І. Досліджувані питання
Ø Потенційна й ефективна родючість ґрунтів
Ø Залежність потенційної родючості ґрунтів від змісту гумусу і механічного
складу ґрунту.
Ø Роль хімічних і біологічних процесів у
мобілізації живильних речовин.
Вид контролю – усне опитування.
ІІ. Література, що рекомендується для самостійної
роботи:
Смірнов П.М. стор. 106-124
Пєтухов М.П. стор. 52;
75-78
При вивченні матеріалу особливу
увагу звернути на:
Ø визначення потенційної ефективної
родючості;
Ø значення потенційної і ефективної родючості в сільськогосподарському виробництві;
Ø способи підвищення ефективної
родючості;
Ø роль хімічних і біологічних процесів у мобілізації живильних речовин;
Ø роль добрив у підвищенні ефективної родючості ґрунтів.
ІV. Скласти опорний
конспект по досліджуваному матеріалі.
V. Продумати відповіді
на контрольні питання.
1.
Що служить критерієм оцінки
родючості ґрунтів?
2.
Як можна підвищити ефективну родючість
?
3.
Яка залежність потенційної
родючості від змісту гумусу і механічного складу ґрунтів.
Студент повинен знати:
Склад ґрунтового повітря, ґрунтового
розчину, мінеральної й органічної частини ґрунту, їхня роль у живленні рослин.
Студент повинен уміти:
Відбирати зразок ґрунту
для аналізу. Визначати рН сольової витяжки, гідролітичну
кислотність, суму поглинених основ.
І.
Досліджувані питання:
Ø Відношення с/г рослин до реакції ґрунту і вапнуванню
Ø Вплив вапнування на живильний режим ґрунтів.
Ø Роль хімічної меліорації кислих ґрунтів у підвищенні врожаїв с/г культур і
ефективності добрив.
Ø Визначите ступені потреби ґрунтів у вапнуванні в залежності від величини
обмінної кислотності, ступеня насиченості підставами, механічного складу
ґрунтів і набору культур у сівозміні.
Вид контролю –усний залік
ІІ. Література, що рекомендується для самостійної
роботи:
«Агрохімія» Смірнов П.М.
стор. 91-103
«Агрохімія і система добрив» Пєтухов М.П. стор.
71-90
ІІІ. Методичні рекомендації:
При вивченні матеріалу особливу увагу звернути на:
Ø Фактори, що визначають дози сповісти на гектар.
Ø Терміни і способи внесення сповісти в ґрунт.
Ø Тривалість дії сповісти в залежності від доз внесення.
Ø Ефективність вапнування.
Ø Вплив вапнування на ефективність органічних добрив.
ІV. Скласти опорний
конспект по досліджуваному матеріалі.
V. Продумати відповіді
на контрольні питання.
1. Як відносяться сільськогосподарські культури до кислотності ґрунтів і
вапнуванню?
2. Що відбувається при внесенні сповісти в ґрунт?
3. Яка економічна ефективність вапнування?
4. Як розрахувати норму вапна?
5. Як можна візуально визначити кислотність ґрунту безпосередньо в поле?
6. Які особливості вапнування в сівозмінах з льоном і картоплею?
Студент повинен знати:
Відношення різних с/г культур до реакції ґрунтів.
Вплив вапна на властивості ґрунту.
Види вапняних добрив і вимоги пропоновані до їхньої якості.
Технологію вапнування і її ефективність.
Студент повинен уміти:
Розраховувати норми вапна за агрохімічними
показниками.
Задача 1. Гідролітична кислотність 3,6 мг/екв.
на
Задача 2. Розрахувати дозу гіпсу на гектар, якщо Nа 16%,
сума вбирної здатності 22%, глибина залягання горизонту 10, питома вага 1,3.
Пояснення
до задачі № 1.
Дозу вапна визначити по формулі і розрахувати
скільки необхідно внести на гектар торфо-тука, з
огляду на, що відсоток діючої речовини в ньому 60, а площа для вапнування
Дозу
гіпсу розраховувати по формулі і вказати скільки необхідно внести на гектар з
урахуванням глибини залягання засоленого горизонту.
І.
Досліджувані питання:
Ø Агрохімічна характеристика засолених ґрунтів.
Ø Класифікація солонців по змісту поглиненого натрію і глибині залягання
солонцевого обрію.
Ø Взаємодія гіпсу з ґрунтом.
Ø Розрахунок норм гіпсу по змісту поглиненого натрію і глибині залягання
поглиненого натрію і глибині залягання солонцевого обрію.
Ø Вплив гіпсування на врожай
сільськогосподарських культур і ефективність добрив.
Вид контролю – письмове опитування.
ІІ. Література, що рекомендується для самостійної
роботи:
«Агрохімія» Смірнов П.М.
стор. 168-170
«Агрохімія і система добрив» Пєтухов М.П. стор.
75-79
ІІІ. Методичні рекомендації:
При вивченні матеріалу
особлива увага звернути на:
Ø Взаємодія гіпсу з ґрунтом.
Ø Способи внесення гіпсу в залежності від глибини залягання солонцевого горизонту
і способів обробки ґрунту.
Ø Самогіпсування солонців за рахунок використання карбонатного і гіпсового горизонтів ґрунтів.
Ø Вплив гіпсування на врожай сільськогосподарських культур і ефективність
добрив.
ІV. Скласти опорний
конспект по досліджуваному матеріалі.
V. Продумати відповіді
на контрольні питання.
1.
Яке географічне розташування
солонцевих ґрунтів?
2.
Чим обумовлена лужна реакція
ґрунтів?
3.
Які фізико-хімічні властивості
лужних ґрунтів?
4.
Які матеріали використовуються
для гіпсування?
5.
Що розуміють під самогіпсуванням ґрунтів?
Студент повинен знати:
Класифікацію солонців по змісту натрію і глибині
залягання солонцевого горизонту. Взаємодія гіпсу з ґрунтом. Умови ефективного
застосування гіпсу для поліпшення солонців. Методи визначення засоленості
ґрунтів.
Студент повинен уміти:
Розраховувати норми
гіпсу для хімічної меліорації солонцевих ґрунтів. Підготовляти вихідний
матеріал для складання проектно-кошторисної документації.
І.
Досліджувані питання:
Ø Зміст і форми азоту в ґрунті.
Ø Процеси нітрифікації, амоніфікації, денітрифікації.
Ø Способи одержання й асортимент
азотних добрив.
Ø Значення азотних добрив у підвищенні врожайності сільськогосподарських
культур.
Вид контролю – програмоване опитування, скласти
кросворди.
ІІ.
Література, що рекомендується для самостійної роботи:
«Агрохімія» Смірнов П.М.
стор. 111-129
«Агрохімія і система добрив» Пєтухов М.П. стор.
103-124
ІІІ.
Методичні рекомендації:
При вивченні матеріалу
особливу увагу звернути на:
Ø Зовнішні ознаки азотного голодування.
Ø Зміст і форми азоту в ґрунті.
Ø Шляхи надходження і перетворення азоту в ґрунті.
Ø Агрохімічні властивості аміачних, нітратних, аміачно-нітратних і амідних добрив.
Ø Терміни внесення в ґрунт.
Ø Ефективність азотних добрив.
Ø Вплив азотних добрив на якість рослинної
продукції.
ІV. Скласти опорний конспект по досліджуваному матеріалі.
V. Продумати відповіді
на контрольні питання.
1.
Яка роль азоту в житті рослин?
2.
Як впливає азот на величину і
якість врожаю.
3.
Від чого залежать терміни внесення азотних добрив.
4.
Що є сировиною для одержання
азотних добрив.
5.
Яка роль бобових культур у
нагромадженні азоту в ґрунті.
Студент повинен знати:
Склад, властивості, взаємодія з ґрунтом, особливості
застосування основних форм азотних добрив. Вимоги стандартів до їхньої якості.
Баланс азоту в землеробстві країни. Прийоми зниження втрат
і підвищення ефективності азотних добрив. Причини нагромадження нітратів у с/г
продукції і шляхи їхнього усунення.
Студент повинен уміти:
Розпізнавання
азотних добрив по зовнішніх ознаках і за допомогою якісних реакцій.
Тема: 4.3. Фосфорні добрива
І.
Досліджувані питання:
Ø Роль фосфору в живленні рослин.
Ø Вплив фосфору на величину і якість врожаю.
Ø Зовнішні ознаки фосфорного голодування.
Ø Зміст і форми фосфору в ґрунті.
Ø Перетворення фосфору в ґрунті.
Вид контролю – письмове опитування.
ІІ. Література, що рекомендується для самостійної
роботи:
«Агрохімія» Карасюк И.М.
стор. 100-105
«Агрохімія і система добрив» Пєтухов М.П. стор.
124-127
ІІІ. Методичні рекомендації:
При вивченні матеріалу особливу
увагу звернути на:
Важливу роль фосфору в життєвих явищах, таких, як подих,
розмноження, фотосинтез. Особливо велике значення фосфору в енергетичному
обміні речовин, вуглеводному обміні.
Фосфор необхідний рослинам у початковий період розвитку, після
сходів. Вивчаючи фосфорні добрива зверніть увагу на їхню розчинність у воді й
особливість взаємодії з ґрунтом, тому що ці властивості впливають на правильний
вибір термінів і способи внесення добрив.
ІV. Скласти опорний
конспект по досліджуваному матеріалі і замалювати рослини з ознаками фосфорного
голодування.
V. Продумати відповіді
на контрольні питання.
1. Яка роль фосфору в ґрунті?
2. Який період у фосфорному живленні
рослин є «критичним»?
3. Які зовнішні ознаки недоліку фосфору в рослині?
Студент повинен знати:
Способи
одержання, властивості, взаємодія з ґрунтом і застосування фосфорних добрив.
Вимоги стандартів до їхньої якості.
Прийоми підвищення ефективності фосфорних добрив.
Студент повинен уміти:
Розпізнавати
фосфорні добрива по зовнішніх ознаках і за допомогою якісних реакцій.
І.
Досліджувані питання:
Ø Роль калію в житті рослин.
Ø Вплив умов калійного живлення на ріст, розвиток рослин, врожай і якість
продукції.
Ø Зміст і форми калію в ґрунті.
Ø Круговорот калію в природі і господарстві.
Вид контролю – усний залік.
ІІ. Література, що рекомендується для самостійної
роботи:
«Агрохімія» Карасюк И.М.
стор. 111-114
«Агрохімія і система добрив» Пєтухов М.П. стор.
142-145
ІІІ. Методичні рекомендації:
При вивченні матеріалу особливу
увагу звернути на:
Вплив калію на морозостійкість, засухостійкість
рослин, якість і зберігання готової продукції.
Калійні добрива часто у виді
домішок містять хлор, надлишок якого
шкідливий для картоплі, льону, гречки, тютюну. При осіннім внесенні хлорсодержащих добрив негативний вплив хлору виключається.
Вивчаючи
кожне калійне добриво, зверніть увагу на його хімічний склад, властивості, запам'ятаєте зміст діючої
речовини.
ІV. Скласти опорний
конспект по досліджуваному матеріалі і замалювати овочеві рослини з ознаками
калійного голодування.
V.
Продумати відповіді на контрольні
питання.
1.
Які ознаки калійного
голодування?
2.
У яких формах калій міститься в
ґрунті?
3.
Які калійні добрива містять
багато хлору?
4.
Напишіть реакцію взаємодії
кислого ґрунту з хлористим калієм?
Студент повинен знати:
Способи, дози, умови ефективного застосування мікродобрив.
Класифікація
комплексних мінеральних добрив.
Агрохімічну і економічну ефективність і їхні використання. Правила тукозмішування.
Вимоги стандартів до якості комплексних мінеральних добрив
і мікродобрив.
Студент повинен уміти:
Розпізнавати
по зразках основні комплексні мікродобрива.
І. Питання, що
вивчаються:
Студент повинен знати:
Значення,
склад, способи раціонального зберігання, норми, терміни і ефективність
застосування гною, торфу, зелених
добрив. Розрахунок
доз добрив гною, вихід гною, приготування і застосування компостів.
Студент повинен уміти:
Оцінювати якість органічних добрив за
наслідками агрохімічного аналізу. Визначати вихід гною, пташиного посліду,
гнойової рідоти від певного поголів'я худоби.
Завдання 1.
Розрахувати скільки азоту, фосфору і калію буде внесено на
Завдання 3. Визначте кількість гною, що напіврозклався, в штабелях розміром:
Завдання 4.
Визначити скільки засвоєного азоту, фосфору і калію вноситься в грунт при внесенні 60 т гною.
І. Питання, що
вивчаються:
Вид контролю -
письмовий опит.
ІV. Скласти опорний конспект за матеріалом, що вивчається.
Студент
повинен знати:
Завдання 1.
Розрахувати надбавку урожаю кукурудзи, якщо фактична урожайність кукурудзи
склала 58 ц/га, а частка добрив в утворенні урожаю 21%.
Завдання 2.
Розрахувати надбавку урожаю винограду, якщо фактична урожайність в ТОВ «Сонячний» склала 130 ц/га, частка добрив в утворенні урожаю рівна 45% (25%).
Завдання 6. Визначте
окупність мінеральних добрив при вирощуванні цукрового буряка, якщо при
варіанті без внесення добрива одержаний урожай 150 ц/га при внесенні 120 ц/га,
стандартних туків одержаний урожай 220 ц/га. Вартість надбавки урожаю склала
2850 грн. Додаткові виробничі витрати при застосуванні добрив і збирання
надбавки урожаю на
І. Питання, що
вивчаються:
Вид контролю - усний
залік.
Студент повинен знати:
Особливості живлення і добрива
плодових, овочевих культур і винограду. Відношення їх до грунтів,
окремим макро і мікроелементам і їх вплив на урожай і
його якість. Терміни і способи внесення добрив.
Завдання 1. Розрахувати фосфорні
добрива під картоплю при плановому урожаї 200 ц/га. Картопля виносить
Пояснення до завдання №
1.
Розрахувати скільки
фосфору буде засвоєно з 20 т гною
20 т - 100%
х - 0,25
Х = 20 х 0,25 =
100
Засвоюється 50%, що
складає
Д= (В-0,3 х З х К1) х
100
К 2
Визначити скільки добрив
необхідно внести під картоплю з урахуванням грунтових
запасів фосфору і коефіцієнт використання фосфорних добрив і грунтових запасів.
Де: Д - доза діючої речовини
У - винесення елементів
живлення плановим урожаєм;
0,3 - коефіцієнт на орний
горизонт, вагою 3 млн. кг
З - вміст елементів живлення в грунті
мг/100 г грунту
К 1 - коефіцієнт
використання елементів живлення з грунтових запасів
для Р (фосфору) він рівний 102;
К - коефіцієнт використання елементів живлення з
мінеральних добрив, що вносяться. для Р (фосфору) він рівний 40;
Від винесення елементів живлення
плановим урожаєм (це 75) відняти фосфор засвоєний з гною (це
75-25 =
Д= (50-0,3 х 3 х 10) х 100=
40
Якщо вносити подвійний
суперфосфат, то це складе 102:46 = 2,2 ц на
Завдання
2.
Підберіть добриво і розрахуйте норми азотних добрив для озимої пшениці при урожаї 45 ц/га при наступних даних: Вміст азоту в грунті
8 міліграм на
Завдання 1. Обчисліть надбавку урожаю в центнерах і
відсотках. Культура - озима пшениця. У досвіді одержані наступні дані:
Контроль приймаємо за 100%, а кожну
з надбавок за х
Подальші обчислення провести самостійно.
Завдання 3.
Розрахувати потрібну кількість добрив в кг на ділянку розмірами: ширина
Література:
1.
Власюк П.А.,
Городній М.М. Агрохімія. - К.: Вища школа, 1975.