Завдання до модуля № 1

Варіант 1

I.                  Вибрати правильний варіант відповіді

1. Сукупність загальноприйнятих правил реалізації мовної системи, закріплених у процесі суспільної комунікації - це:

а) мовні норми; б) граматичні правила; в) орфографічні норми.

2. У реченні: Після підписання відповідних бумаг угода рахується укладеною – порушено норму:

         а) стилістичну; б) лексичну; в) орфоепічну.

3. У реченні: Назвіть основні посадові обов’язки.  -

         а) є помилка;       б) немає помилки.

4. В усному мовленні особлива увага приділяється:

         а) пунктуації;       б) орфографічним нормам;             в) орфоепічним нормам.

5. Ознаками зразкового публічного мовлення є:

         а) нормативна оформленість;         б) доречність;    в) точність.

6. Ілюстративним матеріалом у виступі є:

         а) жести;    б) таблиці, графіки;      в) виразна дикція.

7. Професіоналізми:

         а) є літературними словами;

         б) зафіксовані у спеціальних словниках;

         в) не є літературними словами.

8. Слова дипломат – дипломант – це:

         а) омоніми;          б) синоніми;        в) пароніми.

II.               До іншомовних слів дібрати власне українські

анархія – 

прерогатива –

дефект –

фермер –

аудієнція –

інтерв’ю – 

 

III.           Вибрати потрібне слово

(6-7 пар синонімів та паронімів): (Зайняти, посісти) перше місце у змаганні. (Робітник, працівник) фабрики “Світоч”. (Надіслати, послати) лист з нагоди ювілею. (Проявляти, виявляти) увагу до співрозмовника. (Покажчик, показник) лівого повороту. Розглядати (особисту, особову) справу громадянина І.І. Іванова. Вчасно (подавати, надавати) інформацію. У диктанті (трапляються, зустрічаються) граматичні помилки. (Виявляти, проявляти) повагу до колег. Збудувати (цегельний, цегляний) завод.

IV.            Від даних слів та сполучень утворити скорочені:

(6-7 слів):   Гідрометеорологічний центр – ;головний бухгалтер – ; військова частина № 15  – ; господарчий розрахунок – ; сільськогосподарський виробничий кооператив – ;

Міністерство аграрної політики – ;

V.               Розкрити дужки

В(’, ь)єтнам, волин(ь)с(ь)кий, переможец(ь), якіс(ь)т(т)ю, секретар(ь), насі(н,нн)я, роз(ь)кіш(ь), суб(ь, `)єктивний, збираєш(ь)ся, хар(ь)ківс(ь)кий, впевне(н,нн)ий, швидкіс(т,тт)ю, бе(з,с)помилковий, (з,с)шитий, (з,с)бити, пр(е,и)берегти, ц(и,і)л(і,и)ндр, амп(и,і)ц(и,і)л(и,і)н, ві(л,лл)а, су(м,мм)а, агре(с,сс)ія.

VI.            Перекласти українською мовою

 

 

Варіант 2

I.                  Вибрати правильний варіант відповіді

1. Літературна мова – це:

         а) сукупність загальноприйнятих правил, якими керуються мовці у мовленні;

         б) унормована форма загальнородної форми;

         в) вживання мовних засобів відповідно до стилю мовлення.

2. У реченні: У вересні показники роботи колективу були самі вищі, - порушено норму:

         а) стилістичну;    б) лексичну;        в) граматичну.

3. У реченні: Акціонерське товариство “Мрія” має численний штат високопрофесійних робітників:

         а) є помилка;       б) немає помилки.

4. Усне мовлення реалізується:

         а) у документах; б) у жестах;         в) у лекціях, доповідях.

5. Науковий виступ – це:

         а) лекція;    б) доповідь звітна;        в) повідомлення.

6. У діловому спілкуванні телефон:

         а) може бути використаним для розв’язання особистих справ;

         б) допомагає оперативно вирішити проблему;

         в) не має істотного значення.

7. Терміни бувають:

         а) загальнонародними;          б) загальнонауковими;          в) загальновживаними.

8. Фразеологізм    “відкрити Америку “  вживається:

         а) у писемному мовленні (документах);   б) в усному мовленні (виступі);

         в) в усному та писемному мовленні.

II.               До іншомовних слів дібрати власне українські

апелювати –

генеральний –

екстраординарний –

дискусія –

брокер –

дотація –

III.             Вибрати потрібне слово:

(Викликати, спричинити) аварійну ситуацію. Довжина цих стільців (збігається, співпадає). (Подзвонити, зателефонувати) у разі потреби. (Об’єм, обсяг) циліндра дорівнював 3 куб. м. Виникнення (загрози, погрози) вибуху. Екзаменаційний (квиток, білет) № 16. Працювати за (чинним, діючим) розкладом. Критичне (ий) (положення, стан) хворого. (Робітник, працівник) заводу “Прогрес”. Зберегти підручник у гарному (виді, вигляді).

IV.            Від даних слів та сполучень утворити скорочені:

Міністерство фінансів України –  ;          Державний стандарт – ; кубічний метр – ;          сільськогосподарський – ;    виробниче об’єднання – ; приватне підприємство – ;

V.               Розкрити дужки:

Барел(’,ь)єф, морк(в)яний, уман(ь)с(ь)кий, підприємець(ь), да(н,нн)ий, ін(ь)ший, ін(’,ь)єція, камін(ь)чик, сімферопол(ь)с(ь)кий, мі(д,дд)ю, соло(м)я(нн)ий, бе(з,с)коштовний, (з,с)чепитись, (з,с)трусити, пр(е,и)єднати, пр(і,и)звище, герб(і,и)ц(и,і)д, д(и,і)в(и,і)зія, Го(л,лл)андія, ко(л,лл)едж, сер(ь)йозний.

VI Перекласти українською мовою.

 

 

Варіант 3

I.                  Вибрати правильний варіант відповіді:

1. Норма літературної мови – це:

     а) сукупність загальноприйнятих правил реалізації мовної системи;

     б) правила слововживання;   в) унормована форма загальнонародної мови.

2. У реченні: Підвести підсумки дискусії поручили Іванову – порушено норму:

     а) орфографічну;          б) лексичну;         в) граматичну.

3. У реченні: Хто являється вашим безпосереднім керівником. –

         а) є помилка;       б) немає помилки.

4. Знання мови професії:

     а) підвищує авторитет серед колег;

     б) допомагає краще орієнтуватися у ділових відносинах;

     в) сприяє вирішенню особистих справ.

5. Основна функція публічного мовлення – це:

     а) переконати, запевнити слухачів; б) утвердити власний авторитет;  в) зацікавити слухачів.

6. У вступі (початку) виступу промовець має:

     а) зачитати план виступу;      б) зазначити мотивацію виступу;   в) ознайомитися зі списком присутніх.

7. Якщо одне й те саме слово вживається в різних термінологічних системах, то ці слова:

     а) омоніми;          б) пароніми;        в) синоніми.

8. Професіоналізми відрізняються від термінів тим, що:

     а) використовуються в усному мовленні;         б) є загальновживаними словами;

     в) для них не існує норм правопису.

II.               До іншомовних слів дібрати власне українські:

конкуренція -

     бартер –

     еволюція –

     домінувати –

     симптом –

     інновація –

III.           Вибрати потрібне слово:

(Викликати, спричинити) нещасний випадок.  Скрутне матеріальне (становище, положення). У мовленні доповідача (зустрічаються, трапляються) орфоепічні помилки. Налагодити (громадське, суспільне) виробництво. (Оборотні, зворотні) кошти.  Наші думки (співпадають, збігаються).  Хто виконав завдання, (підніміть, піднесіть) руку.  (Займати, обіймати) посаду директора.  (Пов’язати, зв’язати) між собою факти.  (Особовий, особистий) підпис керівника фірми.

IV.            Від даних слів та сполучень утворити скорочені:

Міністерство юстиції –

товариство з обмеженою відповідальністю –

виконуючий обов’язки (директора) –

колективне сільськогосподарське підприємство –

господарчий розрахунок –

400 гривень -

V.    Розкрити дужки:

Комп(’,ь)ютер, велетен(ь)с(ь)кий, качи(н,нн)ий, мен(ь)ший, став(ь)те, (у) склян(ь)ці, пів(’,ь)ящика, голуб(ь), бездога(н,нн)ий, де(н,нн)ий, облас(т,тт)ю, лебеди(н,нн)ий, сі(л,лл)ю, ро(з,с)формувати, (з,с)формувати, (з,с)томлений, пр(е,и)чепити, ас(и,і)м(і,и)ляція, н(и,і)кот(и,і)н, Маро(к,кк)о, ко(л,лл)ектив.

VI Перекласти українською мовою.

 

 

Варіант 4

I.                  Вибрати правильний варіант відповіді:

1. Основними ознаками літературної мови є:

         а) функціонування у галузі державної та політичної діяльності;

         б) наявність усної і писемної форм існування;          в) унормованість.

2. У реченні: Він навчається в агропромисловому коледжі. – порушено норму:

         а) орфографічну;          б) лексичну;        в) граматичну.

3. У реченні: Його головна робота – робота бухгалтера.

         а) є помилка;       б) немає помилки.

4. Знати мову професії – це:

         а) додержувати орфографічних норм професійного мовлення;

         б) вільно володіти лексичним матеріалом з обраного фаху;

         в) вміти складати документи, пов’язані з професійною діяльністю.

5. Величинами усного спілкування є:

         а) жести;    б) правильно оформлені документи;       в) дружнє ставлення до співрозмовника.

6. Допоміжні засоби публічного мовлення – це:

         а) можливість використати телефон;  б) наявність плану виступу;  в) жести.

7. У межах однієї термінологічної системи термін

         а) має синоніми; б) не має синонімів;      в) може бути багатозначним.

8. Явище синонімії важливе для ділового мовлення, оскільки:

         а) це сприяє якнайточнішому відтворенню думки;

         б) це засіб збагачення власного лексичного запасу;

         в) в одному контексті можна використати синонімічні слова.

II.               До іншомовних слів дібрати власне українські:

Дистанція –

         Аргумент –

         Бізнесмен –

         Еволюція –

         Фіксувати –

         Резюме –

III.           Вибрати потрібне слово:

Графік роботи (діючого, чинного) уряду. Укласти (двосторонній, двобічний) договір. (Численна, чисельна) перевага команди “Факел”. (Пов’язати, зв’язати) логічно частини виступу. (Призвести, привести) до виникнення аварійної ситуації. Він мав (корисні, корисливі) наміри. Висока (цегельна, цегляна) стіна. Зробити студенту (тактовне, тактичне) зауваження. (Численний, чисельний) показник темпів росту економіки. (Покажчики, показники) успішності групи.

IV.            Від даних слів та сполучень утворити скорочені:

Районний виконавчий комітет –

         Державна автомобільна інспекція –

Агропромисловий комплекс –

         Абонентська скринька –

         Спільне підприємство –

         15 грамів на літр –

V.               Розкрити дужки

Тайван(ь)с(ь)кий, перевір(ь)те, кин(ь)те, у скрин(ь)ці, перец(ь), зі(л, лл)яти, сузір(’, ь)я, кін(ь)чик, гідніс(ь)т(ь), во(з,зз)єдна(н,нн)я, захоплен(н,нн)ий, павути(н,нн)я, ні(ч,ч.)ю, ро(з,с)пізнати, (з,с)цідити, (з,с)кинути, пр(е,и)шити, пест(и,і)ц(и,і)д, асп(и,і)р(и,і)н, і(м,мм)іграція, то(н,нн)а.

VI.            Перекласти українською мовою.

 

 

Завдання до модуля № 2

Пропоновані завдання допоможуть у мовній практиці уникнути лексичних помилок, пов’язаних з нерозрізненням слів–паронімів та неправильним використанням слів-синонімів.

 

Тест (виберіть потрібне слово)

ВАРІАНТ №1

1.     Зворотна (сторона, бік) дошки.

2.     Мати безпосереднє (відносини, відношення, ставлення) до цього конфлікту.

3.     (Винятково, виключно) уважний студент.

4.     Бажати щастя у (власному, особистому) житті.

5.     (Військова, воєнна, воїнська) дисципліна.

6.     (Спостережний, спостережливий) учень.

7.     (Головна, основна) робота.

8.     (Гірська, гірнича, гірницька) промисловість.

9.     Документ (потребує, вимагає) доопрацювання.

10. Проїзний (білет, квиток).

11. (Показник, покажчик) підземного переходу.

12. (Стан, становище, положення) фінансів.

13. (Тактичне, тактове) ставлення до підлеглих.

14. (Дрібні, мілкі) підприємства.

15. (Свідоцтво, свідчення) про одруження.

16. У нього багата (уявлення, уява).

17. (Громадський, громадянський, цивільний) одяг.

18. (Занедбане, запущене) підприємство.

19. (Засвоїти, освоїти) навчальну тему.

20. (Наступна, подальша) робота.

21. Водо- (-тривкий, -стійкий) шар грунту.

22. (Шкірний, шкіряний) одяг.

23. (Викликати, спричиняти) аварію.

24. (Надати, дати) інформацію.

25. (Посідати, займати) ІІ місце в змаганні.

26. (Спиратися, опиратися) на факти.

27. (Представляти, являти) собою поважну людину.

28. (Розповсюджувати, поширювати) газети.

29. (Збігаються, співпадають) за розміром книжки.

30. Він (є, являється) керівником фірми.

 

 

ВАРІАНТ № 2

1.     Потерпіла (сторона, бік).

2.     Виробничі (відношення, відносини).

3.     (Правильно, вірно) розв’язати здачу.

4.     Подати (власний, особливий) приклад.

5.     (Військово, воєнно) – повітряні сили.

6.     (Загальна, спільна) праця.

7.     (Гірнича, гірська, гірницька) академія.

8.     (Азійські, азіатські) країни.

9.     (Освічений, досвідчений) керівник.

10. Квартира (вимагає, потребує) ремонту.

11. Кредитний (білет, квиток).

12. (Стан, становище, положення) невагомості.

13. (Музична, музикальна) школа.

14. (Зворотні, оборотні) кошти.

15. Мати туманну (уяву, уявлення) про майбутню професію.

16. Міністерство (закордонних, іноземних, зарубіжних) справ.

17. (Чинне, діюче, дійове) законодавство.

18. (Двобічне, двостороннє) запалення легень.

19. (оборотна, зворотна) адреса.

20. (Тактовні, тактичні) випробування.

21. (Цегельна, цегляна) стіна.

22. (Шкіряне, шкірне) захворювання.

23. (Безборонна, беззахисна, безпорадна) людина.

24. (Відмінити, скасувати) закон.

25. (Займати, обіймати) посаду директора.

26. (Полюбляти, любити) смачні груші.

27. (Привести, призвести) до катастрофи.

28. (Проявляти, виявляти) повагу.

29. (Збігаються, співпадають) думки.

30.          (Торкатися, стосуватися) суть справи.

 

 

ВАРІАНТ №3

1.     Привернути на свій (бік, сторона).

2.     (Ставлення, відношення) до батьків.

3.     (Правильно, вірно) пояснив.

4.     (Особиста, особова) справа.

5.     (Воєнна, військова) промисловість.

6.     (Об’єм, обсяг) виробництва.

7.     (Загальне, спільне) засідання.

8.     (Гірничі, гірські, гірницькі) вершини.

9.     (Громадська, громадянська) думка.

10. Співати з (чуттям, відчуттям, почуттям).

11. (Показники, покажчики) успішності.

12. (Розбіжності, розходження) думок.

13. Санітарний (стан, становище, положення).

14. (Дрібний, мілкий) бізнес.

15. (Численна, чисельна) перевага команди.

16. Словник (іншомовних, іноземних) слів.

17. (Громадянські, громадські) організації.

18. (Круглий, цілий) рік.

19. (Оборотні, зворотні) кошти.

20. Вогне (-тривка, -стійка) цегла.

21. (Численний, чисельний) масштаб карти.

22. (Хворіти, боліти) на грип.

23. (Відмінити, скасувати) заняття.

24. (Дати, надати) пораду.

25. (Піднімати, підносити) ручку з підлоги.

26. (Виключити, вимкнути) світло.

27. (Зустрічаються, трапляються) помилки в диктанті.

28. (Перекласти, переказати) текст українською мовою.

29. (Сподіватися, розраховувати) на друга.

30.          (Навчальний, учбовий) заклад.

 

 

ВАРІАНТ № 4

1.     (Вирішення, розв’язання) конфлікту.

2.     (Ставлення, відношення) керівника до підлеглого.

3.     Вишні в (особистому, власному) соку.

4.     (Військовий, воєнний, воїнський) обов’язок.

5.     Капітан (дальнього, далекого) плавання.

6.     (Ознайомитись, познайомитися) з результатами експерименту.

7.     (Інженерна, інженерська) підготовка.

8.     (Писемна, письмова) робота.

9.     Органи (чуттів, почуттів, відчуттів).

10. Оформити записи у (виді, вигляді).

11. (Робітник, працівник) заводу.

12. (Книжний, книжковий) стиль.

13. (Музичний, музикальний) інструмент.

14. (Зворотній, оборотний) бік дошки.

15. (Професіональний, професійний) актор.

16. (Лісовий, лісний) звір.

17. (Діючий, дійовий, чинний) закон.

18. (Двобічний, двосторонній) рух транспорту.

19. (Робочий, робітничий) час.

20. (Тактичні, тактовні) зауваження.

21. (Цегельне, цегляне) виробництво.

22. (Вибирати, обирати) на посаду директора.

23. (Відімкнути, відчинити) двері.

24. (Додержувати, додержуватися) курсу.

25. (Звати, звуть) Світланою Іванівною.

26. (Посилати, надсилати) вітання.

27. (Навести, привести) приклад, людину.

28. (Продовжується, триває) змагання.

29. (Стежити, слідкувати) за текстом у процесі його читання.

30.          (Насінна, насінницька, насіннєва) бригада.  

 

 

ВАРІАНТ № 5

1.     (Близьке, ближнє) зарубіжжя.

2.     Культурно-побутові (взаємини, стосунки, відношення, відносини) народів світу.

3.     Оформити відпустку за (особистий, власний) рахунок.

4.     (Воїнська, військова, воєнна) честь.

5.     (Об’єм, обсяг) завдання.

6.     (Акціонерський, акціонерний) внесок.

7.     Знак (питання, запитання).

8.     (Громадянська, громадська) мужність.

9.     (Писемне, письмове) мовлення.

10. (Відчуття, чуття, почуття) присутності стороннього.

11. Виникнення (загрози, погрози) вибуху.

12. (Гарантований, гарантійний) лист.

13. (Абонентна, абонентська) скринька.

14. (Професійне, професіональне) захворювання.

15. (Численна, чисельна) група учасників змагання.

16. (Громадянське, громадське, суспільне) доручення.

17. (Запущена, занедбана, задавнена) хвороба.

18. (Освоїти, засвоїти) правила дорожнього руху.

19. (Робочий, робітничий) одяг.

20. Морозо- (-тривка, -стійка) рослина.

21. (Чисельний, численний) натовп.

22. (Безплатний, безоплатний) проїзд.

23. (Викликати, спричиняти) сміх.

24. (Підносити, піднімати) руку.

25. (Зв’язати, пов’язати) докази.

26. (Опанувати, освоїти) професію.

27. (Брати, приймати) участь у змаганні.

28. (Поширювати, розповсюджувати) досвід.

29. (Стежити, слідкувати) за ведмедем.

30.          (Насіннєва, насінна, насінницька) картопля.

 

 

ВАРІАНТ № 6

1.     (Розв’язати, вирішити) складну задачу.

2.     Арифметичні (відношення, відносини).

3.     (Виключно, винятково) розумна дитина.

4.     Мати (власну, особисту) думку.

5.     (Військовий, воєнний, воїнський) оркестр.

6.     (Головна, основна) причина.

7.     (Акціонерське, акціонерне) товариство.

8.     (Азійський, азіатський) характер.

9.     (Потребувати, вимагати) від касира чек.

10. Мати стомлений (вид, вигляд).

11. (Робітник, працівник) культури.

12. Службовий (стан, становище, положення).

13. (Книжка, книжкова) полиця.

14. Мати чітку (уява, уявлення) про Євросоюз.

15. (Комунікативна, комунікаційна) функція мовлення.

16. (Лісовий, лісний) інститут.

17. (Дійова, діюча, чинна) армія.

18. (Освоїти, засвоїти) ліки.

19. (Робочий, робітничий) клас.

20. (Цегельний, цегляний) завод.

21. (Шкіряна, шкірна) промисловість.

22. (Відкрити, відчинити, розгорнути) книжку.

23. (Грати, відігравати) суттєву роль.

24. (Додержуватися, додержувати) обіцянки.

25. (Посідати, займати) місце в змаганні.

26. (Зв’язати, пов’язати) мотузку.

27. (Освоїти, опанувати) виробництво.

28. (Завдавати, приносити) клопоту.

29. (Прийшла, настала, наступила) осінь.

30. (Лікарняний, лікувальний, лікарський) листок.

 

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ

 

Кількість помилок

Оцінка

0-3

5 (відмінно)

4-7

4 (добре)

8-11

3 (задовільно)

Більше 11

2 (незадовільно)

 

 

Завдання до модуля № 3

ВАРІАНТ №1

1.     Вкажіть рядок, в якому всі форми іменників є невідмінюваними.

а) Трюмо, Донбас, какао, Батумі.

б) Ембарго, Коваленко (Віра), півзошита, меню.

г) Гаваї, самбо, портмоне, леді, нетто.

д) Ківі, бойкот, Кутаїсі, Ріо-де-Жанейро.

2.     Вкажіть рядок, в якому форму кличного відмінка написано без помилок.

а) Колего, Сергіє, Галино, Юрію Михайловичу.

б) Професоре, Петре Семеновичу, Іване.

в) Добродійко, вихователе, президенте, Семене.

г) Дмитру, Михайле Остаповичу, Юліє.

3.     Вкажіть рядок, в якому дані відмінкові форми написані без помилок.

а) Гороху, малюнка, синусу, асфальту, Житомира.

б) Брокера, Іраку, комітета, снігу, автомобіля.

в) Рейтинга, мильона, каталогу, абзацу, процесу.

г) Дилера, Пирятина, Кривого рогу, вокзалу, синтезу.

4.     Зазначте речення, в якому правильно вжито іменник на означення статусу, посад, професій, звань.

а) Працівник ЗАТ “Мрія” Сокол Тетяна Василівна повідомила про загальні збори колективу.

б) Працівниця ЗАТ “Мрія” Сокол Тетяна Василівна повідомила про загальні збори колективу.

в) Працівник ЗАТ “Мрія” Сокол Тетяна Василівна повідомив про загальні збори колективу.

5.     Зазначте рядок з правильним написанням всіх складних слів.

а) Машино-тракторний, агропромисловий, науководослідний, високоефективний.

б) Дрібнозернистий, західноукраїнський, стовідсотковий, плодово-овочевий.

в) Багаторазовий, молоко-переробний, малопотужний, ресурсозбереження.

г) Північно-кримський, грушоподібний, двадцятип´ятиповерховий, фітосанітарний.

6.     Зазначте рядок, в якому всі форми ступенів порівняння прикметників утворено правильно.

а) Тучіший, найбільш яскравий, приязніший, більш важкий.

б) Самий активний, найнижчий, якнайбільший, більш уважний.

в) Найбільш твердий, найбільш актуальний, гірший, найнеобхідний;.

г) Найважливіший, більш приємніший, щонайвіддаленіший, товщий.

7.     Зазначте рядок, в якому вжито нормативну форму займенника (чи займенників доречно вжито).

а) Студент Іванов І.І. був відсутній на занятті якийсь час.

б) Він своїми руками відремонтував свою машину.

в) Дякую Вас за надану допомогу.

г) У кожному журналі є список студентів групи.

д) Окремі учасники змагання показали високі результати.

8.     Зазначте рядок, в якому всі з збірні числівники вжито з іменниками доречно.

а) Четверо харків´ян, двоє дівчат, троє саней, четверо котенят.

б) Троє школярів, двоє граблів, семеро телят, двоє селян.

в) Троє лещат, п’ятеро цуценят, троє підручників, четверо емігрантів.

г) Десятеро стільців, п’ятеро лисенят, двоє амеріканців, троє друзів.

9.     Зазначити, чи правильно встановлено зв’язок іменника з числівником у реченні:

Положення про товариство з обмеженою відповідальністю затверджене 21 лютого 2004р.

а) правильно;

б) неправильно.

10. Вказати правильний варіант запису цифрової інформації.

а) У журналі опубліковано 3 статті, присвячені проблемам розвитку письменності у Київській Русі..

б) Норма витрат протруювача – півлітра на тонну.

в) Кількість населення м. Сімферополь становить 300000 чоловік.

г) Прогрівання проводять при 54°С протягом десяти хвилин.

11. Зазначте речення, в якому дієслівні форми (дієприкметники, дієприслівники) вжито правильно.

а) Враховуючи стан посівів, передбачається, що площа збирання цукрових буряків може зменшитися.

б) Майбутнє сільського господарства України багато в чому залежить від підприємств, розробляючи нові технології, системи переробки продукції.

в) Застосовуя Раундап Біо, ви на три роки позбавитесь клопоту з пирієм, осотом та іншими багаторічниками.

г) Препарат випробуватий і визнатий як найкращій серед фунгіцідів.

12. Вкажіть речення, яке не потребує редагування.

а) Завод у Плахтянці – перше в Україні підприємство по виготовленню широкого спектра комбікормів.

б) Сорт пшениці Дріада 1 у меншій мірі знижує врожайність при відхиленні від оптимальних строків сівби.

в) При наявності понаднормованої кількості бактерій по спеціальній шкалі знижується ціна молока.

г) Селекціонер із вирощування сої Валентина Охватненко висловила вдячність за розробку сепаратора. 

13. Вказати рядок з правильним написанням власних назв.

а) Кабінет Міністрів України, гербіцид Гранстар, українець, заступник директора, видавництво “Юнівест Маркетинг”

б) Державний Комітет сільгоспмашинобудування, Акт про державну незалежність України, державна адміністрація, провулок “Західний”.

в) Станція метро “Лівобережна”, країни Причорномор’я, Верховна Рада України, правління акціонерного товариства.

г) Комбайн “Вектор”, Арабська республіка Єгипет, Кодекс законів про працю, міська рада.   

14. Зазначити речення зі вставними словами, словосполученнями.

а) Основним і стратегічним попередником, з економічної точки зору, під озиму пшеницю є горох.

б) Країни Азії є найбільшими споживачами рису, до того ж, деякі з них навіть вимушені імпортувати це зерно.

в) Нині на ринку дуже складно заробити собі добре ім’я і, водночас, можна легко його втратити.

г) Довелося найняти двох конструкторів, кількість яких, згодом зросла.

15. Зазначити рядок, в якому правильно перекладено словосполучення українською мовою.

а) Из вида упустить – з виду випустити.

б) Прекратить переписку – припинити переписку.

в) Принимать во внимание – брати до уваги.

г) Радовать глаз – радувати око.

16. Зазначити рядок, у якому допущено помилку при перекладі фахової лексики українською мовою.    

а) Зерноочистительная техника – зерноочищувальна техніка.

б) Повредить посевы свеклы – пошкодити посіви буряків.

в) Благоприятные погодные условия – благоприємні погодні умови.

г) Сбыт сельхозпродукции – збування сільгосппродукції.

 

 

ВАРІАНТ № 2

1.     Вкажіть рядок, в якому всі форми іменників є невідмінюваними.

а) Кухаренко (Олена), авеню, валюта.

б) Круп’є, півсклянки, НАТО, Дюма.

в) Остапчук (Галина), Філіппіни, івасі, Дідро.

г) Пальто, Перу, анфас, шоу. 

2.     Вкажіть рядок, в якому форму кличного відмінка написано без помилок.

а) Тітко, Наталю, Євгеніє Петрівно, Дмитру.

б) Друже, ректоро, полковнику, Дарино.

в) Голово, дядьку, сину, Ольгу.

г) Директоре, Ігоре, Любове, Миколо.

3.     Вкажіть рядок, в якому дані відмінкові форми написані без помилок.

а) Бартеру, спонсора, аналіза, ринку, Мадрида.

б) Кодексу, сертіфіката, ступеня, засобу, Ірану.

в) Києва, Мінську, Сімферополя, Китаю, іспиту.

г) Імпорта, тиражу, бакалавра, Криму, Риму (держава).

4.     Зазначте речення, в якому правильно вжито іменник на означення статусу, посад, професій, звань.

а) У конкурсі перемогла дипломант багатьох обласних змагань Сидорова Надія Петрівна.

б) У конкурсі переміг дипломант багатьох обласних змагань Сидорова Надія Петрівна.

в) У конкурсі перемогла дипломантка багатьох обласних змагань Сидорова Надія Петрівна.

5.     Зазначте рядок з правильним написанням всіх складних слів.

а) Чорноволосий, темнокоричневий, високоавторитетний.

б) Науково-технічний, торговозакупівельний, залізобетонний, фінансово-промисловий.

в) Суспільно-історичний, високотехнологічний, кримськотатарський, вищезазначений.

г) Широкорядковий, водо-поглинальний, електрохімічний, макроскопічний.

6.     Зазначте рядок, в якому всі форми ступенів порівняння прикметників утворено правильно.

а) Найголовніший, більш молодший, ширший, якнанейбеспечніший.

б) Найкоротший, дешевший, менш приємний, найбільш близький.

в) Тонкіший, найпомітніший, менший, якнайскладніший.

г) Самий далекий, найменший, більш уважніший, найрізноманітніший.

7.     Зазначте рядок, в якому вжито нормативну форму займенника (чи займенників доречно вжито).

а) Ми запропонували провести концерт 11 листопада.

б) Нам довелось викликати котрогось із присутніх.

в) Керівник особисто сам перевірив плани роботи працівників.

г) У кожнім списку студентів є ті хто не отримав підручників.

8.     Зазначте рядок, в якому всі з збірні числівники вжито з іменниками доречно.

а) Четверо коней, троє ножиць, п’ятеро козенят, п’ятнадцятеро каченят.

б) Двоє сестер, двоє штанів, троє сімферопольців, четверо ведмежат.

в) Семеро мишенят, четверо ялтинців, троє корів, троє фермерів.

г) Троє снігурів, троє віннічан, двоє берегів, одинадцятеро курчат.  

9.     Зазначити, чи правильно встановлено зв’язок іменника з числівником у реченні:

Зазначимо, що з 1994 року імпорт рису збільшився майже у чотири

рази.

а) правильно;

б) неправильно.

10. Вказати правильний варіант запису цифрової інформації.

а) Виставка – ярмарок відбудеться сімнадцятого вересня 2005 року.

б) Діалог можливий за умов наявності двох співрозмовників.

в) На засіданні розглянуть 1-шу, 2-у, 3-тю статті 41 Закону України “Про всеукраїнський референдум”

г) Всього пестицидами щороку обробляється 35000000 – 37000000 га, з них фунгіцидами – 3000000га.

11. Зазначте речення, в якому дієслівні форми (дієприкметники, дієприслівники) вжито правильно.

а) Добирая попередники, слід враховувати що великий вилив на долю майбутніх сходів справляє термін збирання попередника.

б) Для сівби слід використовувати насіння лише першого класу, зібрате з насіннєвих посівів.

в) Розвиток шкодочинних патогенів, спричиняющих захворювання зернових культур, був дуже високим.

г) Рослини, уражені вірусами, істотно знижують зимостійкість. 

12. Вкажіть речення, яке не потребує редагування.

а) У поточному році, по попереднім даним, в області підлягає збиранню 850тис. га. ранніх зернових культур.

б) З причини низьких світових запасів ріпаку ціна на нього становила в травні 320 євро/т.

в) З часів незалежності України жодного молочного підприємства не побудовано з нуля.

г) По мірі надходження зерна нового врожаю на внутрішній ринок ціни на основні види зернових знизились. 

13. Вказати рядок з правильним написанням власних назв.

а) Федерація екологічного туризму, директор Національного заповідника “Переяслав”, сорт пшениці Одеська 267, Новий рік.

б) Пиво Славутич безалкогольне, Державний комітет статистики, кандидат с.-г. наук, народний артист України.

в) Східна Європа, Товариство з Обмеженою відповідальністю “Сумиагроцукор”, фунгіцид “Фолікур”, київські вулиці.

г) Республіканський дім науково-технічної інформації, завідувач відділенням, півострів “Індокитай”.

14. Зазначити речення зі вставними словами, словосполученнями.

а) Зрештою, було створено перший сепаратор, який проходив випробування в АТЗТ “Агро-союз”.

б) У липні 2001 року було створено підприємство “Аеромех”, засновником якого був, зокрема, і сам винахідник.

в) До того ж, підприємство “Аеромех” займається розробкою і створенням нових технологій.

г) Останнім часом, парк зернозбиральних комбайнів зменшився вдвічі – із 115тис. одиниць до 64тис. одиниць. 

15. Зазначити рядок, в якому правильно перекладено словосполучення українською мовою.

а) Потерять сознание – втратити свідомість.

б) Вышестоящие органы – віщестоячі органи.

в) Окружающая среда – оточуюче середовище.

г) Обезпечение безопасности – гарантування безпеки.

16. Зазначити рядок, у якому допущено помилку при перекладі фахової лексики українською мовою.     

а) Крупнорогатый скот – велика рогата худоба.

б) Продукция растениеводства – продукція рослиноводства.

в) Повышение плодородия почвы – підвишення плодороддя грунту.

г) Сокрашение поголдовья овец – скорочення поголів’я овець.

 

 

ВАРІАНТ №3

1.     Вкажіть рядок, в якому всі форми іменників є невідмінюваними.

а) Авокадо, Міссісіппі, табу, фойє.

б) Швець (Ганна), Коваль (Сергій), Прилуки.

в) Аляска, сальдо, рантьє, парі.

г) Фламінго, Ватикан, Чикаго, брутто.

2.     Вкажіть рядок, в якому форму кличного відмінка написано без помилок.

а) Товаришу, майстре, секретарю, Сергію.

б) Академіку, Оксана, адміністраціє, Степане.

в) Лаборанте, добродіє, Романе, Надіє.

г) Олено, Тетяно, Марію Іванівно, лейтенанту.

3.     Вкажіть рядок, в якому дані відмінкові форми написані без помилок.

а) Протоколу, розвитка, змісту, процесу, Рима (держава).

б) Керівника, руху, Дуная, Узбекистану, Лондона.

в) Фонду, документа, сорта, прибутку, Харкова.

г) Урала, Дніпра, Бугу, Кавказу, майдану.

4.     Зазначте речення, в якому правильно вжито іменник на означення статусу, посад, професій, звань.

а) Викладач хімії Петрова О.Г. ознайомив  студентів з методикою проведення лабораторної роботи.

б) Викладач хімії Петрова О.Г. ознайомила  студентів з методикою проведення лабораторної роботи.

в) Викладачка хімії Петрова О.Г. ознайомила  студентів з методикою проведення лабораторної роботи.

5.     Зазначте рядок з правильним написанням всіх складних слів.

а) Загальнолюдський, воєнно-стратегичний, спиртоочищувальнний, жовтогарячий.

б) буряко-збиральний, вічнозелений, ранньостиглий, термомеханічний.

г) Матеріально-технічний, плодово-овочевий, бурякозбиральний, світлопоглинання.

6.     Зазначте рядок, в якому всі форми ступенів порівняння прикметників утворено правильно.

а) Більш менший, вужчий, найяскравіший, щонайголосніший.

б) Кращий, самий багатий. Найнебезпечніший, більш відчутний.

в) Найвишчий, найширіший, кращий, більш сприятливий.

г) Глибший, найдорожчий, більш низький, найбільш далекий.

7.     Зазначте рядок, в якому вжито нормативну форму займенника (чи займенників доречно вжито).

а) Моїм отриманим завданням було за два тижні написати реферат.

б) Директор фірми попросив присутніх прокоментувати свої пропозиції.

в) Він власноруч відремонтував особисту машину.

г) нами доведено, що план роботи колективу на 1 півріччя потребує уточнень.

д) Вибачте його, будь ласка за запізнення. 

8.     Зазначте рядок, в якому всі з збірні числівники вжито з іменниками доречно.

а) Троє дисертантів, четверо абітурієнток, двоє волейболістів, троє акціонерів.

б) Двоє євпаторійців, троє учениці, четверо пасажирів, шестеро гусенят.

в) Троє квіток, двоє випускників, четверо щипців, п’ятеро слоненят.

г) П’ятеро горобенят, двоє воріт, троє поросят, четверо учнів.  

9.     Зазначити, чи правильно встановлено зв’язок іменника з числівником у реченні:

Тепер плануємо довести свій асортимент сирів до півтори десятків назв.

а) правильно;

б) неправильно.

10. Вказати правильний варіант запису цифрової інформації.

а) Було забраковано 138 виробів з цієї партії.

б) Прошу звільнити від занять з п’ятого до сьомого жовтня.

в) Студентка Іванова І.І. навчається на 1-му курсі юридичної академії.

г) Препарати зареєстровані для застосування і використовуються на 75000000 гектарах.

11. Зазначте речення, в якому дієслівні форми (дієприкметники, дієприслівники) вжито правильно.

а) У господарствах, використовуючих стару розлагоджену техніку, втрати врожаю можуть сягти 35%.

б) Добирая сорти, потрібно також знати різницю між сортами щодо витривалості до посухи.

в) Втрати маси коренеплодів від загнивання в 1,5-3 рази менші, ніж у коренеплодів, зібраних перевалочним способом.

г) В’янення рослин відбувається через дію токсинів, виділяючих бактеріальною культурою. 

12. Вкажіть речення, яке не потребує редагування.

а) З численних наукових джерел відомо, що озимій пшениці для формування врожаю потрібні певні поживні речовини.

б) Ми сподіваємося на зміни в країні у найближчому часі.

в) По закінченні офіційної частини на учасників семінару очікувало й неофіційне – спілкування за дружнім столом.

г) Досягнення стратегічної цілі аграрної політики можливе при умовах довготривалого зростання сільського господарства.

13. Вказати рядок з правильним написанням власних назв.

а) День незалежності України, кримський півострів, корпорація “Медія Трейтинг”, прем’єр – міністр України.

б) Село Новий Сад, стадіон “Металіст”, Закон України “Про зерно і ринок зерна в Україні”, Інтернет.

в) Зона Степу України, день Учителя, майдан Незалежності, обласна державна адміеістрація.

г) Яблука сорту Антонівка, трактор “Білорусь”, голова аграрної фракції Верховної Ради, кандидат економічних наук.    

14. Зазначити речення зі вставними словами, словосполученнями.

а) І все-таки, нинішнього сезону з Держбюджету було виділено кошти на проведення заставних операцій із зерном.

б) Однак, продавців – постачальників виявилось не більш семи десятків на кожному тендері.

в) Крім того, у деяких регіонах пріоритет у закупівлі зерна надається бізнес – структурам.

г) Проте, Росія завжди буде для нас стратегічним ринком. 

15. Зазначити рядок, в якому правильно перекладено словосполучення українською мовою.

а) Верно пояснить – вірно пояснити.

б) Показывать крупным планом – показувати великим планом.

в) (Они) старые приятели – (вони) старі приятелі.

г) Принять меры- прийняти міри.

16. Зазначити рядок, у якому допущено помилку при перекладі фахової лексики українською мовою.     

а) Себестоимость продукции – собівартость продукції.

б) Продукция животноводства – продукція твариноводства.

в) Предшественник подсолнечника – передшественик соняшнику.

г) Наземная обработка посевов – наземний обробіток посівів.

 

 

ВАРІАНТ № 4

1.     Вкажіть рядок, в якому всі форми іменників є невідмінюваними.

а) Рондо, Іваненко (Іван), Тольятті.

б) Лімчук (Олена), Трипілля, Чилі, Сухумі.

в) Філе, харчо, Кіліманджаро, тире.

г) Джанкой, Колорадо, Хоккайдо, Баку.

2.     Вкажіть рядок, в якому форму кличного відмінка написано без помилок.

а) Христине, Петре, декане, Кузьмо.

б) Учителю, Ганно, Марку, Павлу.

в) Пане, завідувачу, батьку, Маріє.

г) Наталію, Тетяно, вчителю, Семене Сергійовичу.

3.     Вкажіть рядок, в якому дані відмінкові форми написані без помилок.

а) Експорту, продажу, Луцька, товару, кілометра.

б) Кредиту, візиту, Кавказа, Львова, гектара.

в) Патенту, контролю, Ельбрусу, вівторка.

г) Обліку, обсяга, терміна (слово), Єгипту, дощу.

4.     Зазначте речення, в якому правильно вжито іменник на означення статусу, посад, професій, звань.

а) Аспірантка Київського міжнародного університету Власьєва Ганна Семенівна склала план свого наукового дослідження.

б) Аспірант Київського міжнародного університету Власьєва Ганна Семенівна склав план свого наукового дослідження.

в) Аспірант Київського міжнародного університету Власьєва Ганна Семенівна склала план свого наукового дослідження.

5.     Зазначте рядок з правильним написанням всіх складних слів.

а) Українсько-російській, світло-захисний, водоочисний, багаторазовий

б) Малодосліджений, вагоно-ремонтний, машинобудування, фізіко-механічний.

в) Високотехнологічний, двадцяти-п’яти-градусний, дрібнозернинний, еколого-географічний.

г) Темно-зелений, лісостеповий, віце-президентський, широковідомий, мікроклиматичний.  

6.     Зазначте рядок, в якому всі форми ступенів порівняння прикметників утворено правильно.

а) Найбільш швидкий, самий легший, найтонший, більш досвідчений.

б) Важливіший, більш складніший, найбільш сильний, якнайскромніший.

в) Найближчий, більш вагомий, ефективніший, найпоширеніший.

г) Ширіший, найдовершеніший, найбільш менший, найпомітніший.

7.     Зазначте рядок, в якому вжито нормативну форму займенника (чи займенників доречно вжито).

а) Нами запропоновано провести позачергові збори.

б) Директор фірми запропонував присутніх прокоментувати їхні пропозиції.

в) Фірма не виконала свого забов´язання.

г) Прошу Вас надати мені грошову допомогу.

д) На котру годину призначено засідання?

8.     Зазначте рядок, в якому всі з збірні числівники вжито з іменниками доречно.

а) Восьмеро стільців, двоє  в’єтнамців, двоє пташенят, троє вил.

б) Двоє полтавчан, четверо спортсменів, троє робітниць, семеро соколят.

в) Троє киян, четверо окулярів, двоє ягнят, двоє дверей.

г) Двоє боксерів, троє студенток, четверо братів, двоє мешканців.

9.     Зазначити, чи правильно встановлено зв’язок іменника з числівником у реченні:

З початком цвітіння у теплицю завозят вулики з бджолами або джмелями (два три вулики на гектар).

а) правильно;

б) неправильно.

10. Вказати правильний варіант запису цифрової інформації.

а) 5-ти-поверховий будинок вчасно здано до експлуатації.

б) Після обмолоту доводять насіння до кондиції 1-го, 2-го класів посівного стандарту.

в) Третину ємності резервуара заповнюють водою, потім додають необхідний препарат.

г) Препарат випускається у вигляді 45% водної концентрованої суспензії.

11. Зазначте речення, в якому дієслівні форми (дієприкметники, дієприслівники) вжито правильно.

а) Спираясь на досягнення агрофірми ПП “Центрум”, філія “Сади України” надає клієнтам послуги із придбання насіння.

б) Корми виготовлені за оновленою технологією, мають вищі енергетичні та поживні якості.

в) Волога потрібна рослинам як середовище хімічних елементів, входящих до складу органічних сполук.

г) Гербіцид Раундап Біо, потрапив на листя оброблених рослин, може довго на ньому утримуватися.  

12. Вкажіть речення, яке не потребує редагування.

а) По всіх питаннях щодо насіння сортів пшениці звертайтесь на адресу редакції журналу.

б) Основна продуктивність комбайна сягала 48 т/рік. при врожайності маси 360-370 ц/га.

в) Завод з виробництва кормових добавок випускатиме за зміну не менше 15т комбикормів.

г) Згідно офіційних даних, за підсумками 9 місяців 2003/04 року в Україні вироблено 2 млн. т. цукру.  

13. Вказати рядок з правильним написанням власних назв.

а) Компанія Нафтогаз України, сорт Краснодарська – 99, Кабінет Міністрів України, головний інженер відкритого акціонерного товариства.

б) Митний кодекс України, жито Харківське 98, станція метро “Петрівка”, острів Нова Гвінея.

в) Гербіцид “Бетанал Експерт”, Харківський Національний університет ім. Каразіна, Західна Україна, гора “Говерла”.

г) Автономна республіка Крим, абсолютний чемпіон України, Всесвітня організація охорони здоров’я, спільне товариство “Прогрес”. 

14. Зазначити речення зі вставними словами, словосполученнями.

а) Тому, використання під попередники культур, які пізно звільняють поле, пов’язані з великим ризиком.

б) До того ж, рівень державних цін виявився дуже високим для ведення активної торгівлі.

в) Посівні площі жита в країні скоротилися майже на 240тис. га, тобто, приблизно на 25%.

г) Кукурудза, в свою чергу, залишалася мало заьтребованою.

15. Зазначити рядок, в якому правильно перекладено словосполучення українською мовою.

а) В голову не приходило – на думку не спадало.

б) Принять участие – прийняти участь.

в) Следующие члены группы – слідуючи члени групи.

г) Избавиться от опасности – позбавитися небезпеки.

16. Зазначити рядок, у якому допущено помилку при перекладі фахової лексики українською мовою.

а) Развитие пчеловодства – розвиток бджіловодсва.

б) Устойчивость растений к заболеваниям – стійкість рослин до захворювань.

в) Домашние животные – домашні тварини.

г) Прошлогодние запасы зерна – минулорічні запаси зерна.