ЗМІСТ
Тема 1. Основи фінансів підприємств
Тема 2. Організація грошових розрахунків підприємства
Тема 3. Грошові надходження підприємства
Тема 4. Формування і розподіл прибутку
Тема 5. Оподаткування підприємств
Тема 6. Кредитування підприємств
Тема 7. Оборотні засоби підприємства
Тема 8. Фінансове забезпечення відтворення основних фондів
Тема 9. Оцінка фінансового стану підприємства
Тема 10. Фінансове планування на підприємствах
Тема 11. Фінансова санація підприємства
Тема 1.
Основи фінансів підприємства
Мета заняття:
оволодіння студентами практичними методами формування фінансових ресурсів
підприємства.
Завдання 1. Визначити
склад фінансових ресурсів підприємства:
1.
інші довгострокові зобов'язання;
2. пайовий капітал;
3.
інший додатковий капітал;
4.
неоплачений капітал;
5.
довгострокові і короткострокові
кредити банку;
6.
довгострокові фінансові
зобов'язання;
7.
відстрочена податкова
заборгованість по оплаті податку на прибуток;
8. поточна заборгованість за
довгостроковими зобов'язаннями;
9. нерозподілений прибуток;
10.
додатково вкладений капітал;
11.
векселі видані;
12.
кредиторська заборгованість;
13.
резервний капітал;
14.
поточні зобов'язання по
розрахунках отриманих авансів з бюджетом і позабюджетними фундаціями, по
страхуванню, по оплаті праці з учасниками;
15.
інші поточні зобов'язання;
16.
статутний капітал.
Результати
оформити в таблицю:
Таблиця
1.1
Склад
фінансових ресурсів підприємства
Власний
капітал |
Позиковий
капітал |
Залучений
капітал |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2.
Визначте
об'єм фінансових ресурсів підприємства.
Підприємство на звітну дату мало наступні дані по
балансу (тис. грн.)
1. Статутний капітал –
7 138,9
2. Пайовий капітал – 130,0
3. Інший додатковий капітал
– 85,7
4. Резервний капітал – 439,7
5. Нерозподілений прибуток –
1011,0
6. Неоплачений капітал –
20,0
7. Довгострокові кредити
банку – 50,0
8. Довгострокові фінансові
зобов'язання – 40,0
9. Відстрочені податкові
зобов'язання – 75,8
10.
Забезпечення виплат персоналу – 339,0
11.
Інші зобов'язання – 542,5
12.
Короткострокові кредити банку – 300,0
13.
Поточна заборгованість за довгостроковими зобов'язаннями
– 60,0
14.
Кредиторська заборгованість – 642,0
15.
Поточні зобов'язання по розрахунках:
-
по отриманих авансах – 673,3
-
з бюджетом – 386,4
-
по позабюджетних платежах – 53,5
-
по страхуванню – 41,7
-
по оплаті праці – 138,1
-
з учасниками – 464,4
-
інші поточні зобов'язання – 40,2
зробить
висновки. Результати оформити в таблицю:
Таблиця
1.2
Аналіз
фінансових ресурсів підприємства
Види
фінансових ресурсів |
Значення
|
|
тис.
грн. |
питома
вага (%) |
|
1. Власний капітал |
|
|
2. Позиковий капітал |
|
|
3. Залучений капітал |
|
|
Разом |
|
|
Висновки:
__________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Двоє підприємців мають
намір організувати підприємство по виробництву ковбасних виробів. Один з
учасників має спеціальне устаткування на 45000,0 тис. грн., інший – грошову
готівку – 30000,0 тис. грн. Засновники звернулися в комерційний банк за кредитом
що надійшов на їх поточний рахунок у сумі 15000,0 тис. грн. Учасники
домовилися, що указане майно і грошова готівка складуть первинний капітал
господарського товариства. Складіть вступний баланс господарського товариства.
Рішення:
_________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. За звітний рік власний капітал підприємства збільшився на 5240,0 тис.
грн. і склав на кінець року 31890 тис. грн., довгострокові зобов'язання не
змінилися і склали 6020,0 тис. грн. Валюта балансу склала на початок звітного
року 51910,0 тис. грн. і збільшилася за звітний рік на 6070,0 тис. грн.
Дайте оцінку структури
фінансових ресурсів фірми на початок і кінець року, зробить висновки.
Результати оформити в таблицю:
Таблиця
1.3.
Аналіз структури фінансових
ресурсів по підприємству за звітний рік
Показники
|
Початок
року |
Кінець
року |
Відхилення
|
|||
тис.
грн. |
питома
вага |
тис.
грн. |
питома
вага |
тис.
грн. |
питома
вага |
|
Власний капітал |
|
|
|
|
|
|
Позиковий капітал у т.ч. - довгострокові кошти - короткострокові кошти |
|
|
|
|
|
|
Валюта
балансу |
|
|
|
|
|
|
Висновки:
___________________________________________________________________________________________________
Відгук
та оцінка викладача:
______________________________________________________________________________________________
Тема 2. Організація грошових
розрахунків підприємства
Мета заняття: оволодіння студентами практичними навиками щодо
відкриття поточних рахунків та оформлення безготівкових документів.
Завдання 1. Розкрийте порядок відкриття
поточного рахунку юридичній особі (підприємству) в банку і назвіть перелік
документів, які надаються для цього підприємством до банківської установи.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Оформлення документів на
відкриття поточного рахунку підприємства в банку.
Вихідні
дані:
Приватне
акціонерне товариство «Електромаш» (м. Житомир, вул. Перемоги, 25,
ідентифікаційний код 14340402) просить Обласну дирекцію приватного акціонерного
товариства комерційного банку «Укрсіббанк» (скорочено ОД ПАТ КБ «Укрсіббанк»)
м. Житомира відкрити йому поточний рахунок з присвоєнням певного шифру
(номеру). Код ОД ПАТ КБ «Укрсіббанк» 311272, ідентифікаційний номер 19311279.
Керівник (директор) банку Луценко Л.О., головний бухгалтер банку Сведомська
С.А.
Керівник (директор) ПАТ «Електромаш» Марчук
Анатолій Володимирович, головний бухгалтер Петрова Поліна Андріївна.
Примітка. Щойно відкритому поточному рахунку ПАТ
«Електромаш»
надано код (номер) 26007200187001.
Завдання 3. Оформлення платіжного
доручення на перерахування суми нарахувань на зарплату до Пенсійного фонду.
Вихідні
дані:
ПАТ «Електромаш»
(його код, номер рахунку, обслуговуючий банк – дивись завдання 2) оформило
платіжне доручення № 66 від «___»_______20__ р. (дата ставиться на день
заповнення доручення) на перерахування
обласному управлінню Пенсійного фонду (код 20404900) обов'язкових платежів в
сумі 49500 грн. Поточний рахунок отримувача № 2040005162 в облдирекції ПАТ КБ
«РайффайзенБанк Аваль» м. Житомир, код банку 311528.
Реєстраційний
номер платника в Пенсійному фонді 0627031005.
Методичні
вказівки:
Для перерахування
суми нарахувань до Пенсійного фонду оформлюється платіжне доручення встановленої форми згідно з умовою завдання.
При цьому в розділі «Призначення платежу» показують вид платежу, куди
перераховується платіж, за який період, і реєстраційний номер платника податку
в Пенсійному фонді. У цьому випадку в розділі «Призначення платежу» в
платіжному дорученні може бути зроблений такий запис: «Нарахування на
заробітну плату за поточний місяць у встановленому розмірі в Пенсійний фонд
перераховується повністю. Реєстраційний номер 0627031005».
Завдання 4. Оформлення платіжного
доручення на перерахування прибуткового податку, утриманого із заробітної
плати працівників, до бюджету.
Вихідні дані:
ПАТ «Електромаш»
оформило платіжне доручення № 61 від «___»_______ 20__ р. (дата ставиться на день заповнення доручення)
на перерахування головному
фінансовому управлінню Житомирської облдержадміністрації (ідентифікаційний
номер 02313478) прибуткового податку, утриманого із заробітної плати
працівників за попередній місяць, у сумі 28100 грн.
Поточний
рахунок отримувача № 36004705600002 в облуправлінні НБУ м. Житомира, код банку
311034.
Методичні вказівки:
Перерахування
прибуткового податку до бюджету проводиться платіжним дорученням встановленої
форми. Оформлення платіжного доручення в цьому випадку здійснюється згідно з
умовою завдання. Водночас у розділі «Призначення платежу» вказується вид
платежу, куди платіж перераховується, за який період і в якому розмірі. В наведеному
прикладі в розділі «Призначення платежу» в платіжному дорученні може бути
зроблений такий запис: «Прибутковий податок в сумі_____, утриманий із
зарплати за __________місяць,
перераховується до бюджету повністю».
Завдання 5. Оформлення платіжного
доручення на перерахування передоплати за товари.
Вихідні дані:
ПАТ «Електромаш» оформило платіжне доручення № 68 від «___»_______20__
р. (дата ставиться на день заповнення доручення) на перерахування фірмі
«Арніка-ЛТД» в порядку передоплати за запасні частини згідно з рахунком № 25
від «___»_______20__ р. (дата ставиться
на 2-3 дні раніше дати оформлення
доручення) 12500,0 грн. Поточний рахунок
отримувача № 26006101100025 в РУ ПАТ КБ «Промінвестбанк» м. Житомира,
код 311056.
Методичні вказівки:
Перерахування
передоплати за запчастини проводиться платіжним дорученням встановленої форми.
Оформлення платіжного доручення в цьому випадку проводиться згідно з умовою
завдання. В розділі «Призначення платежу» вказується вид платежу, найменування
товару, номер і дата товарних документів (рахунків-фактур). У нашому прикладі
в цьому розділі повинен бути зроблений такий запис: «Передоплата за запасні
частини згідно з рахунком № 25 від «___»_______20__ р. (дата ставиться на 2-3 дні раніше виписки платіжного
доручення)».
Відгук
та оцінка викладача:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема 3. Грошові надходження підприємства
Мета заняття: оволодіння
студентами практичними навиками з методики формування виручка та собівартості
продукції від реалізації.
Методичні вказівки:
Розрахунок
ціни продукції здійснюється за такими формулами:
Ц1 = С + П,
(3.1)
Ц2 = С + П + ПДВ,
(3.2)
Ц3 = С + П + ПДВ + АЗ,
(3.3)
Ц4 = С + П + ПДВ + АЗ
+ ТН,
(3.4)
де С –
собівартість продукції,
П –
прибуток від реалізації продукції;
ПДВ –
податок на додано вартість;
АЗ –
акцизний збір,
ТН –
торговельна націнка.
Планову
виручку від реалізації продукції визначають методом прямого рахунку за
формулою:
В = Р * Ц,
(3.5)
де Р –
кількість реалізованих виробів;
Ц –
ціна реалізації кожного виробу.
Обсяг реалізації продукції розраховується за
формулою:
Р = З1 + Т – З2,
(3.6)
де З1
– залишки готової продукції на початок планового періоду;
Т –
випуск товарної продукції у плановому періоді;
З2
– залишки готової продукції на кінець планового періоду.
Валовий
доход визначається за формулою:
ВД = В – С,
(3.7)
де В – виручка від реалізації
продукції;
С – собівартість реалізованої
продукції.
Чистий дохід визначається за формулою:
ЧД = ВД – ЗП, (3.8)
де ВД –
валовий дохід;
ЗП –
заробітна плата.
Сила
дії виробничого важеля визначається по формулі:
СДВВ = (В –
Вз) /П,
(3.9)
де В – виручка від реалізації
продукції;
Вз – змінні витрати;
П – прибуток від реалізації.
Чим
більше частка постійних витрат в загальній величині витрат, тим сильніше сила
дії виробничого важеля і навпаки. Це закономірно при зростанні виручки від
реалізації. При зниженні виручки від реалізації сила дії виробничого важеля
зростає незалежно від частки постійних витрат набагато швидше.
Поріг
рентабельності характеризує досягнення об'єму, при якому досягається окупність постійних і
змінних витрат. Він визначається по формулі:
ПР = Вп /
(В – Вз (%)),
(3.10)
де Вп – постійні витрати;
В – виручка від реалізації;
Вз – змінні витрати у відносному
виразі.
Запас
фінансової міцності – ця величина показує на скільки відсотків може знизитися об’єм
реалізації, щоб підприємству вдалося уникнути збитку. Він визначається по
формулі:
ЗФП = В –
ПР,
(3.11)
де В – виручка від реалізації;
ПР – поріг рентабельності.
Період
окупності витрат визначається за допомогою порогу рентабельності: чим менше поріг
рентабельності, тим швидше окупаються витрати і навпаки.
Завдання
1. Розрахувати виручку від реалізації продукції на плановий рік методом
прямого рахунку. Дані для розрахунку:
Виріб (ед.) |
Залишок нереалізованої
продукції на початок року (ед.) |
Планований об'єм випуску
продукції (ед.) |
Залишок нереалізованої
продукції на кінець року (ед.) |
Ціна реалізації 1 ед. продукції
(в грн.) |
А |
20 |
850 |
58 |
250 |
Б |
120 |
1900 |
110 |
310 |
В |
18 |
600 |
32 |
80 |
Рішення:
1. Обсяг виручки від
реалізації продукції за оптовими цінами без ПДВ:
_____________________________________________________________________________________________
2. Обсяг виручки від
реалізації продукції за оптовими цінами без ПДВ:
___________________________________________________________________________________
Завдання 2. Визначити
величину валового і чистого доходів підприємства за такими даними (тис. грн.):
1.
Виручка від реалізації
продукції без ПДВ – 1200,0;
2.
Матеріальні витрати на
виготовлення продукції – 690,0;
3.
Амортизаційні відрахування у
складі собівартості реалізованої продукції – 90,0;
4.
Витрати на заробітну плату –
120,0.
Рішення:
_______________________________________________________________________________________________
Задача 3. Визначити вплив зміни
об'єму виробництва на величину прибутку при заданому співвідношенні постійних і
змінних витрат. Зробить висновки.
Дані для розрахунку:
1.
Виручка від реалізації
продукції по підприємству на планований рік складає 2.
Змінні витрати на
реалізованою продукцію 3.
Постійні витрати 4.
Прогнозується додатково
збільшити об'єм реалізації продукції: варіант А – на варіант Б – на |
18000,0 тис. грн. 15000, тис. грн. 2400,0 тис. грн. 2,5%; 4,5%. |
Висновки:
______________________________________________________________________________________________
Задача 4. За даними задачі 3
визначити силу дії виробничого важеля, поріг рентабельності, запас фінансової
міцності. Зробити висновки.
Рішення:
________________________________________________________________________________________________
Висновки:
________________________________________________________________________________________________
Відгук
та оцінка викладача:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема 4. Формування і розподіл
прибутку
Мета завдання: оволодіти
практичними навиками з формування, розподіл та планування прибутку і розрахунку
рентабельності підприємства.
Методичні вказівки:
Прибуток підприємства
розраховується таким чином:
П = (В * Ц)
– (С * Ц),
(4.1)
де В – виручка від реалізації продукції;
С – собівартість реалізованої
продукції;
Ц – ціна реалізованої продукції.
1. Рентабельність активів:
РА = (ПдОП (ЧП) / СгВА) * 100
%,
(4.2)
де РА – рентабельність активів;
ПдОП – прибуток до оподаткування;
ЧП – чистий прибуток;
СгВА – середньорічна вартість
активів.
Рентабельність
активів характеризує ефективність управління підприємством.
2. Рентабельність власного капіталу:
РВК = (ЧП / СрВСК) * 100 %,
(4.3)
де РВК – рентабельність власного
капіталу;
СрВСК – середньорічна вартість
власного капіталу.
Рентабельність
власного капіталу показує величину прибутку, отриманого на 1 грн. капіталу
власників.
3. Валова рентабельність
продажів:
ВРП = (ВП / ВвР(ЧД)) * 100 %, (4.4)
де ВРП – валова рентабельність
продажів;
ВП – валовий прибуток;
ВвР(ЧД) – виручка від реалізації
(чистий прибуток).
Валова
рентабельність показує величину прибутку, отриманого з розрахунку на 1 грн.
продажів, характеризує ефективність виробничої діяльності.
4. Операційна рентабельність реалізованої
продукції:
ОРРП = (ОП / ВвР(ЧД)) * 100 %,
(4.5)
де ОРРП – операційна
рентабельність реалізованої продукції;
ОП – операційний прибуток.
Операційна
рентабельність реалізованої продукції показує рентабельність підприємства після
вирахування на виробництво і збут товарів.
5. Рентабельність продукції:
РП = (ВП / СРП) * 100 %,
(4.6)
де РП – рентабельність продукції;
СРП – собівартість реалізованої
продукції.
Рентабельність
продукції показує величину прибутку, отриманого з розрахунку на 1 грн. витрат.
6. Чиста рентабельність реалізованої продукції:
де ЧРРП – чиста рентабельність
реалізованої продукції.
Чиста
рентабельність реалізованої продукції характеризує вплив структури капіталу і
джерел фінансування.
Завдання 1. Розрахувати суму прибутку на планований рік
методом прямого рахунку по товарному випуску продукції:
Найменування виробу |
План випуску товарної
продукції, ед. |
Вартість 1 ед. |
Випуск товарної продукції тис.
грн. |
Повна виробнича собівартість
тис. грн. |
Сума прибутку, тис. грн |
|
у відпускних цінах, грн. |
за повною собівартістю, грн. |
|||||
А |
4000,0 |
250,0 |
190,0 |
|
|
|
Б |
3700,0 |
370,0 |
295,0 |
|
|
|
В |
2500,0 |
120,0 |
86,0 |
|
|
|
Завдання 2. За
даними підприємства розрахувати плановий прибуток від продажу товарної
продукції. Розрахунок прибутку здійснити у вигляді таблиці.
Таблиця
4.1.
Розрахунок
прибутку від продажу товарної продукції
№
п/п |
Види
продукції |
Кількість,
шт. |
Ціна
за шт., грн. |
Собівартість
1 шт., грн. |
Виручка,
тис. грн. |
Собівартість,
тис. грн. |
Прибуток,
тис. грн. |
1 |
Продукція А |
14750 |
378,0 |
346,0 |
|
|
|
2 |
Продукція Б |
15000 |
385,5 |
356,5 |
|
|
|
3 |
Продукція В |
14500 |
394,0 |
357,0 |
|
|
|
4 |
Продукція Г |
14000 |
367,0 |
335,5 |
|
|
|
5 |
Продукція Д |
13750 |
386,0 |
347,5 |
|
|
|
6 |
Інша продукція |
|
|
|
8772,8 |
7940,8 |
|
7 |
Разом |
|
|
|
|
|
|
8 |
ЗГПннр |
|
|
|
160,0 |
130,0 |
|
9 |
ЗГПнкр |
|
|
|
140,0 |
120,0 |
|
10 |
Всього |
|
|
|
|
|
|
Завдання 3. Визначити
обсяг прибутку від продажу продукції за планом і фактично. Визначити відхилення
фактичного прибутку від планової його величини і вплив факторів на зміну
обсягів прибутку. Підприємство має наступні дані по продукції, що реалізується.
Таблиця
4.2.
Дані
по продукції
Види
продукції |
Обсяг
продукції, шт. |
Ціна
за шт., грн. |
Собівартість
1 шт., грн. |
|||
план |
факт |
план |
факт |
план |
факт |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Продукція А |
14750 |
14500 |
378,0 |
385,0 |
346,0 |
350,0 |
Продукція Б |
15000 |
15200 |
385,5 |
380,0 |
356,5 |
352,0 |
Продукція В |
14500 |
14200 |
394,0 |
390,0 |
357,0 |
353,0 |
Продукція Г |
14000 |
14300 |
367,0 |
370,0 |
335,5 |
330,0 |
Продукція Д |
13750 |
13550 |
386,0 |
382,0 |
347,5 |
350,0 |
Методичні вказівки:
Відхилення
фактичного обсягу прибутку від продажу всієї кількості продукції від його
планової величини (гр.6 табл. 4.3) розраховується у вигляді різниці між цими
величинами (гр.5-гр.4 табл. 4.3).
Вплив
на величину прибутку зміни кількості проданої продукції (гр.7 табл. 4.3)
визначається шляхом множення фінансового результату від продажу 1 шт. продукції
за планом (гр.2 табл. 4.3) на різницю між фактичним та плановим обсягом продажу
(гр.3-гр.2 табл. 4.2).
Вплив
зміни собівартості на величину прибутку від продажу продукції (гр.8 табл. 4.3)
розраховується шляхом множення фактичного обсяг проданої продукції (гр.3 табл.
4.3) на величину різниці між фактичною та плановою собівартістю (гр.7-гр.6
табл. 4.2).
Вплив
зміни ціни продажу на прибуток від продажу продукції (гр.9 табл.4.3)
визначається шляхом множення фактичного обсягу проданої продукції (гр.3 табл.
4.2) на величину різниці між фактичною та плановою ціною (гр.5-гр.4 табл. 4.2).
Розрахунок
прибутку від продажу продукції і рівня впливу факторів на зміну її обсягу
здійснити у таблиці:
Таблиця
4.3.
Розрахунок
впливу факторів на зміну обсягу прибутку від продажу продукції
Види
продукції |
Результат
від продажу (прибуток, збиток) |
Відхилення
прибутку, тис. грн. |
||||||
на 1
шт., грн. |
на
весь обсяг, тис. грн. |
всього |
у
т.ч. за рахунок змін |
|||||
план |
факт |
план |
факт |
кількості
продажу продукції |
собівартості |
ціни
продажу |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Продукція А |
|
|
|
|
|
|
|
|
Продукція Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
Продукція В |
|
|
|
|
|
|
|
|
Продукція Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
Продукція Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 4. Розрахунок
розподілу чистого прибутку підприємства.
Методичні вказівки:
Розміри
відрахувань від чистого прибутку, напрямки його використання визначаються
підприємством самостійно. Однак значна його частина (35-50%) повинна
направлятися на поповнення відповідних фондів. Розподіл чистого прибутку
здійснюється за такою схемою: до резервного фонд та на збільшення статутного
капіталу – відповідно 15% і 28%; на виплату дивідендів – 10%; на інші цілі –
5%, нерозподілений прибуток – 42%.
Розрахуйте
розміри відрахувань від чистого прибутку, якщо прибуток до оподаткування
складає 34387,0 тис. грн.
Рішення:
________________________________________________________________________________________________
Завдання
5. Провести аналіз показників рентабельності
підприємства за звітний період, зробить висновки, за наступними даними:
Таблиця 4.4.
Дані по підприємству (тис.
грн.)
Показники |
На початок року |
На кінець року |
1.
Вартість активів |
30905,0 |
33555,0 |
2.
Вартість власного капіталу |
28263,0 |
31051,0 |
3.
Чистий дохід (виручка) від
реалізації продукції |
47911,0 |
48044,0 |
4.
Собівартість реалізованої
продукції |
43518,0 |
44478,0 |
5.
Валовий прибуток |
4393,0 |
3566,0 |
6.
Прибуток від операційної
діяльності |
1679,0 |
366,0 |
7.
Чистий прибуток |
946,0 |
95,0 |
Аналіз
показників рентабельності підприємства зробить у таблиці:
Таблиця
4.5.
Аналіз
показників підприємства
Показники |
На початок року |
На кінець року |
Відхилення |
1.
Рентабельність активів |
|
|
|
2.
Рентабельність власного капіталу |
|
|
|
3.
Валова рентабельність продажів |
|
|
|
4.
Операційна рентабельність реалізованої продукції |
|
|
|
5.
Рентабельність продукції |
|
|
|
6.
Чиста рентабельність реалізованої продукції |
|
|
|
Висновки:
___________________________________
Відгук
та оцінка викладача:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема 5. Оподаткування підприємств
Мета заняття: оволодіння
студентами практичних навиків з сплати податків.
Завдання 1. Розрахунок
обороту, що оподатковується, та суми ПДВ по продажу підакцизних товарів.
Вихідні
дані:
Завод
«Продтовари» виробив і продав 100000 пляшок по 0,5 літра підакцизного товару.
Собівартість однієї пляшки – 24,0 грн. розмір націнки – 25%. Ставка акцизного
збору – 0,40 грн. з однієї пляшки товару.
Необхідно:
1.
Визначити оподаткований ПДВ
оборот.
2.
Розрахувати суму ПДВ.
3.
Визначити відпускну вартість
всього обсягу товару.
4.
Розрахувати ціну продажу однієї
пляшки товару.
Таблиця
5.1.
Розрахунок
суми ПДВ по підакцизного товару
Показники
|
Сума,
грн. |
1.
Собівартість всього обсягу
товару, що продається |
|
2.
Сума націнки |
|
3.
Сума акцизного збору |
|
4.
Оборот, що оподатковується
ПДВ |
|
5.
Сума ПДВ |
|
6.
Випускна вартість всього
обсягу товару |
|
7.
Ціна продажу однієї пляшки
товару |
|
Завдання 2. Визначення
суми ПДВ, яку належить сплатити до бюджету за звітний період.
Необхідно:
1.
Визначити суму ПДВ в складі
вартості придбаних матеріалів, сировини і основних фондів (податковий кредит).
2.
Розрахувати оптову та роздрібну
ціну продажу продукції.
3.
Розрахувати суму ПДВ (податкове
зобов’язання).
4.
Розрахувати суму ПДВ, яка
підлягає сплаті до бюджету.
Розрахунок
показників виконати у таблиці:
Таблиця
5.2.
Визначення
суми ПДВ, яку слід сплатити до бюджету
Показники
|
Сума,
грн. |
1.
Собівартість виробленої і
проданої продукції |
450000,0 |
2.
Вартість придбаних з ПДВ та
витрачених на виробництво проданої продукції, сировини і матеріалів |
210000,0 |
3.
Вартість придбаних у звітному
періоді основних фондів |
150000,0 |
4.
Сума націнки, яка входить в
ціну продукції, що продається (п.1 *
20%) |
|
5.
Сума ПДВ (податковий кредит)
((п.2+п.3) * 20 / 120) |
|
6.
Оптова ціна реалізованої
продукції (п.1 + п.4) |
|
7.
Відпускна ціна реалізованої
продукції (п.6 * 120 / 100) |
|
8.
Сума ПДВ (податкове зобов’язання)
(п7. * 20 / 120) |
|
9.
Сума ПДВ, яку слід сплатити
до бюджету (п.8 – п.5) |
|
Завдання 3. Визначення
суми акцизного збору, що включається в ціну товарів.
Вихідні
дані:
Підприємство
по виробництву і реалізації бензину мало такі показники:
1.
Обсяг виробленого і
реалізованого бензину – 1850 т.
2.
Собівартість 1 т бензину – 850
грн.
3.
Націнка – 20%.
4.
Ставка акцизу – 60 євро за 1 т.
Необхідно:
Визначити
суму акцизу, який включається в ціну реалізованого бензину, та відпускну ціну.
Розв’язання
здійснити в таблиці:
Таблиця
5.3.
Розрахунок
суми акцизного збору
Показники
|
Сума,
грн. |
1.
Собівартість бензину, що
продається, всього |
|
2.
Сума націнки |
|
3.
Оптова ціна без акцизного
збору та ПДВ |
|
4.
Сума акцизного збору |
|
5.
Оподаткований ПДВ оборот (п.3
+ п.4) |
|
6.
Сума ПДВ (п.5 * 20%) |
|
7.
Відпускна ціна бензину з
врахуванням акцизного збору та ПДВ (п.3 + п.4 + п.5) |
|
Завдання 4. Розрахунок
суми акцизного збору по імпортних товарах, придбаних за іноземну валюту.
Вихідні
дані:
Суб’єктом
підприємницької діяльності придбано в іншій країні 16 курток за ціною 150
доларів США за одну куртку, що підтверджено митною декларацією. Ставка
акцизного збору – 35%.
Необхідно
визначити оподаткований оборот і суму акцизного збору.
Розв’язання
провести в таблиці:
Таблиця
5.4.
Розрахунок
оподаткованого обороту та суми акцизного збору
Показники
|
Сума,
грн. |
Митна вартість всіх курток в іноземній валюті |
|
Митна вартість курток в національній валюті |
|
Сума акцизного збору |
|
Завдання 5. Визначити оподаткований
прибуток і податок на прибуток за квартал, якщо:
1. За звітний квартал
підприємство отримало прибутків від продажу товарів (з ПДВ) – 72 000 грн.
2. Прибутки від безповоротно
отриманої фінансової допомоги – 18 300 грн.
3. Прибутки у вигляді
дивідендів від вкладень засобів до статутних фондів інших підприємств – 10 500
грн.
4. Штрафи, отримані за
рішенням арбітражного суду – 5 200 грн.
5. Витрати, пов'язані з
придбанням сировини, матеріалів (з
ПДВ) – 26 500 грн.
6. Витрати на оплату праці –
12 800 грн.
7. Нарахування на соціальні
потреби – 4 800 грн.
8. Нараховані відсотки по
отриманих кредитах – 2 050 грн.
9. Сплачені штрафи за
рішенням арбітражного суду – 3 800 грн.
10.
Амортизаційні відрахування – 8 300грн.
Методичні вказівки:
Обчислення
оподаткованого прибутку здійснюється виключенням із суми скоригованого валового
доходу валових витрат, а також нарахованих амортизаційних відрахувань.
Рішення:
________________________________________________________________________________________________
Відгук
та оцінка викладача:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема 6. Кредитування підприємств
Мета заняття: оволодіння
студентами практичними навиками з оформлення заявки на кредит, складання
кредитного договору, складання договору застави, складання договору поруки.
Завдання 1.
Оформлення заявки на кредит.
Вихідні
дані:
Підприємство ПАТ «Електромаш»,
яке займається виробництвом електрообладнання (розташоване в м. Житомир, вул.
Перемоги, 25, ідентифікаційний код 14340402, поточний рахунок №
26007200187001), просить обслуговуючий банк – ОД ПАТ КБ «Укрсіббанк» розташований
у м. Житомир, пл. Перемоги, 3, код 311272, ідентифікаційний номер 19311279)
видати на модернізацію виробничого цеху кредит у сумі 2000,0 тис. грн. терміном
на 2 роки під 5% річних. Джерелом погашення кредиту буде виручка від реалізації
продукції.
Підприємство зареєстровано
міськвиконкомом м. Житомира 11.07.98 р. за № 150.
Організаційно-правова форма
підприємства – приватне акціонерне товариство.
Форма власності підприємства
колективна.
Статутний фонд підприємства на
останню звітну дату складає 71390,0 тис. грн.
Підприємство як платник податків
зареєстровано у Житомирській об’єднаній державній податковій інспекції.
Основними джерелами фінансування
модернізації цеху є: амортизація в сумі 3500,0 тис. грн.; прибуток в сумі 1100,0
тис. грн.
Керівник підприємства Марчук
Анатолій Васильович.
Головний бухгалтер Петрова Поліна
Андріївна.
Необхідно скласти «Кредитну
заяву» за формою (Додаток 5).
Завдання 2.
Складання
кредитного договору (Додаток 6) за даними завдання 1.
Видача кредиту буде здійснюватися
шляхом оплати розрахунково-платіжних документів за устаткування та за виконані
будівельно-монтажні роботи.
Завдання 3.
Складання
договору застави (Додаток 7) за даними завдання 1.
Предметом застави є транспортні
засоби на суму 4500,0 тис. грн.
Заставне майно буде зберігатися у
позичальника.
Завдання 4.
Складання
договору поруки (Додаток 8) за даними завдання 1.
Поручитель – підприємство ПАТ
«Електровимірювач», ідентифікаційний код 19511150, керівник Білоус Борис
Іванович. Місце розташування поручителя – м. Житомир, пл.. Перемоги, 9.
Поточний рахунок поручителя № 26007200187015 у ОД ПАТ КБ «Укрсіббанк»,
розташований у м. Житомир, пл. Перемоги, 3, код 311272, ідентифікаційний номер
19311279.
Відгук
та оцінка викладача:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема 7. Оборотні засоби
підприємства
Мета заняття: оволодіння студентами практичних навиків з
визначення нормування та ефективності
використання власних оборотних активів підприємства.
Методичні вказівки:
Норматив оборотних коштів щодо
сировини, матеріалів і покупних напівфабрикатів визначається за формулою:
Нсмн = О *
N, (7.1)
де О – одноденні витрати
сировини, матеріалів, напівфабрикатів (тис. грн.).
N – норма оборотних коштів
(днів).
Норматив оборотних коштів для
незавершеного виробництва визначається за формулою:
Ннзв = О *
N * К,
(7.2)
де К – коефіцієнт зростання
витрат визначається за формулою:
К = (А +
0,5Б) / (А + Б), (7.3)
де А – витрати, які здійснюються
одноразово на початку виробничого циклу;
Б – наступні витрати, які
включаються до собівартості продукції.
Норматив оборотних коштів для
створення запасів готової продукції визначається за формулою:
Нгп = Оед *
N, (7.4)
де Оед – одноденний випуск
продукції за виробничою собівартістю (грн.).
Показники ефективності
використання оборотних коштів:
Швидкість
звертання –
період, за який оборотні кошти підприємства здійснюють один оборот:
Шз = ОКср / В * Д,
(7.5)
Коефіцієнт
оборотності
– характеризує кількість оборотів оборотних коштів за звітний період:
Ко = В / ОКср, (7.6)
Коефіцієнт
завантаження – характеризує розмір оборотних коштів, витрачених для отримання однієї
гривни реалізації продукції:
Кз = ОКср / В,
(7.7)
Коефіцієнт
ефективності – характеризує, скільки прибутку падає на 1 грн. оборотних коштів:
Ке = П / ОКср,
(7.8)
де ОКср – середнє значення оборотних коштів, тис.
грн.;
В – виручка від реалізації продукції, тис. грн.;
Д – період реалізації продукції (30, 90, 360
днів);
П – прибуток від реалізації продукції, тис. грн.
Завдання 1. Визначити потребу оборотних коштів по підприємству
на планований рік.
Вихідні дані :
1. Норматив оборотних коштів
підприємства на початок планованого року – 2522,5 тис. грн.
у т.ч.
залежних від об'єму витрат на
виробництво (сировина, матеріали, покупні напівфабрикати, незавершене виробництво, готова продукція) – 2000,0 тис.
грн.
незалежних від об'єму витрат на виробництво
(запчастини, МШП, витрати майбутніх періодів) – 522,5 тис. грн.
2. Зростання об’ємів виробництва
на планований рік – 9 %.
3. Завдання по прискоренню
оборотності оборотних коштів в плановому року – 3 %.
Рішення:
Завдання 2. Проведіть аналіз складу
і структури виробничих запасів і витрат.
Таблиця 7.1.
Аналіз складу і структури
виробничих запасів і витрат (тис. грн.)
Запаси і затрати |
Залишок |
Питома вага, % |
Зміни |
|||||
на початок року |
на кінець року |
на початок року |
на кінець року |
абсолютної величини |
питомої ваги |
в % до величина на початок року |
в % до зміни загальної величини
запасів і затрат |
|
Сировина, матеріали, МШП, запчастини |
480,0 |
540,0 |
|
|
|
|
|
|
Незавершене виробництво |
72,0 |
80,0 |
|
|
|
|
|
|
Витрати майбутніх періодів |
40,0 |
55,0 |
|
|
|
|
|
|
Готова продукція |
80,0 |
84,0 |
|
|
|
|
|
|
РАЗОМ |
|
|
100,0 |
100,0 |
|
|
|
|
Зробіть висновки: а) за рахунок
яких елементів оборотних засобів відбулося зростання запасів і витрат?
б) як це могло
вплинути на зміну об'ємів виробництва.
Висновки:
___________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Розрахувати приріст
оборотних коштів на планований квартал,
потребу в оборотних коштах з незавершеному виробництву, готовій продукції і
товарним запасам.
Вихідні дані:
1.
Виробнича собівартість
реалізованої продукції за планом на квартал – 36000,0 грн.
2.
Плановий роздрібний товарообіг за купувальними цінами – 13500,0 грн.
3.
Норма оборотних засобів на квартал:
- в готовій продукції – 2 дня;
- незавершеному виробництві
– 3 дня;
- товарних запасах – 6 днів.
4.
Оборотні кошти на початок
кварталу – 1800,0 грн.
Рішення:
______________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Проаналізувати ефективність використання оборотних
активів підприємства за звітний рік.
Вихідні дані:
Таблиця 7.2.
Показники |
На початок року |
На кінець року |
Виручка від реалізації, грн. |
116000,0 |
126000,0 |
Прибуток від реалізації, грн. |
93960,0 |
102060,0 |
Залишок оборотних коштів, грн. |
10266,0 |
10414,0 |
Кількість днів в періоді, дні |
360 |
360 |
Результати сформувати в таблицю і
зробити висновок.
Таблиця 7.3.
Аналіз показників ефективності
використання оборотних коштів
Показники |
На початок року |
На кінець року |
Відхилення (+) |
Швидкість звертання, дні |
|
|
|
Коефіцієнт оборотності, грн. |
|
|
|
Коефіцієнт завантаження, грн. |
|
|
|
Коефіцієнт ефективності, грн. |
|
|
|
Висновки:
___________________________________________________________________________________________________
Відгук
та оцінка викладача:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема 8. Фінансове забезпечення
відтворювання основних фондів
Мета заняття: оволодіння практичними навиками з розрахунку
показників стану та ефективності використання основних фондів підприємства.
Методичні вказівки:
Таблиця 8.1.
Показники стану та ефективності
використання основних фондів підприємства
Показники |
Формула розрахунку |
Характеристика |
Показники,
які характеризують забезпеченість підприємства основними фондами |
||
Фондомісткість |
Фср / Вп |
визначає вартість ОФ на одну гривну проведеної продукції і характеризує
забезпеченість підприємства ОФ. Повинен мати тенденцію до зміни |
Фондоозброєність |
Фср / Ч |
показує величину ОФ на одного працівника. Збільшення рівня
фондоозброєності є негативним чинником |
Коефіцієнт реальної вартості ОФ у майні
підприємства |
Фзв
/ Вм |
відображає частину залишкової вартості ОФ в загальній вартості майна
підприємства |
Показники,
які характеризують стан ОФ підприємства |
||
Коефіцієнт зносу (Кз) |
Сума
зносу / Фк |
показує ступінь зносу ОФ. Характеризує частину вартості ОФ, яку списали
на витрати виробництва |
Коефіцієнт придатності |
1 – Кз |
відображає частину ОФ, придатну для експлуатації |
Коефіцієнт оновлення |
Ввв
/ Фк |
показує частину введених нових ОФ в загальній вартості ОФ |
Коефіцієнт вибуття |
Вв /
Фн |
характеризує інтенсивність вибуття ОФ |
Коефіцієнт приросту |
(Ввв
– Вв) / Фк |
показує ступінь збільшення ОФ в звітному періоді протягом минулого
періоду |
Показники,
які характеризують ефективність використання ОФ |
||
Фондовіддача |
Вп / Фк |
характеризує ефективність використання ОФ. Відображає суму проведеної
продукції на 1 грн. ОФ |
Фондорентабельність |
П / Фк * 100 % |
визначає ступінь використання ОФ |
Фср – середньорічна вартість ОФ; Вп – вартість виробничої
продукції; Ч – чисельність робітників; Фзв – залишкова вартість ОФ; Вм – вартість майна підприємства; |
Фк – балансова вартість ОФ на
кінець періоду; Ввв – вартість введених ОФ; Вв – вартість вибулих ОФ; Фн – балансова вартість ОФ на
початок періоду; П – прибуток підприємства. |
Сума нарахованого зносу
характеризує стан ОФ, з її допомогою можна визначити залишкову вартість ОФ:
ЗВ = [П * (100 – I)] / 100,
(8.1)
де ЗВ – залишкова вартість ОФ;
П – первинна вартість ОФ;
I – ступінь зносу ОФ (%).
Згідно податкового обліку суми
амортизаційних відрахувань визначаються по формулі:
А = Ба
* Н / 100%,
(8.2)
де А – сума амортизаційних
відрахувань (грн.);
Ба – балансова вартість
відповідної групи ОФ на початок звітного періоду (грн.);
Н – норма амортизаційних
відрахувань до балансової вартості кожної з груп ОФ (%).
Балансова вартість груп ОФ на
початок звітного періоду розрахувалася по формулі:
Ба = Б(а-1) + П(а-1) – В(а-1) – А(а-1), (8.3)
Ба – балансова вартість ОФ на початок звітного
періоду;
Би(а-1) – балансова вартість ОФ на початок періоду,
який передує звітному;
П(а-1) – сума витрат по придбанню, капремонт,
реконструкції, модернізації і інших поліпшень ОФ в попередньому періоді;
В(а-1)
– сума виведених з експлуатації ОФ в попередньому періоді;
А(а-1) – сума
амортизаційних відрахувань попереднього періоду.
Підприємства також мають право
проводити індексацію балансової вартості ОФ на коефіцієнт індексації, який
визначається по формулі:
Кі
= (Іі – 10%) / 100%,
(8.4)
де Кі –
коефіцієнт індексації балансової вартості ОФ на початок звітного року;
Іі – індекс інфляції року, в результаті якого
проводиться індексація.
Завдання 1. Визначити
фондоозброєність на початок і кінець року.
1. Вартість основних
виробничих фундацій по підприємству склала: -
на початок року
-
на кінець року 2. Чисельність працюючих -
на початок року
-
на кінець року |
83500,0 грн.; 118200,0 грн. 256 чол.; 280
чол. |
Рішення: ______________________________________________________________
Завдання 2. Оцінити стан використовуваних основних коштів по
підприємству.
Початкові дані для розрахунку, тис. грн.:
1. Первинна вартість
основних коштів на початок звітного періоду –
3640,0;
2. Знос основних коштів
на початок звітного періоду – 78,0
на кінець звітного
періоду – 158,0
3. Надійшли основні кошти – 260,0
4. Вибули основні кошти –
140,0
Рішення:
_________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Визначити фондовіддачу за
валовою і чистою продукцією, фондомісткість, фондоозброєність за такими
даними:
1. Вартість валової
продукції на кінець року – 10 млн. грн.
2. Доля матеріальних витрат
з урахуванням амортизації – 0,7.
3. Вартість основних
виробничих фондів на початок року – 9 млн. грн.
4. У травні введено в дію
основних виробничих фондів на суму – 1 млн. грн.
5. З 1 листопада вибуло
основних фондів на суму – 0,5 млн. грн.
6. Середньоспискова
чисельність працівників – 250 осіб.
Рішення:
_____________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Визначити коефіцієнт реальної вартості основних
виробничих фондів за такими даними:
1. Вартість основних
виробничих фондів на початок року – 159 тис. грн.
2. У травні введені основні
фонди на суму – 28 тис. грн.
3. У жовтні виведені основні
фонди на суму – 15 тис. грн.
4. Сума зносу основних
фондів – 31,8 тис. грн.
5. Вартість майна – 190 тис.
грн.
Рішення:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5. Визначити показники, які характеризують структуру
основних виробничих фондів за такими даними:
1. Вартість основних
виробничих фондів на початок року – 4000 тис. грн.
2. У жовтні введено в дію
основних виробничих фондів на суму – 50 тис. грн.
3. У листопаді списано з
балансу підприємства основних виробничих фондів на суму – 28 тис. грн.
Рішення:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 6. Розрахувати і
проаналізувати показники ефективності використання основних виробничих фондів підприємства (фондовіддачу і фондорентабельність) за даними. Зробити висновки.
Показники |
На
початок періоду |
На
кінець періоду |
Річний об'єм виробничої товарної
продукції |
1 800 тис. грн. |
1 990 тис. грн. |
Середньорічна балансова вартість основних виробничих фондів |
235 тис. грн. |
240 тис. грн. |
Чистий прибуток |
21 тис. грн. |
23,2 тис. грн. |
Фондовіддача |
|
|
Фондорентабельність |
|
|
Висновки:
_________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема 9. Оцінка фінансового
стану підприємства
Мета заняття: закріпити теоретичні
знання практичними навиками по розрахунку основних показників фінансового стану
підприємства.
Методичні вказівки:
Показники оцінки
майнового стану:
а) індекс постійного активу;
б) коефіцієнт оновлення основних
засобів;
в) коефіцієнт зносу основних
засобів;
г) коефіцієнт вибуття основних
засобів;
ґ) коефіцієнт реальної вартості
майна.
Індекс постійного активу показує
частку основних засобів і необоротних активів в джерелах власних засобів, і
розрахувався по формулі:
Іпа = НА / ВК
де НА – сума необоротних активів;
ВК – величина власного капіталу.
Коефіцієнт
зносу основних засобів показує, в якому ступені профінансована за рахунок зносу
заміна і оновлення основних засобів. Даний коефіцієнт розрахувався по формулі:
Кз = З / ПВ
де З – накопичена сума зносу;
ПВ – первинна балансова вартість основних засобів.
Доповненням цього показника до
100% (або до 1) є коефіцієнт придатності основних засобів:
Кп = 1 – Кз
Коефіцієнт
оновлення основних засобів визначає частину від буття на кінець звітного
періоду основних засобів, яка складає нові основні засоби і розрахувався по
формулі:
Кон = Вартість влучених основних
засобів /
Вартість основних засобів на
кінець періоду
Коефіцієнт
вибуття основних засобів показує, яка частина основних засобів, з якими
підприємство початок свою діяльність в звітному періоді, вибула з різних
причин:
Квиб = Вартість вибулих основних
засобів за період /
Вартість основних засобів
на початок періоду
Коефіцієнт реальної вартості
майна показує частку засобів виробництва у вартості майна, рівень виробничого
потенціалу, забезпеченість виробничими засобами (норма > 0,5):
Крси = ЗВ + ВЗ + НВ + ІНА / ВБ
де ЗВ – залишкова вартість основних засобів;
ВЗ – виробничі запаси;
НВ – незавершене виробництво;
ІНА – інші необоротні активи;
ВБ – валюта балансу.
Показники ліквідності підприємства.
Активи балансу по ступеню
ліквідності підрозділяються на наступні чотири групи.
Самі ліквідні активи
(А1). До
них відносяться всі статті грошових коштів і їхніх еквівалентів. Ці засоби
використовуються для виконання поточних зобов'язань негайно.
Швидко ліквідні активи
(А2). До
цієї групи відносяться активи, для звертання яких в грошову форму потрібний
більш тривалий час. Це поточні фінансові інвестиції, дебіторська
заборгованість, векселі отримані, інші оборотні активи і витрати майбутніх
періодів.
Вільно ліквідні активи
(А3).
Для цієї групи активів, до якої відносяться запаси, витрати в незавершене
виробництво, готова продукція, товари, знадобиться набагато більший термін для
перетворення в готову продукцію, потім в дебіторську заборгованість, а потім
вже грошові кошти.
Важко ліквідні активи
(А4). До
цієї групи активів відносяться необоротні активи підприємства, вартість яких
відображена в першому розділі активу балансу. Вони використовуються в
господарській діяльності підприємства тривалий час.
Пасиви балансу групуються
по ступеню терміновості їхньої оплати.
Найтерміновіші зобов'язання
(П1). До
них відносяться кредиторська заборгованість по набутих товарах, роботах,
послугах і поточні зобов'язання по розрахунках.
Короткострокові пасиви
(П2). До
цієї групи відносяться короткострокові кредити банків, поточна заборгованість
за довгостроковими зобов'язаннями і інші поточні зобов'язання.
Довгострокові пасиви
(П3). Ця
група пасивів представлена довгостроковими зобов'язаннями підприємства, а також
забезпеченням майбутніх витрат і платежів.
Постійні пасиви (П4). Це статті першого
розділу пасиву балансу, тобто власний капітал.
Для здійснення аналізу
платоспроможності використовуються наступні основні фінансові коефіцієнти:
1) коефіцієнт абсолютної
платоспроможності (Кап) є найжорсткішим критерієм ліквідності підприємства і
показує, яка частина поточних зобов'язань може бути погашена негайно:
Кап
= А1 / (П1 + П2)
В розвинених країнах нормою даного коефіцієнта є 0,2 – 0,25. У
вітчизняній практиці ця норма значне нижче і складає 0,09 – 0,2.
2) коефіцієнт швидкої
платоспроможності (Кшп) (інша назва цього коефіцієнта – проміжний коефіцієнт
платоспроможності або коефіцієнт термінової платоспроможності) показує, якою
мірою всі поточні зобов'язання можуть бути задоволені за рахунок активів в
ліквідній формі активів. Розрахунок здійснюється по формулі:
Кшп
= (А1 + А2) / (П1 + П2)
Бажане,
щоб цей коефіцієнт бал рівним 1,0 – 1,5. Проте в наших умовах достатнім
признається його значення рівне 0,7 – 0,8.
3) коефіцієнт загальної
(поточною) платоспроможності (Кзп) показує, якою мірою всі поточні зобов'язання
підприємства можуть бути задоволені за рахунок всіх його поточних активів:
Кзп = (А1 + А2 + А3) / (П1 + П2)
Згідно загальноприйнятих
стандартів, вважається, що цей коефіцієнт повинен знаходитися в межах від 1,0
до 2,0.
4) частка запасів і витрат в
сумі поточних зобов'язань (Чзз) визначає, яка частина поточних зобов'язань може
бути погашена при реалізації матеріально-виробничих запасів:
Чзз = А3 / (П1 + П2)
Межі цього показника повинні бути
в межах 0,5 – 1,0.
Показники оцінки
фінансової стійкості:
Для характеристики джерел
формування матеріальних оборотних засобів використовуються декілька показників,
які і характеризують види джерел:
1. Наявність власних
оборотних засобів (Кв.об.):
Кв.об.
= ВК – НА
2.
Наявність власного капіталу і
довгострокових позикових джерел для формування запасів і витрат (Кв.дз.)
(функціонуючий капітал):
Кв.дз. = ВК – НА + ДП
3.
Загальна величина основних
джерел для формування запасів і витрат (Кз.):
Кз. = ВК – НА + ДП + КК
Трьом показникам наявності джерел
формування запасів відповідають три показники забезпеченості запасів
джерелами формування.
1) Надлишок або недолік ВОК
для формування запасів і витрат:
D Кв.об.
= Кв.об. – ЗЗ
2)
Надлишок або недолік ВОК і
довгострокових позикових джерел для формування запасів і витрат:
D Кв.дз. = Кв.дз. –
ЗЗ
3) Надлишок або недолік
загальної величини основних джерел для формування запасів і витрат:
D Кз. = Кз. –
ЗЗ
За допомогою цих показників
визначається трьохкомпонентний тип фінансової стійкості підприємства.
S(K) = 1, якщо K > 0; 0, якщо
K < 0
Розрахунки вищенаведених
показників дають можливість класифікувати підприємства по ступеню їхньої
фінансової стійкості. Можливий 4 типу ситуацій:
1) абсолютна фінансова стійкість
– коли власні оборотні засоби повністю забезпечують запаси і витрати S =
{1,1,1}:
ЗЗ < Кв.об.
2) нормальна фінансова стійкість – коли запаси
і витрати забезпечуються сумою власних оборотних коштів і довгостроковими
позиковими джерелами S = {0,1,1}:
ЗЗ < Кв.дз.
3) нестійкий (передкризове)
фінансовий стан – коли запаси і витрати забезпечуються за рахунок власних
оборотних засобів, довгострокових позикових джерел і короткострокових кредитів
і позик S = {0,0,1}:
ЗЗ = Кз. + ТВД.
де ТВД. – тимчасово вільні
джерела.
4) кризовий фінансовий стан –
коли запаси і витрати не забезпечуються джерелами їхнього формування і
підприємство знаходиться на межі банкрутства S = {0,0,0}:
ЗЗ > Кз. + Івр.
Всі відносні показники фінансової
стійкості можна розділити на дві групи:
Перша група – коефіцієнти
капіталізації, що характеризують фінансовий стан підприємства з позицій структури джерел
засобів:
1)
Коефіцієнт автономії –
характеризує частку ВК в загальній сумі коштів, авансованих в його діяльність:
Ка = ВК / ВБ > 0,5
2)
Коефіцієнт фінансової
залежності – характеризує частку залучених засобів в загальній сумі коштів
фінансування:
Кзал.
= 1 – Ка < 0,5
3)
Коефіцієнт фінансового ризику –
характеризує частку позикових засобів в сумі ВК:
Кф.р.
= ПК / ВК < 0,5
4)
Коефіцієнт забезпеченості
оборотних засобів ВОЗ – характеризує ступінь забезпеченості підприємства ВОЗ,
необхідний для фінансової стійкості:
Ко.о.с.
= ВОЗ / ОА > 0,1
5)
Коефіцієнт забезпеченості
запасів і затрат ВОЗ – показує, в якому ступені запасів і затрат покриті ВОЗ
або потребують залучення позикових:
Кз.з.з.
= ВОЗ / ЗЗ = 0,6 – 0,8
6)
Коефіцієнт маневреності ВК – показує наскільки мобільні власні джерела
засобів з фінансової точки зору:
Км.
= ВОЗ / ВК > 0,5
Друга група – коефіцієнти
покриття, що характеризують фінансову стійкість з позицій витрат, пов'язаних з
обслуговуванням зовнішніх джерел фінансування.
1)
Коефіцієнт структури покриття
довгострокових вкладень – показує, яка частина основних засобів і інших
необоротних активів профінансована зовнішніми інвесторами:
Кп.д.в.
= ДВ / НА
2) Коефіцієнт
довгострокового залучення позикових засобів:
Кд.з.п.з. = ДВ / ВК + ДВ < 0,4 – 0,5
3)
Коефіцієнт фінансової
незалежності капіталізованих джерел:
Кф.н.к.д. = ВК / ВК + ДВ > 0,5 – 0,6
Сума цих показників рівна 1.
Зростання до. довгострокового залучення позикових засобів в динаміці є, в
певному значенні, негативною тенденцією, означає, що з позиції довгострокової
перспективи підприємство все більш залежить від зовнішніх інвесторів.
Завдання 1. На
підставі фінансової звітності підприємства, провести аналіз фінансового стану
підприємства. Зробити висновки.
1.1.
Оцінка майнового стану
Показники |
На
початок періоду |
На
кінець періоду |
Відхилення |
Індекс постійного активу |
|
|
|
Коефіцієнт оновлення основних засобів |
|
|
|
Коефіцієнт зносу основних засобів |
|
|
|
Коефіцієнт вибуття основних засобів |
|
|
|
Коефіцієнт реальної вартості майна |
|
|
|
Висновки:
______________________________________________________________________________________________
1.2. Аналіз
ліквідності і платоспроможності підприємства
Таблиця
1. Аналіз ліквідності підприємства
Актив
|
На
початок періоду |
На
кінець періоду |
Пасив
|
На
початок періоду |
На
кінець періоду |
Відхилення |
|
На
початок періоду |
На
кінець періоду |
||||||
А1 |
|
|
П1 |
|
|
|
|
А2 |
|
|
П2 |
|
|
|
|
А3 |
|
|
П3 |
|
|
|
|
А4 |
|
|
П4 |
|
|
|
|
Баланс
|
|
|
Баланс
|
|
|
|
|
Висновки:
___________________________________________________________________________________________
Таблиця
2. Аналіз платоспроможності підприємства
Показники |
На
початок періоду |
На
кінець періоду |
Відхилення |
Коефіцієнт абсолютної платоспроможності |
|
|
|
Коефіцієнт швидкої платоспроможності |
|
|
|
Коефіцієнт загальної (поточною)
платоспроможності |
|
|
|
Частка запасів і витрат в сумі поточних
зобов'язань |
|
|
|
Висновки:
_________________________________________________________________________________________________
1.3. Аналіз
фінансової стійкості.
Таблиця
3. Аналіз абсолютних показників фінансової стійкості
Показники |
На
початок періоду |
На
кінець періоду |
Відхилення |
1.
Власний капітал (стр. 080 ф.1) |
|
|
|
2.
Необоротні активи (стр. 080 ф. 1) |
|
|
|
3.
Наявність власних оборотних коштів (стр.1 – стр.2) |
|
|
|
4.
Довгострокові зобов’язання (стр. 480 ф.1) |
|
|
|
5.
Наявність власних та довгострокових джерел для
формування запасів та витрат (стр.3 +стр.4)
|
|
|
|
6.
Короткострокові кредити банку (стр. 500 ф.1) |
|
|
|
7.
Загальна величина джерел для формування запасів та
витрат (стр.5 + стр.6) |
|
|
|
8.
Загальна величина запасів (стр.100+110+120+130+140 ф.1) |
|
|
|
9.
Надлишок або недолік власних оборотних коштів для
формування запасів і витрат (стр.3 – стр.8) |
|
|
|
10.Надлишок або недолік власних оборотних коштів та
довгострокових джерел для формування запасів та витрат (стр. 5 – стр.8) |
|
|
|
11.Надлишок або недолік загальної величини основних джерел
для формування запасів та витрат (стр.7 – стр.8) |
|
|
|
12.Трьохкомпонентний показник типа фінансової стійкості
(стр.9, стр.10, стр.11) |
|
|
|
Висновки:
Таблиця
4. Аналіз відносних показників фінансової стійкості
Показники |
Формула
розрахунку |
На
початок періоду |
На
кінець періоду |
Відхилення |
Коефіцієнт автономії |
стр.380ф.1/стр.640ф.1 |
|
|
|
Коефіцієнт фінансової залежності |
(стр.640–стр.380ф.1)
/стр.640ф.1 |
|
|
|
Коефіцієнт фінансового ризику |
(стр.640–стр.380ф.1)
/стр.380ф.1 |
|
|
|
Коефіцієнт забезпеченості оборотних засобів ВОЗ |
(стр.380–стр.080ф.1) /(стр.260+стр.270ф.1) |
|
|
|
Коефіцієнт забезпеченості запасів і затрат ВОЗ |
(стр.380–стр.080ф.1) / S строк з 100 до 140ф.1 |
|
|
|
Коефіцієнт маневреності ВК |
(стр.380–стр.080ф.1)
/стр.380ф.1 |
|
|
|
Коефіцієнт структури покриття довгострокових
вкладень |
стр.480ф./ (стр.380+стр.480ф.1) |
|
|
|
Коефіцієнт довгострокового залучення позикових засобів |
стр.380ф./ (стр.380+стр.480ф.1) |
|
|
|
Коефіцієнт фінансової незалежності
капіталізованих джерел |
(стр.170ф.1+стр.140ф.2) /стр.140ф.2 |
|
|
|
Висновки:
__________________________________________________________________________________________________
Відгук
та оцінка викладача:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема 10. Фінансове планування на
підприємствах
Мета заняття: ознайомити студентів з процесами визначення
обсягів надходження відповідних видів фінансових ресурсів і їх розподілу за
напрямками використання в запланованому році. Навчити студентів складати
бізнес-план підприємства.
Методичні вказівки:
Структура бізнес-плану:
1. Загальна характеристика
підприємства:
-
Повне найменування
-
Скорочене найменування
-
Номер та дата державної реєстрації підприємства
-
Назва органу, який здійснив реєстрацію
-
Вид діяльності за ЗКГНГ
-
Форма власності за ЗКФВ
-
Адреса підприємства:
-
Монопольне становище (дата, № узгодження з АМКУ)
-
Банківські реквізити:
-
Адреса місцевої державної податкової адміністрації:
- Керівник підприємства
(прізвище, ім'я, по батькові; телефон)
- Головний бухгалтер
(прізвище, ім'я, по батькові; телефон)
2. Резюме: Мета бізнес-плану.
3. Характеристика продукції,
ринків збуту, маркетинг – предмет та мета діяльності.
4. Виробничий план – мета виробництва
продукції.
5. Організаційний план – структура правління
підприємства, обов’язки робітників.
6. Фінансовий план – цей розділ
бізнес-плану має узагальнити матеріали всіх минулих частин та подати їх у
вартісному виразі.
7. Аналіз можливих ризиків
та їх страхування – аналіз ризиків дає можливість зробити висновок про необхідність придбання
страхового полісу від втрат майна внаслідок стихійного лиха.
8. Висновки.
Студент самостійно
вибирає підприємство по якому становить бізнес-план.
Відгук
та оцінка викладача:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема 11. Фінансова санація
підприємства
Мета заняття: закріпити теоретичні знання практичними навиками
по розрахунку основних показників фінансової платоспроможності підприємства.
Методичні вказівки:
Прогнозування вірогідності банкрутства.
Критерії для визначення незадовільної структури
балансу на основі:
1. Коефіцієнтного аналізу:
а) коефіцієнт поточної
ліквідності – ставлення поточних активів (за вирахуванням витрат майбутніх
періодів) до суми термінових зобов'язань. Коефіцієнт поточний ліквідності
визначається таким чином:
Кпл = (ПА + ВМП) / (ПЗ + ДМП) – критичне значення 2,0
де ПА – поточні активи;
ВМП – витрати майбутніх періодів;
ПЗ – поточні зобов'язання;
ДМП – доходи майбутніх періодів.
б) коефіцієнт забезпеченості власними засобами
запасів – ставлення власних оборотних засобів до вартості запасів. Коефіцієнт
визначається таким чином: (критичне значення не < 0,1):
Кзапезп. = ВОЗ / ОЗ
де ВОЗ – власні оборотні засоби;
ОЗ – оборотні засоби.
в) коефіцієнт відновлення платоспроможності:
Квідн. = [Кплк + 6/Т(Кплк –
Кплн)] / 2
де Кплк, Кплн – фактичне значення
коефіцієнта поточної ліквідності на кінець і початок звітного періоду;
6 – період відновлення
платоспроможності (міс.);
Т – звітний період (міс.);
2 – нормативне значення
коефіцієнта поточної ліквідності.
Якщо коефіцієнт відновлення <
1, то це говорить про те, що у
підприємства в найближчі 6 місяців немає реальної можливості відновити
платоспроможність.
Якщо коефіцієнт відновлення >
1 – можливість їсти і може бути ухвалено розв'язання про відкладення визнання
структури балансу незадовільній, а підприємства – неплатоспроможним.
г) коефіцієнт втрати
платоспроможності:
Квтр. = [Кплк + 3/Т(Кплк – Кплн)]
/ 2
де 3 – звітний період в місяцях.
Якщо коефіцієнт втрати > 1 –
підприємство має реальну можливість зберегти свою платоспроможність в
течение3-х місяців і навпаки.
Таблиця 1. Оцінка структури
балансу
Показники |
На початок періоду |
На кінець періоду |
Можливе рішення (оцінка) |
Коефіцієнт поточної ліквідності |
|
|
|
Коефіцієнт забезпеченості власними засобами запасів |
|
|
|
Коефіцієнт відновлення
платоспроможності |
|
|
|
Коефіцієнт втрати платоспроможності |
|
|
|
2. Моделй Альтмана.
Двухфакторна модель описується залежністю:
Z = – 0,3877 – 1,0736 * Кпл +
0,0579 * Кфз
де Кпл – коефіцієнт поточної
ліквідності;
Кфз – коефіцієнт фінансової
залежності (Позикові засоби / Валюта балансу).
Якщо Z = 0, то вірогідність
банкрутства рівна 50%;
Z > 0 – вірогідність
банкрутства більше 50%;
Z < 0 – вірогідність
банкрутства менше 50%.
П’ятифакторна модель описується залежністю:
Рішення:
__________________________________________________________________________________________________
Z
= 1,2Х1 + 1,4Х2 + 3,3Х3 + 0,6Х4 + Х5
де Х1 – (поточні активи – поточні пасиви) / об'єм активів;
Х2 – нерозподілений
прибуток / об'єми активів;
Х3 – прибуток до
оподаткування / об'єми активів;
Х4 – курсова вартість акцій
/ позикові засоби;
Х5 – чиста виручка від
реалізації / об'єм активів.
Якщо Z < 1,81 – вірогідність
банкрутства велика;
1,81 < Z < 2,765 –
вірогідність банкрутства середня;
2,765 < Z < 2,99 –
вірогідність банкрутства невелика;
Z > 2,99 – вірогідність
банкрутства низька.
Рішення:
__________________________________________________________________________________________________
Відгук
та оцінка викладача:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________