Культурология

СЕМІНАРСЬКІ ЗАНЯТТЯ З ДИСЦИПЛІНИ “КУЛЬТУРОЛОГІЯ”

 

Семінар № 1

       ТЕМА: Культурологія як наука і навчальна дисципліна.

 

План

1.     Культурологія як навчальна дисципліна.

2.     Витоки культури, її місце та роль в історії людства.

3.     Поняття і сутність культури.

4.     Функції культури.

5.     Основні концепції культури та їх сутність.

6.     Міфомодель словянского світу.

 

Основні поняття та категорії для засвоєння теми: анімізм, артефакт, архетип, антропологія, аксіологія, аспекти культури, культурогенез, ментальність, семіотика культури, культурологія, мимезис, мем, синкретизм, табу, тотемізм, міф, релігія, мова культури, семіотична модель.

 

Проблемно-пошукові питання для дискусій.

1.     Реалії світу, що склалися нині, привели до зламу у свідомості людини. Яка у цьому роль культури?

2.     Як ви розумієте зміст рядків М. Заболоцького? Поясніть їх у контексті культурології.

           Два мира есть у человека:

           Один - который нас творил,

           Другой – который мы от века

           Творим по мере наших сил.

3.     Без світу культури важко собі уявити світ особистості. Як ви розумієте цей вислів?

4.     “Душа культури – це культура душі” І. Гофміллер. Як ви розумієте цей вислів?

5.     Як би ви схарактеризували вислів відомого англійського теоретика мистецтва Дж. Рескіна: “Великі нації записують свою автобіографію в трьох книгах – у книзі слів, у книзі справ і в книзі мистецтва, але лише остання заслуговує повної довіри.”

6.     Чим зумовлений  початок культурної історії людства?

7.     У чому полягає світоглядна функція культури?

8.     Якою наукою є культурологія:

а) соціальною;

б) гуманітарною;

в) інтегративною;

г) природничою;

д) ідеологічною.

9.     Яка модель світу, на Вашу думку, втілена в структурі словянского святилища:

а) позачасова;

б) хронотопна;

в) циклічна;

г) спіральна;

д) лінійна.

10. Якою Ви сприймаєте світомодель стародавнього часу:

а) поза просторовою;

б) позачасовою;

в) просторовою;

г) часовою;

д) просторово-часовою?

 

Теми для рефератів

1.     Культурологія як предмет наукового дослідження.

2.     Феномени культури як інформаційно-семіотична модель.

3.     Національні моделі світу і людини.

4.     Статус культурології та її взаємовідносини з іншими науками.

5.     Функції культури.

6.     Проблеми соціокультурної динаміки і культурогенезу.

 

Література

 

1.     Бобах В. А., Левкова С. И. Культурологія. – М.0, 2000.

2.     Ера сов Б. С. Соціальна культура. – М. 2000.

3.     Кармин А. С. Культурологія. – СПб., 2000.

4.     Культурологія. Учебник для студентов технических вузов. /Под ред. Н. Г. Богдасарьяна. – М., В.Ш. 1998.

5.     Лотман Ю. М., Успенський Б. А. О семиотическом механизме культуры (труди по знаковым системам.) – Тарту,1980.

6.     Любимов Л. Искусство древнего мира. – М., СПб., 1980.

7.     Столяр А. Д. Прохождение изобретательного искусства. – М., 1985.

8.     Українська та зарубіжна культура. Навч. посібник /за ред. М. М. Заковича. – К., 2001

 

 

 

Семінар №2

 

ТЕМА: Духовна культура суспільства.

Мистецтво як феномен духовної культури.

 

План

1.     Поняття “духовна культура” та її характерні особливості.

2.     Види духовної культури.

3.     Мистецтво як унікальний механізм культурної еволюції.

4.     Класифікація видів мистецтва.

 

       Основні поняття та категорії для засвоєння теми: міф, релігія, філософія, когнітивний, утилітарний, мистецтво, вид мистецтва, жанр, архітектура, скульптура, живопис, декоративно-прикладне мистецтво, дизайн, графіка, мегалітичні споруди, трансцендентний, рефлексія, анімізм, магія, тотемізм, фетишизм.

 

Проблемно-пошукові питання для дискусій:

1.     У сучасній культурології ввійшло в традицію розділяти культуру на “духовну” і “матеріальну”. Чи правомірне розрізнення цих понять?

2.     Що мається на увазі, коли поділяють культуру на “духовну” і “матеріальну”?

3.     Про духовну культуру як особливу галузь культурного простору можна говорити у тому випадку, коли...

4.     Духовна культура за своєю сутністю:

а) утилітарна;

б) не корисна;

в) це “радість духу”, краса, знання, мудрість, творчість;

г) засіб вирішення політичних питань;

д) це особливий духовний світ.

5.     Яке з запропонованих суджень найкраще розкриває сутність духовної культури?

6.     Що, на вашу думку, принципово відрізняє міфологію від релігії як духовних феноменів культури?

7.     Чи правильне твердження, що будь-який артефакт, будь-який феномен культури є “мистецтвом”?

8.     Стародавні греки до мистецтва відносили, крім архітектури і скульптури, також ремісництво, арифметику і взагалі будь-яку справу, в якій потрібно діяти за відповідними правилами. Які з перерахованих стародавніми греками видів діяльності відносяться до “мистецтва” в сучасному розумінні?

9.     Утвердження суб’єктивності світобачення притаманне:

а) бароко;

б) рококо;

в) класицизму;

г) реалізму;

д) імпресіонізму.

 

Теми рефератів

1.     Культурні форми та їх властивості.

2.     Ментальне поле культури.

3.     Мистецтво як унікальний механізм культурної еволюції.

4.     Міфологія та релігія як феномени духовної культури.

5.     Стиль в мистецтві.

6.     Романтизм у французькому живописі XVIII ст..

7.     Авангардні напрями в мистецтві кінця  XIX  - початку XX ст..

8.     Постмодерністська ситуація і мистецтві.

 

Література

1.     Кармін А. С. Культурологія. – СПб . -2001.

2.     Любимов Л. Искуство древнего мира. – М., - Л., 1980.

3.     Любимов Л. Искуство западной Европы. – М., Л., 1976.

4.     Любимов Л. Искуство древній Руси. – М., - Л., 174.

5.     Ванелов В. В. Что такое искуство. – М. – И., 1988.

6.     Дмитриева Н. П. Краткая история искуств. – М. – 1991,- вып. 2.

7.     Мистецтво і етнос. Культурологічний аспект. – К. – 1991.

8.     Махлина С. М. Язик искусства в контексте культуры. – СПб., 1995.

 

 

 

 

Семінар №3

Тема : Культура і глобальні проблеми сучасності.

                                                 План

1.     Загострення доленосних проблем цивілізації.

2.     Причини виникнення загрози загибелі культури.

3.     Формування екологічної свідомості – шлях до запобігання катастрофи.

4.     Кризи сучасної сімї.

 

Основні поняття та категорії для засвоєння теми: 

    Тоталітаризм, тероризм, деідеологізація, демократія екологізація, космологія,

антропологія, монотеїзм, біотехніка, генна інженерія, гармонізація, демографія, теократія, екуменізм.

 

Проблемно-пошукові питання для дискусій:

1.     Слово “глобальний” – дуже “модне” питання нашого часу. В засобах масової інформації цім словом називають XX століття. Що можна сказати про нього з точки зору “глобальності”.

2.     Доктор філософії Дмитро Степовий пише “Україна в XX сторіччя втратила більше половини свого населення. Нас було б близько 100 мільйонів, якби не ці глобальні катастрофи.” О яких “катастрофах” може йти річ?

3.     Доктор історичних наук Наталія Яковенко приводе такі дані:                    “Арифметичні рамки століття  - це дуже відносне поняття. Кожне століття має свою назву.”

16 століття – століття Реформації.

18 століття – століття епохи Просвіти.

19 століття – століття модернізації.

20 століттю назви ще не дали.

Як би ви назвали його?

4.     У своїй книзі “Закат Європи” О. Шпенглер  знак рівноваги між виниканням культури та виживанням людства. Ваша точка зору на це.

5.     Деякі культурологи пишуть: “Людство стоїть на порозі повного Відкриття, утворення нової сіктетичної релігії, яка зможе з’єднати різноманітні релігійні направлення та конфесії під  нової моралі....” Чи треба це робити, як це можна вплинути на людство?

6.     Трагічна історія XX століття обумовила падіння моральності. Які цінності нами втрачені і що треба робити до їх звертання?

 

Теми рефератів

1.     Екологія природи – екологія души.

2.     Як запобігти екологічної катастрофи.

3.     Свобода і демократія – вищи демократичні цінності, їх сутність та значення в рішенні глобальних проблем сучасності.

4.     Кризис сучасної сімї та проблеми його рішення.

 

Література.

 

1.     Гуревич П. С. “Культурологія” – М., 2000

2.     Берестовська Д. С. Культурологія – Сімферополь 2005 р.

3.     Пестинява Г. Р. “Українська та зарубіжна культура” К 2002

4.     Сохановський В. П. Філософія – розділ “Світова ситуація XXстоліття”

 

 

 

 

 

Семінар №4

Тема: Культура епохи Відродження та її вплив на культуру поколінь людства.

 

План

1.     Європа на порозі Нового часу. Великі географічні відкриття та їх наслідки.

2.     Епоха Відродження в пошуках нової особистості.

3.     Досягнення матеріальної і духовної культури епохи Відродження.

4.     Художні реформи епохи Відродження.

5.     Відмінні риси південного і північного Відродження.

 

Основні поняття та категорії для засвоєння теми: проторенесанс, ренесанс,  алхімія, натурфілософія, ідеал, гуманізм, титанізм, схоластика, сонет, індивідуалізм, протестантизм, аскетизм.

 

Проблемно-пошукові питання для дискусії:

1.     “В руйнуванні Середньовіччя велика роль належить розвитку наукової думки Європи, досягненням в техніці та продничих науках. Аргументуйте цю думку фактичним матеріалом. ”

2.     Нова картина світу потребувала філософського осмислення. Як це виявилось в думках філософів епохи Відродження.

3.     Епоха Відродження – епоха титанів. Кого і за що ми називаємо титанами Відродження.

4.     Вчений А.Ф. Лосєв пише: “Сам Ренесанс ще не був етаном буржуазно-капіталістичної формації, він її тільки підготовлював” Чи згодні ви з цією думкою?

5.     Зіставте точки зору С. Б. Сказкіна і С. М. Стама: чим відрізняється індивідуалізм Відродження.

 

Запитання для самоконтролю.

1.     У чому відмінність середньовічного і ренесансного світосприйняття?

2.     Який новий ідеал людини виробило Відродження?

3.     Які художні відкриття належать митцям Відродження.

4.     У творчості яких літераторів і художників відбилося криза ренесансного гуманістичного ідеалу.

 

Теми рефератів

1.     Гуманізм культури Ренесансу.

2.     Ренесанс – відродження античності – відкриття світу і людини.

3.     Здобутки матеріальної і духовної культури епохи Відродження.

4.     Загальнолюдські гуманістично ідеали в творчості митці епохи Відродження (на вибір студента.)

 

 

Література.

1.     Банкин Л. И. Итальянское возрождение в поисках индивидуальности. – М., 1989

2.     Горфункель А. Х. Гуманизм и натурфилософия итальянского Возрождения. – М., 1987.

3.     История искусства зарубежных стран. Средние века. Возрождение. – М., 1982.

4.     Культура эпохи Возрождения. – Л., 1986.

 

 

 

 

 

Семінар № 5

Тема: Аполонійська та діанасійська засади європейської культури.

План

1.     Антична культура – культура Давньої Греції та Риму та її основні характеристики.

2.     Аполонійські засади культури, їх гармонійність.

3.     Діанасійські засади культури Європи.

4. Художні феномени античності і наш час, традиції та новаторство.

 

Проблемно-пошукові питання для дискусії.

1.     Чому культура виявляє свої протиріччя?

2.     Чому еліни виявили таємницю двох першооснов культури?

3.     Як зв’язані ці першооснови?

4.     Які художні феномени підтверджують здогадку Ніцше?

5.     Чому В’ячеслав Іванов заперечує здогадку Ніцше?

6.     Яка з двох першооснов панує в сучасному мистецтві і чому?

 

Література.

1.     Чорненький Я.Я  Культурологія К. 2004р.

2.     Іванов В. Діонис та прадіоносіййство СП 1994 р.

3.     Іванов В. Рідне та вселенське М.1994 р.

4.     Ніцше Ф. Народження традиції або Єлінство та варварство М. 1990р.

 

Теми рефератів.

1.     Феномен діаносійської першооснови.

2.     Аполонійська культура.

3.     Художні феномени давньої Греції.

4.     Антична трагедія.

 

 

 

Семінар №6

Тема: Сучасна криза європейської культури.

 

План

1. Основні риси західної сучасної культури.

2. Тоталітарні режими і їхній вплив на розвиток культури.

3. Свобода і насильство в сучасній культури.

4. Елітарність і масовість сучасної культури.

5. Уніфікація, шаблонізація і технізація культурного життя.

6.Основні риси постмодерну.

            Основні поняття для засвоєння теми: індивідуалізм, раціональність, професіоналізм, моралізм, експресіонізм, кубізм, абстракціоналізм, сюрреалізм, неореалізм, гіперреалізм, гуманізм мобільність, елітарність, масовість, уніфікація, контркультура, анти культура, шаблонізація, конформізм, постмодернізм.

Проблемно – пошукові питання для дискусії.

1.     Як ви ставитесь до висловлювань видатних мислителів XX ст. щодо сучасної кризи культури:

-         Сучасна західна культура наскрізь просякнута чуттєвим началом, намаганням до чуттєвих задоволень і насолод; вона втратила духовність і тому приречена на руйнацію, яка завершиться лише тоді, коли сформується нова духовність, що несе моральні і соціальні ідеали.(П. Сорокін).

-         У XX ст. відбулося “повстання мас”, які вороже ставляться до незрозумілої і недоступної для елітної культури; відбувається “дегуманізація” мистецтва, примітивне і стандартизоване масове мистецтво поглинає суспільство, і культура його занепадає. (Х. Ортега і Гассет)

-          Сучасне західне суспільство все більше перетворюється на “мегамашину”- до країв раціоналізований і бюрократичний механізм, який придушує особистість і перетворює її на бездушну деталь, що виконує відповідні їй обов’язки; особистісні зв’язки людей підмінюються технологічними відношеннями, гуманізм і справедливість стають жертвами бездушної організації суспільства. (Л. Мамфорд).

Теми рефератів.

1.     Загострення проблем гуманізму в житті та мистецтві.

2.     Авангардизм у новому театрі ХХ століття.

3.     Авангардистський живопис: драматизм входження нового в культурний процес.

4.     Нові виражальні засоби в музиці.

Література.

  1. Ивбуліс В. Я. Модернізм і поетмодернізм. –М., 1988.
  2. Ильина Т. В. История искусства. Западноевропейское искусство. –М.,1983.
  3. Є. А. Подольська, В. Д. Лихвар Культурологія. – К., 2005.

 

 

Семінар №7

Тема: Культура Київської Русі.

 

План

1.     Культура дохристиянської Русі. Слов’янське язичество.

2.     Прийняття християнства та його вплив на культуру Київської Русі.

3.     Культурний розквіт Київської Русі в XIXIII ст.:

3.1.          Писемність (книги св. Письма, Псалтирі, Остромирове Євангеліє)

3.2.          Оригінальна творчість за часів Я. Мудрого і В. Мономаха

           (“Повчання В. Мономаха дітям”, “Слово о полку Ігоревім”)

3.3.          Література і літописання: (діяльність Кирила і Мефодія, “Іпатіївський літопис”, “Галицько-волинський літопис”)

3.4.          Наука і освіта: (школи)

4.     Мистецтво Київської Русі:

4.1.          Архітектура;

4.2.          Живопис;

4.3.          Музика.

Основні поняття: Терміни “язичництво”, “християнство”, основні типи письма, основи письма, читання, рахунку, хорового співу, агіографія, мініатюри, титли, кіновар, пергамент, іконопис, фрески, килимарство, канони, гімнологія, кондак, апокрифи, патерики, “повчання.”

Проблемно-пошукові заняття для дискусії.

1.     Історики визнають: “Сам процес запровадження християнства і запозичення елементів культури відбувалися не механічно, вони постійно переосмислювалися в контексті дійсності, творчо перероблялися, набували нового національного забарвлення.” Приведіть приклади, які підтверджують цю думку.

2.     М. М. Закович пише: “Християнізація поступово входила в усі галузі суспільного життя. Вона буквально наповнювала його” Докажіть правильність цієї тези.

3.     Кого з православних мислителів Київської Русі ви знаєте. Ваша оповідь про одного з них.

4.     Софію Київську називають “Світоглядною ідеєю” і “Художнім шедевром.” Як перекликаються ці означення.

5.     Коротко охарактеризуйте основні жанри образотворчого мистецтва, літератури Київської Русі.

Реферати.

1.     Мистецтво Київської Русі (XXIII ст.): архітектура, живопис, музика.

Література.

1.     Аркас М. Історія України – Русі. – К., 1993.

2.     Брайчевський М. Ю. Історія України-Русі. –К., 1993.

3.     Грушевський М. С. Історія України-Русі. – К., 1991.

4.     Знойко О. П. Міфи Київської землі та події стародавні. – К., 1989.

 

 

Семінар № 8

Тема: XXI століття – соціокультурні протиріччя – нові

акценти і традиції.

План

1.     Кінець XX століття – завершення епохи модерну.

2.     Сучасне суспільство в умовах постмодерну.

3.     Необхідність нової парадигми розвитку суспільства в XXI столітті.

4.     Модернізм як ініціатор соціальних змін.

 

Основні поняття та категорії для засвоєння теми: експресіонізм, сюрреалізм, поп-арт, абсурдизм, коммунітаризм, лібералізм, модерн, пост модерн, солідарність, традиційне суспільство.

Проблемно – пошукові питання для дискусій.

1.     Спробуйте порівняти модель світу в новій і новітній культурах.

2.     У чому є художній дискурс новітньої культури?

3.     Чому кінематограф став найвпливовішим мистецтвом XX ст..?

4.     Якою є людина в новітній культурі?

5.     З чим пов’язане виникнення абстракціонізму?

6.     Якою постає людина в “новому романі”?

7.     Яким є світ і людина в сюрреалізмі?

8.     Якою є концепція героя в поп-арті і концептуалізмі?

9.     Якою є концепція людини в абсурдизмі?

10. Спробуйте порівняти модерністську і постмодерністську модель світу.

 

Література.

1.     Богословський М. Парадокси культури XX ст.-  М., 1990.

2.     Забужко О. Дві культури. – К., 1990.

3.     Ивбулис В. Модернизм и постмодернизм. – М.,1988.

4.     Максимов В. Зеркало слабостей Хв..М., 1998.

 

Теми рефератів.

1.     Постмодерністська модель світу в українській і світовій інтерпретаціях.

2.     Концепція експресіонізму – відчужена людина у ворожому їй світі.

3.     Особистість суспільства масового споживання.

 

 

 

 

Семінар №9

Тема: Сучасне покоління та субкультура.

 

План

1.     Культура і людина в контексті соціально-економічного розвитку суспільства.

2.     “Субкультура та її функції.”

3.     Поняття “контркультури.”

4.     Що таке “молодіжна субкультура.”

5.     Чому в культурі зароджується субкультури.

 

 

Проблемно – пошукові питання для дискусій.

1.     “Субкультура притаманні  суворі внутрішні правила і заходи, спрямовані на остранізацію, які забезпечують їхню стійкість.”

2.     Чим відрізняються естетична і опозиційна субкультури?

3.     Чи завжди були контркультури.

4.     Чому в культурі народжується субкультура?

5.     Приведіть приклади контркультурних феноменів.

 

 

Теми рефератів.

1.     Субкультура як поняття.

2.     Контркультура як поняття.

3.     Засоби і види виховання і самовиховання людини до орієнтації вдарині

художніх цінностей.

4.     Місце і роль субкультури в динамічному розвитку культури.

 

Література.

1.     Гуревич П. С. Культурологія. – М. 2000.

2.     Шевнюк О. Л. Українська та зарубіжна культура. – К. “Знания-Прее” 2003.

3.     Є. А. Подольська Культурологія – К. 2005.

 

 

 

Семінар №10

Тема: Культура етносів України: ретроспектива та прагматика.

 

План

1.     Сільськогосподарська культура українців.

2.     Художні ремесла українців.

3.     Шлюбно-сімейні відносини українців.

4.     Сімейні звичаї та образи.

5.     Культура народів Криму: росіяни, кримські татари, греки, караїми.

 

Теми рефератів.

1.     Основні ознаки українського фольклору.

2.     Виховання дітей в українських сім’ях.

3.     Діалекти української мови.

4.     Українська народна кухня, традиції народного харчування.

 

Література.

   1. Борисенко В. К. Весільні обряди та звичаї на Україні. – К, 1988.

   2. Макарчик С. А. Етнографія України.

   3. Булашев Г.  Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах і 

       вірування. – К., 1992 р.                     

   4. Космічна Т. В. Сільське житло – К. 1980 р.

   5. Подольська Є. А. “Культурологія”