Бизнес-планирование

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

В умовах ринкової економіки створення та розвиток бізнесу є невід’ємною складовою економічних процесів. Процес бізнес-планування відіграє достатньо важливу роль на шляху створення підпри­ємства. Курс бізнес-планування розкриває сутність бізнес-планів, визначає завдання, які ставить перед собою підприємство, дає уяв­лення, якими шляхами повинен розвиватись бізнес, показує шляхи й засоби реалізації підприємницької ідеї та планує ринкові, виробничі, організаційні та фінансові аспекти майбутнього бізнесу.

Самостійна робота передбачена для студентів як денної, так і заочної форм навчання як основний засіб оволодіння навчальним ма­теріалом у час, вільний від обов’язкових аудиторних занять, вона є складовою навчального процесу, важливим чинником, який формує вміння навчатися, сприяє активізації засвоєння студентом знань та їх реалізації.

Мета самостійної роботи — сприяти засвоєнню навчальної про­грами дисципліни “Бізнес-планування” та формуванню у сту­дентів самостійності, сутність якої полягає в умінні узагальнювати, аналізувати, робити висновки та засвоювати матеріал.

Завдання самостійної роботи — отримання знань у сфері управ­ління бізнесом, умінь, навичок, впорядкування здобутих знань, вмін­ня їх застосовувати при виконанні практичних завдань.

Зміст самостійної роботи визначається навчальною програмою дисципліни, методичними матеріалами, завданнями викладача.

Самостійна робота студента забезпечується системою навчаль­но-методичних засобів, передбачених для вивчення навчальної дис­ципліни “Бізнес-планування”: підручниками, навчальними та методичними посібниками, методичними матеріалами, конспектом лекцій тощо.

Самостійна робота студентів організовується з дотриманням низ­ки вимог:

1.       обґрунтування необхідності завдань загалом і конкретного завдання зокрема;

2.       надання детальних методичних рекомендацій щодо виконання роботи;

3.       надання можливості студентам виконувати завдання, які від­повідають умовно-професійному рівню засвоєння знань, не об­межуючи їх виконанням стандартних завдань;

4.       підтримання постійного зворотного зв’язку зі студентами у процесі виконання самостійної роботи, що є чинником ефек­тивності навчального середовища.

Перелік завдань для самостійної роботи, форми її організації та звітності, термін виконання та кількість балів, які можна отримати за виконання завдань, визначаються викладачем при розробці робочої навчальної програми дисципліни.

Студенти, які розпочинають вивчати дисципліну “Бізнес-планування”, повинні бути проінформовані викладачем щодо організації самостійної роботи , її форм і видів, термінів виконання, форм контролю та звітності, кількості балів за виконання завдань.

Організація і контроль процесу та змісту самостійної роботи та її результатів здійснюються викладачом.

Оцінки (бали), одержані за виконання різних видів самостійної роботи, фіксуються викладачами і повинні бути доведені до відома студентів.

тематичний план

дисципліни

“Бізнес-планування”

пор.

Назва змістового модуля і теми

1

Змістовий модуль І. Значення бізнес-планування для розвитку компанії

Бізнес-план у ринковій системі господарювання

2

Підготовча стадія розробки бізнес-плану

3

Змістовий модуль ІІ. Змістова характеристика бізнес-плану

Структура, логіка розробки та оформлення бізнес-плану

4

Продукт(послуги) фірми і ринок

5

Маркетинг-план

6

Виробничий план

7

Організаційний план

8

Змістовий модуль ІІІ. Необхідність фінансового плану підприємства та презентації

Фінансовий план

9

Оцінка ризиків

10

Презентація бізнес-плану

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст  дисципліни “БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ”

Змістовий модуль І. Значення бізнес-планування для розвитку компанії

Тема 1. Бізнес-план у ринковій системі господарювання

Об’єктивна необхідність планування підприємницької діяльності. Сутність поняття “бізнес-план”. Класифікація бізнес-планів. Цілі розробки бізнес-плану.

Формування інформаційного поля бізнес-плану. Сутність поняття “інформаційне поле бізнес-плану”. Основні складові інформаційного поля. Джерела отримання та вимоги до якості інформації.

Загальна методологія розробки бізнес-плану. Характеристика та призначення початкової, підготовчої та основної стадій розробки бізнес-плану.

 

Тести для самоконтролю

                 Головна мета бізнес-плану:

а)       розширення підприємницької діяльності;

б)        отримання прибутку;

в)        випуск запланованого обсягу продукції.

                 у стратегії просування товару на ринок повинно бути розгля­нуто:

а)         організаційна структура управління;

б)         маркетинговий аналіз;

в)         якими саме методами і каналами збуту пропонується реалізо­вувати товар або послугу;

г)         аналіз конкурентів.

                 За сферою бізнесу бізнес-плани можна розподілити на:

а)         великі, середні, малі;

б)         традиційні, принципово нові;

в)         у сфері виробництва, будівництва, роздрібної та оптової торгів­лі, наданні послуг, посередницької   діяльності тощо.

                  Який розділ бізнес-плану дає відповіді на запитання “Якого товару потребує ринок”?

а)        фінансовий план;

б)        план персоналу;

в)        виробничий план;

г)        маркетинговий план.

                 Мета складання резюме бізнес-плану:

а)       розкрити маркетингову стратегію підприємства;

б)        описати підприємство;

в)        зацікавити інвестора;

г)        розрахувати витрати підприємства.

                 У виробничому плані розглядається:

а)        прибуток підприємства;

б)        технологічний процес;

в)        структура персоналу підприємства;

г)        історія розвитку підприємства.

                 Бізнес-план — це письмовий документ, в якому викладено сут­ність підприємницької ідеї, шляхи й засоби її реалізації та охарак­теризовано ринкові, виробничі, організаційні та фінансові аспекти майбутнього бізнесу, а також особливості управління ним.

а)         правильно;

б)         неправильно.

                Головна мета фінансового плану:

а)        узагальнити основні положення всіх попередніх розділів біз­нес-плану, зводячи їх в одне ціле у вартісній формі;

б)        розрахувати витрати виробництва;

в)         відповісти на запитання “Що виробляти”?

                   Б якому розділі бізнес-плану знаходиться план доходів і ви­датків:

а)        у виробничому плані;

б)        у фінансовому плані;

в)         у плані персоналу;

г)         він не входить до бізнес-плану.

                      У бізнес-плані формулюються перспективи та поточні цілі реалізації ідеї, оцінюються сильні й слабкі сторони бізнесу

а)        правильно;

б)        неправильно.

 

тема 2. Підготовча стадія розробки бізнес-плану

Логіка процесу стратегічного планування на підготовчій стадії розробки бізнес-плану.

Основні цілі та складові елементи зовнішнього аналізу. Аналіз за­гальноекономічних чинників зовнішнього середовища фірми. Основ­ні складові галузевого аналізу. Поняття “ключові фактори успіху”. Оцінка конкурентної позиції фірми.

Головне завдання та сутність внутрішнього аналізу. Основні еле­менти оцінки сильних і слабких сторін фірми. Використання форми балансу в процесі внутрішнього аналізу. SWOT-аналіз.

Визначення місії та формування цілей діяльності фірми. Аналіз стратегічних альтернатив і вибір стратегії бізнесу.

Теми рефератів

·         Логіка процесу стратегічного планування на підготовчій стадії.

·    Поняття стратегії.

·    Основні етапи стратегічного планування.

·    Оцінка сприятливих зовнішніх можливостей та загроз для біз­несу.

·    Цілі оцінки та аналізу зовнішніх чинників.

·         Аналіз зовнішньоекономічних чинників.

·    Основні складові галузевого аналізу.

·     Поняття “ключові фактори успіху” у певній сфері бізнесу.

·     Оцінка конкурентної позиції фірми. Складання матриці конку­рентного профілю.

·         Виявлення сильних і слабких сторін фірми.

·         Головне завдання і сутність внутрішнього аналізу.

·         Основні елементи оцінки сильних і слабких сторін фірми.

·         Використання форми балансу в процесі внутрішнього аналізу.

·         Поняття і сутність SWOT-аналізу.

·         Визначення місії фірми.

·         Формування цілей діяльності фірми.

·         Аналіз стратегічних альтернатив і вибір стратегії.

·         Огляд наукових публікацій за темою заняття.

тести для самоконтролю

                 Виробнича концепція фірми у ринковому просторі висуває:

а)         виробництво та збут продукції;

б)         виробництво та просування продукції;

в)          виробництво продукції;

г)          виробництво та розподіл продукції.

                   Стратегія маркетингу ґрунтується на аналізі стану підприєм­ства, оцінюванні привабливості ринків і потребує розробки заходів, а саме:

а)         товарної, цінової, політики розподілу та просування товару;

б)         товарної та цінової політики;

в)          політики розподілу та товарної політики;

г)          товарної політики та політики просування товару.

                 маркетингові дослідження включають:

а)         дослідження попиту і пропозиції, вивчення споживачів, аналіз кон’юнктури ринку;

б)         аналіз і прогнозування ринку, дослідження кон’юнктури ринку, вивчення споживачів;

в)          аналіз та прогнозування ринку, вивчення споживачів, вивчен­ня конкурентів, вивчення фірмової структури ринку;

г)          дослідження ринкової структури ринку, зіставлення попиту та пропозиції.

                    Заходи щодо просування товарів мають сприяти реалізації маркетингових цілей, до яких належать:

а)         зміна ціни продукції, виведення інноваційного товару, форму­вання позитивного іміджу фірми, впізнання торгової марки;

б)        розробка нового товару, розширення кола споживачів, зміна розподілу продукції, зміна іміджу фірми;

в)         формування позитивного іміджу фірми через забезпечення певного рівня поінформованості щодо цінової політики фірми, виведення нового товару на ринок;

г)         збільшення обсягу продажу, частки ринку, виведення на ринок нових товарів, формування позитивного іміджу фірми через забезпечення певного рівня поінформованості щодо товару, впізнавання марки.

                основна мета комплексного дослідження ринку —

а)        забезпечення менеджерів фірми всіх рівнів надійною інформа­цією для прийняття отриманих маркетингових рішень;

б)        забезпечення менеджерів фірми всіх рівнів надійною інформа­цією щодо кон’юнктури ринку;

в)         забезпечення менеджерів фірми всіх рівнів надійною інформа­цією щодо цінової політики на фірмі;

г)         забезпечення менеджерів фірми всіх рівнів надійною інформа­цією щодо зіставлення попиту і пропозиції на ринку.

 

Змістовий модуль II. Змістовна характеристика бізнес-плану

тема 3. структура, логіка розробки та оформлення бізнес-плану

Формування структури бізнес-плану. Процеси, що впливають на зміст і структуру бізнес-плану. Структура бізнес-плану, орієнтовано­го на залучення інвестицій у виробничу діяльність. Логіка розробки бізнес-плану.

Загальні вимоги до стилю складання бізнес-плану. Форма титуль­ного аркуша та правила оформлення змісту. Функціональне призна­чення та правила оформлення резюме. Додатки.

теми рефератів

·   Структура бізнес-плану.

·    Процеси, що впливають на зміст і структуру бізнес-плану.

·    Процес формування структури бізнес-плану.

·    Структура бізнес-плану, орієнтованого на залучення інвестицій у виробничу діяльність.

·  Логіка розробки бізнес-плану.

·  Вимоги до стилю оформлення і складання бізнес-плану.

·  Загальні вимоги до стилю складання бізнес-плану.

·  Форма титульного аркуша та правила оформлення змісту.

·   Функціональне призначення та правила оформлення резюме.

·     Додатки.

·     Огляд наукових публікацій за темою заняття

Тести для самоконтролю

               Організаційно-правові форми підприємництва:

а)      мале підприємство;

б)       акціонерне товариство;

в)       державне підприємство;

г)       спільне підприємство;

д)       усі відповіді правильні.

               Головна мета бізнес-плану:

а)      розширення підприємницької діяльності;

б)       отримання прибутку;

в)       випуск запланованого обсягу продукції.

               Центральним розділом плану розвитку підприємства є:

а)      план розвитку науки і техніки;

б)       фінансовий план;

в)       виробнича програма.

               Основні умови існування підприємництва:

а)      економічна свобода та рівні можливості;

б)       особиста зацікавленість та вільний вибір;

в)       особиста відповідальність та обов’язок;

г)       новаторство і творчий пошук;

д)       усі відповіді правильні.

               Державне регулювання підприємництва:

а)      законодавча та нормативна регламентація;

б)       грошова, банківська й економічна система;

в)       бюджетна підтримка, дотації та цільові програми підтримки;

г)       вплив на ціноутворення та антимонопольні обмеження;

д)       податкова політика;

е)      усі відповіді правильні.

               Суб’єктами підприємницької діяльності в Україні можуть бути:

а)       громадяни України, які не обмежені у правоздатності або дієз­датності;

б)       легалізовані іноземці та громадяни без громадянства;

в)         військовослужбовці та службові особи органів правопорядку;

г)         юридичні особи всіх форм власності;

д)        працівники державних органів управління.

                Господарські товариства це:

а)       акціонерні товариства;

б)       спільне підприємство;

в)        товариство з обмеженою відповідальністю;

г)        командитне товариство;

д)       товариство з додатковою відповідальністю.

                Об’єднання — основа створення великого бізнесу:

а)       асоціація;

б)       холдингова компанія;

в)        спільне підприємство;

г)        консорціум;

д)        концерн.

 

 

 Тема 4. Продукт (послуги) фірми і ринок

Цілі, логіка розробки та структура розділу “Галузь, фірма та її про­дукція”. Аналіз поточного стану справ у галузі. Основні складові кон­цепції “поведінки” фірми в галузі. Загальна характеристика фірми. Продукт та (або) послуги фірми. Захист продукції патентами, товар­ними знаками. Перспективи розвитку бізнесу в майбутньому.

Цілі, логіка розробки та структура розділу “Дослідження ринку”. Загальна характеристика ринку продукту. Вибір цільового ринку продукції фірми. Обґрунтування вибору місцезнаходження фірми. Оцінка впливу зовнішніх чинників на бізнес. Конкурентна позиція фірми.

теми рефератів

·         Галузь, фірма та її продукція.

·         Цілі, логіка розробки та структура розділу.

·         Аналіз поточного стану справ у галузі. Концепція поведінки фір­ми.

·         Загальна характеристика фірми. Продукт та (або) послуги фір­ми.

·         Захист продукції патентами, товарними марками.

·         Перспективи розвитку бізнесу в майбутньому.

·         Дослідження ринку.

·         Загальна характеристика ринку продукту.

·         Визначення цільового ринку бізнесу.

·         Процес вибору району розміщення фірми.

·         Оцінка впливу зовнішніх факторів на бізнес. Конкурентна пози­ція фірми.

·         Огляд наукових публікацій за темою заняття.

 

тема 5. маркетинг-план

Завдання маркетинг-плану. Цілі та логіка розробки маркетинг- плану. Етапи процесу формування цілей маркетингової діяльності фірми.

Стратегія маркетингу. Етапи опрацювання стратегії маркетингу. Засоби реалізації стратегії маркетингу. Прогнозування обсягів про­дажу продукції фірми.

теми рефератів

1.       Цілі та логіка розробки маркетинг-плану.

2.       Завдання маркетинг-плану.

3.       Етапи процесу формування цілей маркетингової діяльності фір­ми.

4.       Логіка розробки маркетинг-плану.

5.       Стратегія маркетингу.

6.       Етапи опрацювання стратегії маркетингу.

7.       Засоби реалізації стратегії маркетингу.

8.       Фінансове забезпечення плану маркетингу.

9.       Прогнозування обсягів продажу продукції фірми

10.    Огляд наукових публікацій за темою заняття.

тести для самоконтролю

                    типи ринкових досліджень:

а)          прикладні дослідження, функціональні дослідження;

б)           прикладні дослідження, фундаментальні дослідження;

в)           прикладні дослідження, експериментальні дослідження;

г)           прикладні дослідження, управлінські дослідження.

                     типи маркетингових досліджень:

а)          дослідницький, пошуковий, експериментальний;

б)          дослідницький, описово-аналітичний, пошуковий;

в)           дослідницький, описово-аналітичний, причинно-наслідковий;

г)           дослідницький, причинно-наслідковий, експериментальний.

                 М.Портер виділяє п’ять основних факторів, що впливають на привабливість ринкових сегментів:

а)         наявні конкуренти, потенційні конкуренти, наявність взаємо­замінних товарів, споживачі та постачальники;

б)         наявні конкуренти, потенційні конкуренти, контактні ауди­торії, споживачі, посередники;

в)          наявні конкуренти, потенційні конкуренти, посередники, пос­тачальники, контактні групи;

г)          наявні конкуренти, потенційні конкуренти, взаємозамінні то­вари, маркетингові посередники, споживачі.

                 До основних типів конкурентних стратегій фірми на ринку на­лежать:

а)         стратегія лідера, матриця Ансоффа, стратегія наслідування лі­дера;

б)         стратегія лідера, стратегія виклику лідера, матриця Бостон Консалтинггруп, стратегія наслідування лідера;

в)          стратегія лідера, SWOT-аналіз, стратегія захвату ринкової ніші, Ансоффа;

г)          стратегія лідера, стратегія виклику лідера, стратегія насліду­вання лідера, стратегія захвату ринкової ніші.

                  Що з переліченого найбільше сприяє успіху продукту:

а)        переваги продукту;

б)        ефективна реклама;

в)        маркетингові переваги;

г)        усі фактори.

                 Стратегія диференціації —

а)         полягає в тому, що фірма виробляє один вид товару і працює в одному вибраному напрямі;

б)         полягає в тому, що фірма виробляє різноманітні види товару, які розрізняються своїми споживчими властивостями, якістю, ціною;

в)          спрямована на забезпечення конкурентоспроможності за раху­нок більш низьких витрат на виробництво товарів;

г)          полягає в тому, що фірма виробляє різноманітні товари, які схожі своїми споживчими властивостями.


 

Тема 6.Завдання та логіка розробки виробничого плану. Зміст виробни­чого плану. Основні виробничі операції. Машини та устаткування. Сировина, матеріали, комплектуючі вироби. Виробничі й невироб­ничі приміщення. Додаткові відомості, що можуть бути наведені у виробничому плані.

теми рефератів

1.       Завдання та логіка розробки виробничого плану.

2.       Зміст виробничого плану.

3.       Основні виробничі операції.

4.       Машини та устаткування.

5.       Сировина, матеріали, комплектуючі вироби.

6.       Виробничі й невиробничі приміщення.

7.       Додаткові відомості, що можуть бути наведені у виробничому плані.

8.       Огляд наукових публікацій за темою заняття.

 

тема 7. організаційний план

Цілі та логіка розробки організаційного плану. Структура органі­заційного плану. Характеристика основних розділів організаційного плану. Обґрунтування вибору організаційної форми бізнесу. Визна­чення потреб фірми у персоналі. Власники фірми й команда менед­жерів. Організаційна схема управління фірмою. Кадрова політика фірми.

теми рефератів

1.       Цілі та логіка розробки організаційного плану.

2.       Структура організаційного плану.

3.       Змістовна характеристика основних розділів організаційного плану.

4.       Обґрунтування вибору організаційної форми бізнесу.

5.       Визначення потреб фірми у персоналі.

6.       Власники фірми й команда менеджерів.

7.       Організаційна схема управління фірмою.

8.       Кадрова політики і стратегія фірми.

9.       Огляд наукових публікацій за темою заняття.


 

змістовий модуль ІІІ. необхідність фінансового плану підприємства та презентації

тема 8. Фінансовий план

Завдання розробки та значення фінансового плану. Особливості розробки фінансового плану. Структура фінансового плану. Завдан­ня розробки та процедура складання: плану доходів і витрат, плану грошових надходжень та виплат, планового балансу. Очікувані фі­нансові коефіцієнти. Аналіз чутливості. Фінансові потреби фірми й умови повернення коштів потенційним кредиторам та інвесторам.

теми рефератів

·         Завдання розробки та значення фінансового плану.

·         Особливості розробки фінансового плану.

·         Структура фінансового плану.

·         Процедура складання плану доходів і витрат.

·         Завдання розробки та процедура складання плану грошових над­ходжень і витрат.

·         Мета і вимоги до складання планового балансу.

·         Очікувані фінансові коефіцієнти.

·         Аналіз чутливості.

·         Фінансові потреби фірми й умови повернення коштів кредито­рам та інвесторам.

·         Огляд наукових публікацій за темою заняття.

 

тема 9. оцінка ризиків

Сутність ризику. Типи можливих ризиків. Цілі розробки та струк­тура розділу “Оцінка ризиків”. Концепція управління ризиками. Спо­соби реагування на небезпеки та загрози для бізнесу фірми. Заходи з мінімізації або нейтралізації негативних наслідків можливих ризиків. Страхування ризиків.

теми рефератів

·         Сутність ризику. Типи можливих ризиків.

·         Цілі розробки та структура розділу “Оцінка ризиків”.

·         Концепція управління ризиками.

·         Способи реагування на небезпеки та загрози для бізнесу фірми.

·         Заходи з мінімізації або нейтралізації негативних наслідків мож­ливих ризиків.

·         Огляд наукових публікацій за темою заняття.

тема 10. Презентація бізнес-плану

Цілі та завдання презентації бізнес-плану. Чинники, що приваб­люють потенційних кредиторів та інвесторів до фінансування та спів­робітництва. Зміст та організація проведення презентації бізнес-пла­ну. Засоби підвищення ефективності презентації.

Теми рефератів

·         Цілі та завдання презентації бізнес-плану.

·         Чинники, що приваблюють потенційних кредиторів та інвесторів до фінансування та співробітництва.

·         Організація проведення презентації бізнес-плану.

·         Способи підвищення ефективності презентації.

·         Огляд наукових публікацій за темою заняття

 

Питання для самоконтролю

·         Планування як функція управління.

·         Система планування в ринковій економіці.

·         Класифікація бізнес-планів.

·         Економічна сутність і значення бізнес-планування на підприємс­тві.

·         Види ринкових стратегій та вибір стратегії підприємства.

·         Сутність і призначення тактичного планування на підприємстві.

·         Економічна сутність і призначення бізнес-планування на під­приємстві.

·         Зміст і структура бізнес-плану інвестиційного проекту.

·         Класифікація економічних ризиків.

· Методи управління ризиком.

· Сутність бізнес-планування.

· Структура бізнес-плану.

· Зміст розділу бізнес-плану з виробничої діяльності.

· Зміст розділу бізнес-плану з конкурентного середовища.

· Зміст розділу бізнес-плану з маркетингового дослідження.

· Вимоги до опису технології продукту бізнес-плану.

·         Зміст розділу бізнес-плану до просування продукції.

·         Зміст організаційного розділу бізнес-плану.

·         Вимоги до забезпечення кадрового потенціалу при складанні біз­нес-плану.

·         Вимоги до організації менеджменту при складанні бізнес-плану.

·         Зміст юридичного забезпечення при бізнес-плануванні.

·         Сутність визначення ризиків при бізнес-плануванні.

·         Розробка заходів для подолання потенційних ризиків у процесі реалізації.

·         Вимоги щодо охорони навколишнього середовища у процесі складання бізнес-планів.

·         Зміст фінансового плану при бізнес-плануванні.

·         Вимоги до визначення собівартості продукції (послуг) у процесі бізнес-планування.

·         Вимоги до ціноутворення при складанні бізнес-плану.

·         Оцінка ризику і страхування при бізнес-плануванні.

·         Напрями пошуку фінансових джерел для впровадження біз­нес-планів.

·         Вимоги щодо документального забезпечення бізнес-планів.

·         Порядок пошуку ризиків (секторів, сегментів ризику) для реалі­зації бізнес-проектів.

·         Вимоги щодо вибору машин, механізмів, устаткування для реалі­зації бізнес-планів.

·         Документальне оформлення вибору машин, механізмів, устатку­вання згідно з бізнес-планом.

·         Визначення статей витрат при складанні бізнес-плану.

·         Порядок визначення перемінних витрат при складанні фінансо­вого плану.

·         Порядок визначення перемінних витрат при бізнес-плануванні.

·         Порядок визначення постачальників сировини при складанні бізнес-плану.

·         Документальне оформлення відносин з постачальниками сиро­вини при складанні бізнес-плану.

·         Порядок визначення розміру прибутків у процесі бізнес-планування.

·         Методи визначення чистого прибутку при реалізації бізнес-проектів.

·         Визначення терміну окупності бізнес-проекту.

·         Документаційне забезпечення бізнес-плану.

·         Визначення руху грошових потоків.

·         Оцінка ефективності бізнес-плану.

·         Склад резюме бізнес-плану.

·         Порядок і технологія розробки бізнес-плану.

·         Склад учасників при розробці бізнес-плану.

·         Порядок презентації бізнес-плану потенційному інвестору.

·         Вимоги до професійної компетентності менеджера при реалізації бізнес-проекту.

·         Роль місцевих органів управління при складанні бізнес-плану.

·         Гарантії місцевих органів управління при бізнес-плануванні.

·         Фактори впливу місцевих органів управління при бізнес-плануванні.

·         Методичні підходи до оцінювання соціальної ефективності біз­нес-плану.

·         Екологічний менеджмент при реалізації бізнес-планів.

·         Фактори, що впливають на вибір стратегії при розробці бізнес- планів.

·         Фактори маркетингового середовища, що впливають на вибір стратегії при бізнес-плануванні.

·         Види ефектів при реалізації бізнес-планів.

·         Використання лізингу як елементу бізнес-плану.

·         Розробка основних завдань виробництва при бізнес-плануванні

·         Роль бізнес-плану в розвитку підприємства.

               

  Контроль знань студентів з дисципліни “Бізнес-планування” складається з двох блоків планових заходів:

                      поточного контролю;

                      підсумкового контролю.

Самостійне завдання.

Складіть бізнес план підприємства за наступною типовою струк­турою бізнес плану.

                     Титульна сторінка — містить назву компанії, її юридичну і фак­тичну адреси, телефони, e-mail і адресу сайту (якщо є), наймену­вання і повні реквізити власників компанії, найменування і дуже стисло (однією пропозицією) — сутність проекту, інформацію про виконавців проекту і дату його складання.

                   Резюме проекту — є основними положеннями, сутністю, “вичав­люваннями” з проекту, його основними висновками. Мета резю­ме — зацікавити інвестора і змусити його докладніше ознайо­митися із змістом бізнес-плану. Обсяг резюме зазвичай — 2-3 сторінки тексту, який повинен бути складений простими сло­вами без використання термінології й нескладними реченнями. Воно повинне довести інвесторові вигідність і перспективність вкладень в інвестиційний проект, що представляється.

            Опис компанії — містить інформацію про компанію, яка пропо­нує інвестиційний проект, її повні реквізити, інформацію про засновників та їхні реквізити, цілі компанії, відомості про керів­ництво, історію компанії, досягнення, організаційну структуру, основні продукти і місце компанії на ринку.

            Опис продукту або послуги — включає інформацію про продукт або послугу, його основні характеристики, основних споживачів, споживчі властивості товару, відмінності від існуючих аналогів, інформацію про патенти і ліцензії.

           Маркетинговий аналіз — містить інформацію про товари, що є на ринку, продукцію конкурентів, порівняння характеристик і спо­живчих якостей товарів конкурентів і пропонованого продукту, інформацію про найменування конкурентів та їхні реквізити, ціни конкурентів та їхню стратегію просування товарів.

Найважливішим розділом у маркетинговому аналізі є визначення обсягів ринку збуту продукції, частки ринку конкурентів, визначен­ня мотивації покупців до ухвалення рішення про покупку. Основне завданням цього розділу — дати відповідь на питання — скільки і якого товару потребує ринок, за якою ціною і чому саме його готові купувати споживачі. У цьому розділі також повинні бути приведені аналіз стану і тенденцій розвитку галузі, середня прибутковість і обсяги виробництва підприємств у галузі, ступінь розвитку конку­ренції і бар’єри входження до неї.

Центральне місце у стратегії будь-якої фірми займає стратегія мар­кетингу. Фірма для того й існує, щоб поставляти свою продукцію на ринок. Розвиток фірми та величина отримуваного прибутку залежать від того, наскільки повно й ефективно вона задовольнятиме потреби своїх клієнтів. Інші компоненти загальної стратегії фірми (фінанси, виробництво, дослідження й розробки) мають сприяти досягненню загальної мети маркетингу. Одночасно й сама стратегія маркетингу повинна враховувати наявні ресурси фірми та поєднуватися з інши­ми напрямами її діяльності.

            Стратегія просування товару — основним є визначення ринко­вої ніші, тобто того, який саме і для яких категорій споживачів призначений товар, кількісний і якісний аналіз споживачів, де вони розташовані, якими саме методами і каналами збуту пропо­нується реалізовувати товар або послугу. Наводиться інформація про стратегію рекламування продукту або послуги, витрати на маркетинг, ціноутворення, політику в роботі з покупцями. Цей розділ бізнес-плану часто є його найслабкішим місцем.

           Виробництво — у разі якщо це виробниче підприємство, цей роз­діл містить інформацію про вибрану технологію виробництва, мотивації її вибору, опис основних технологічних процесів під­приємства, схему його роботи, розстановку устаткування. Якщо передбачається реконструкція або будівництво, то наводиться опис технічних рішень і розрахунки витрат на реконструкцію або будівництво. У розділі наводяться розрахунки потреби у матеріалах і сировині на виробництво продукції, витрати на їх закупівлю, аналіз постачальників, витрати на обслуговування і плановий ремонт устаткування. У разі якщо специфіка вироб­ництва того вимагає, наводиться інформація про необхідність придбання ліцензій та інших дозволів, вимоги з техніки безпеки праці.

Невід’ємною складовою бізнесу, орієнтованого на виробничу діяльність, є оцінка того, як фірма вироблятиме свою продукцію.

Основне завдання виробничого плану — довести, що фірма:

                     реально спроможна організувати виробництво;

                     здатна виготовляти необхідну кількість товарів відповідної якості;

                     має можливості придбати необхідні для цього ресурси.

Виробничий план має дати відповіді на такі питання.

                     Які виробничі операції застосовуватимуться фірмою у процесі виготовлення продукції (надання послуг)?

                     Які конкретно матеріально-технічні ресурси потрібні для виго­товлення продукції (надання послуг)?

                     Які зовнішні фактори впливатимуть (або можуть вплинути) на виробничий процес?

Виробничий план доцільно розпочинати з короткої характеристи­ки виробничого процесу, тобто з опису основних виробничих опера­цій в їх послідовності.

У виробничому плані необхідно також зазначити і зовнішні фак­тори, що впливатимуть на виробничий процес або обмежуватимуть виробничі можливості фірми.

Отже, у виробничому плані, як правило, виділяють такі блоки (підрозділи):

основні виробничі операції; машини та устаткування; сировина, матеріали та комплектуючі вироби; виробничі та невиробничі приміщення; вплив зовнішніх факторів.

Обсяг і ґрунтовність виробничого плану залежать від характе­ру бізнесу фірми та сфери, до якої він належить. Зрозуміло, що цей розділ бізнес-плану буде найдокладнішим для виробничого підпри­ємства. Більше того, у деяких випадках саме виробничий процес (особливості його технологій, унікальність обладнання тощо) може бути одним із найпривабливіших факторів для зовнішніх інвесторів. Навпаки, фірми, які займаються, наприклад, оптовою або роздрібною торгівлею, можуть взагалі обійтися без цього розділу.

Якщо ж це торгове або обслуговуюче підприємство, розділ вклю­чає значно більший обсяг інформації про постачальників, їхню оцінку і вибір, потреби у конкретних товарах та їх групах, методи закупівлі, потреби у складських і торгових приміщеннях, їх географічне місце розташування і наявність попиту на пропоновані товари в кожній торговій крапці і по кожному товару. По постачальниках також наво­диться інформація про їх місцезнаходження, дається їх коротка ха­рактеристика і наводяться реквізити.

У разі якщо це будівельне або сервісне підприємство, наводиться інформація про підрядчиків, а також їхня характеристика і реквізи­ти.

          План персоналу — в цьому розділі подаються інформація про потребу у персоналі, його кількості і кваліфікації, аналіз ринку праці по кожній позиції працівників, розрахунки витрат на опла­ту праці персоналу, його соціальне забезпечення, методи стиму­лювання і навчання.

           Організаційна структура і управління — містить схему органі­заційної структури управління підприємством, інформацію про кількісний і якісний склад підрозділів підприємства, вимоги до його кваліфікації, розрахунок витрат на оплату праці, соціальне забезпечення і стимулювання праці персоналу, що управляє.

У разі реорганізації або новостворюваного підприємства подаєть­ся інформація про форму власності підприємства, його основних або передбачуваних акціонерів, їхні реквізити, частки в капіталі підпри­ємства, процес ухвалення рішень і принципи управління.

             Фінансовий план — найцікавіша частина бізнес-плану з практич­ного погляду, він показує, яких фінансових ресурсів буде потріб­но для реалізації інвестиційного проекту і в які періоди часу, а також віддачу від проекту при заданих початкових даних і пра­вильності висновків маркетингового дослідження.

Фінансовий план є ключовим розділом бізнес-плану. Головна мета фінансового плану — узагальнити основні положення всіх поперед­ніх розділів, зводячи їх в одне ціле у вартісній формі та обґрунтува­ти доцільність реалізації підприємницького проекту з економічного погляду.

Розрахунки, які містить фінансовий план, мають дати чіткі та ясні відповіді на такі запитання самого підприємця, потенційних інвес­торів і кредиторів.

Звідки фірма отримуватиме кошти і на що конкретно останні бу­дуть витрачені?

Як співвідносяться поточні потреби фірми у грошах з рухом готів­ки?

Яким буде фінансовий стан фірми на кінець прогнозованого пе­ріоду?

Чи зможе підприємець виконати взяті на себе зобов’язання?

Чи здатний підприємець належно розпорядитися отриманими коштами, аби своєчасно повернути борги та забезпечити достатній прибуток на вкладений капітал?

У процесі розробки цього розділу бізнес-плану слід враховувати такі його особливості:

                    у багато в чому фінансовий план є найменш гнучкою за фор­мою частиною бізнес-плану. На відміну від інших розділів він має містити відповідний перелік фінансових документів (у тому числі таблиць і графіків). Кожен із цих документів по­винен мати стандартну форму. Жорсткі вимоги до опрацюван­ня цих документів викликані необхідністю забезпечити єдину методику розрахунків фінансових показників. Це означає, що потенційний інвестор або кредитор може самостійно за стан­дартною методикою провести аналіз фінансової інформації, яку містить бізнес-план, оцінити фінансовий стан фірми та прийняти рішення щодо вкладання своїх коштів у цей проект.

                    інвестори та кредитори здебільшого вимагають, щоб фінансо­вий план складався з перспективою на три роки (до того ж із щомісячними показниками за перший рік та щоквартальни­ми — за другий і третій);

                   фінансовий план не може мати розбіжностей з іншими розділа­ми бізнес-плану. Якщо, наприклад, у маркетинг-плані йдеться про наміри розгорнути широкомасштабну рекламну кампанію, то це обов’язково треба відобразити у плані доходів і видатків. Якщо на бізнес фірми впливає фактор сезонності продажу, то його слід ураховувати, проектуючи рух готівки, та ін.;

                   у зв’язку з тим, що будь-який фінансовий аналіз майбутнього неминуче характеризується певним ступенем невизначеності, у фінансовому плані доцільно опрацювати кілька сценаріїв розвитку подій. Рекомендується розробляти як мінімум два варіанти фінансових показників. Один із них має ґрунтуватися на консервативних припущеннях, а другий — враховувати пов­ний потенціал бізнесу;

                   у фінансовому плані треба (по можливості) підкреслювати достовірність інформації, яку він містить. Якість первинної ін­формації безпосередньо позначається на точності фінансових розрахунків. Інвестори часто проводять власні дослідження з метою оцінювання достовірності розрахунків у бізнес-плані. Тому в разі відхилення відповідних фінансових показників біз­нес-плану від середніх по галузі, до якої належить цей бізнес, обов’язково треба дати вичерпне пояснення цього.

Мета та особливості розробки фінансового плану визначають його зміст, послідовність і рівень деталізації опрацювання. Фінансовий план містить такі основні підрозділи:

                  план доходів і видатків (план прибутків і збитків);

                   план грошових надходжень і виплат (план руху готівки);

                   плановий баланс.

Поряд з основними показниками цих підрозділів у фінансовому плані мають бути наведені припущення, на підставі яких ці показни­ки розраховано. Чітко й стисло викласти всі ці припущення й перед­бачення необхідно в текстовій частині фінансового плану. Без цього всі наведені у фінансовому плані розрахунки не матимуть належного практичного значення. Лише після ретельного аналізу таких припу­щень можна оцінити, наскільки вони заслуговують на довіру. Оскіль­ки розрахунки всіх зазначених фінансових документів ґрунтуються на таких передбаченнях, вони є важливою складовою фінансового плану.

Для вже існуючої фірми у фінансовому плані обов’язково слід на­вести динаміку основних фінансових показників за попередні роки (як мінімум, за три). Копії відповідних фінансових документів пода­ються у додатках.

Відповідно обґрунтований фінансовий план може бути вико­ристаний не тільки для залучення інвесторів і кредиторів, а й для оцінювання результатів діяльності фірми після фактичного започат- кування бізнесу.

У фінансовому плані наводяться або розраховуються всі грошові потоки підприємства — витрати, виручка від реалізації, податки і прибуток.

             Аналіз ризиків проекту — в цьому розділі дається опис можли­вих ризиків проекту та їх характеристика, а також стратегія з їх мінімізації.

У бізнес-плані необхідно виділити й розглянути лише найбільш імовірні для цього бізнесу ризики.

Найчастіше у бізнес-плані розглядаються ризики, що можуть ви­никнути як наслідки:

                    несприятливі тенденції у зовнішньому середовищі галузі, до якої належить цей бізнес;

                     реакція конкурентів (наприклад, можливе зниження цін на аналогічні види продукції чи послуг);

                     сезонна циклічність обсягів продажу;

                     недостатня компетентність персоналу, який займається марке­тингом, виробництвом чи управлінням;

                     нові технічні й технологічні досягнення, які можуть призвес­ти до надто швидкого техніко-економічного старіння продукту цього бізнесу;

                     перевищення виробничих витрат над запланованими:

                     труднощі з одержання сировини, матеріалів, комплектуючих виробів, а також кредитів;

                     циклічність потоку готівки тощо.

             Додатки до бізнес-плану — це документи, на базі яких було скла­дено бізнес-план: дані маркетингових досліджень, специфікації і докладні описи продуктів, розгорнені характеристики конкурен­тів та їхніх продуктів, копії рекламних матеріалів, прайс-листів, каталогів, листи від покупців і замовників, контракти, резюме керівників проекту і підрозділів підприємства, висновки експер­тів, інші документи.

Бізнес-план, як і будь-який інший документ, підлягає певним ви­могам щодо стилю написання:

         бізнес-план має бути стислим, простим, але адекватно розкри­вати сутність підприємницького проекту. Для більшості неве­ликих проектів (для реалізації яких потрібно 80-100 тис. грн), як свідчить практика, обсяги бізнес-планів обмежуються 20-25 сторінками. В інших випадках має бути підготовлений доклад­ніший бізнес-план. При цьому в бізнес-плані рекомендується уникати жаргонних виразів, суто технічного опису продукції, операцій, процесів. Слід використовувати загальновідомі тер­міни; інформацію треба викладати в діловому стилі, але якомо­га доступніше;

          бізнес-план має бути функціональним, тобто містити лише ко­рисну інформацію, яка цікавить або може цікавити читача. За необхідності додаткова, пояснювальна, первинна інформація може бути винесена в додатки (обсяг додатків не обмежується);

          бізнес-план має ґрунтуватися на реалістичних припущеннях. Прогнози та передбачення (як найбільш “вразлива” частина бізнес-планування) мають бути обґрунтовані й підкріплені по­силаннями на тенденції та пропорції розвитку галузі, на про­ведені дослідження ринку, на досвід діяльності конкурентів тощо. Довіра до бізнес-плану може бути серйозно підірвана, якщо заплановані в ньому відхилення від середньогалузевих показників не мають достатніх підстав;

              бізнес-плану протипоказаний зайвий оптимізм. Будь-яке припущення в бізнесі дає “на виході” кілька результатів — від найгіршого до найліпшого. У процесі бізнес-планування тре­ба орієнтуватися на найгірший результат, створюючи в такий спосіб певний запас “міцності” бізнесу;

          бізнес-план має бути легким для сприйняття, чітким і логіч­ним, таким, щоб у ньому можна було швидко знайти потріб­ну інформацію. Отже, у структурі бізнес-плану треба виділяти розділи та параграфи;

          бізнес-план має забезпечувати охорону конфіденційної інфор­мації про фірму та її діяльність. Для цього можна жорстко кон­тролювати сферу його розповсюдження або скласти окремий додаток, який міститиме всю конфіденційну інформацію і буде доступний тільки тим, кому треба таку інформацію знати.

список літератури

Основна

            Агафонова Л. Г., Рога О. В. Підготовка бізнес-плану: Практи­кум. — 2-ге вид. — К.: Т-во “Знання”; КОО, 2000. — 158 с.

            Барроу К., Барроу П., Браун Р. Бизнес-план. — К.: Знання, 2001. — 258 с.

            Валдайцев В. С. Оценка бизнеса и инновации: Учеб. пособие. — М.: Филинъ, 1997.

            Духов В. Е. Экономическая разведка и безопасность бизнеса. — К.: ИМСО МО Украины, НВФ “Студцентр”, 1997. — 176 с.

            Мірошніченко А. В. Діловий успіх і маркетинг. — К.: А.Л.Д., 1997. — 64 с.

             Організація і планування виробництва: теорія і практика: Навч. посіб. / М. І. Хопчан, П. С. Харів, І. М. Бойчик та ін. — Тернопіль: Марком; Нова Генерація, 1996.

            Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навч. посіб. — К.: КНЕУ, 1999. — 208 с.

            Примак Т. А. Планирование деятельности предприятия. К.: МАУП, 1999.

             Савчук В. П. Финансовый менеджмент предприятий: приклад­ные деловые вопросы с анализом деловых ситуаций. — К.: Мак­симум, 2001. — 598 с.

Додаткова

               Егорова Е. Е. Системній подход к оценке риска // Управление риском. — М., 2002.

                Сборник бизнес-планов с комментариями и рекомендациями / Под ред. В.М.Попова. — М.: НОМ и Д, 2002. — 360 с.

                Скворцов М. Н. Бизнес-план предприятия. — К.: Выща шк., 1995. — 189 с.

                Тян Р. В. Планирование деятельности предприятия. — К.: МАУП, 1999.

               Шудра В. Ф., Беличко А. Н. Как подготовить успешный бизнес- план. — 2-е изд. — К.: Капрал, 1997. — с.106