Анализ хозяйственной деятельности

Методика проведення очно-групових консультацій для студентів заочної форми навчання за спеціальністю «Облік і адуит» з дисципліни «Аналіз господарської діяльності»

 

 

 

         Вивчення дисципліни «Аналіз господарської діяльності» студентами заочної форми навчання починається з проведення настановних занять. При проведенні настановних занять викладач  визначає порядок вивчення дисципліни. Теми предмета, які студенти повинні вивчити самостійно. Знайомить з основною і додатковою літературою. На настановних заняттях також розглядаються прийоми і методи економічного аналізу і визначаються завдання для студентів до моменту приїзду на очно-групові консультації, що були визначені в агропромисловому коледжі ще в 90-і роки минулого сторіччя замість виконання контрольних робіт.

         На очно-групову консультацію були відібрані найбільш важливі і складні для самостійного вивчення теми такі як «Аналіз основного виробництва» і «Аналіз собівартості продукції, її розподілу і реалізації продукції і фінансових результатів».

         Консультація на занятті проводиться в 3 етапи:

1 етап – розглядається тема «Аналіз основного виробництва».

2 етап – Аналіз собівартості продукції

3 етап – Аналіз реалізації продукції і надходження виторгу від реалізації

         При проведенні кожного етапу консультації виділяються такі елементи:

а) Мотивація навчальної діяльності. Так, розглядаючи тему «Аналіз основного виробництва» мотивацією є необхідність ведення аналізу основного виробництва щодо підвищення ефективності роботи підприємства.

б)  Актуалізація опорних знань студентів. Цей елемент вводиться для того, щоб з'ясувати як велася самостійна підготовка студентів. Проводиться фронтальне опитування студентів з питань:

1.     Цілі і задачі. Аналіз виконання плану виробництва продукції рослинництва.

2.     Які фактори впливають на виконання плану з валового збору.

3.     За допомогою якого прийому визначають вплив змін у площі і врожайності на валовий збір.

Викладач підводить підсумки фронтального опитування, указує на те, що прямо на валовий збір сільськогосподарських культур впливають площа і врожайність сільськогосподарських культур і для аналізу впливу цих факторів, використовуючи прийом усної підстановки, розраховується підставний показник, тобто який був би валовий збір отриманий з фактичної площі при плановій врожайності.

ВСр = Пф  х  Упл

         Різниця між розрахунковим валовим збором і плановим покаже вплив змін у розмірах площ на валовий збір.

Вплив В на ВС = Пф  х  Урпл  -  Ппл  х  Урпл.

 

Таблиця № 1

Аналіз

впливу змін у розмірах посівних площ і врожайності на валовий збір зерна у ТОВ «Гвардійський» за 2011 рік

 

№ п/п

Показники

План

Факт

Відхилення

1

Площа, га

1610

1590

-20

2

Врожайність, ц/га

28

30,5

+2,5

3

Валовий збір

45080

48495

+3415

 

4.     Валовий збір, який могли б одержати з фактичної площі, одержавши планову врожайність:

1590   х  28  = 44520

5.     Вплив змін у розмірах посівних площ на валовий збір:

44520  -  45080  =  -560

6.     Вплив змін у розмірах врожайності в ц/га на валовий збір:

48495  -  44520   =   3975

 

Висновок: Аналізуючи валовий збір зерна, необхідно відзначити , що в ТОВ «Гвардійське» отримано зерна на 2415 ц більше, тому що планували одержати 45080 ц, а одержали 48495. Це відбулося за рахунок підвищення врожайності на 2,5 ц (30,5 – 28) і за рахунок цього додатково отримано 3975 ц, але тому що площа під зерновими зменшилася на 20 га, це привело і до зменшення валового збору на 560 ц. Тому валовий збір у цілому збільшився на 3415 ц.

 

ВЗ – валовий збір

Пф – площа фактична

Ппл – площа планова

Врпл – врожайність планова

Врф – врожайність фактична

Різниця між фактичним валовим збором і розрахованим покаже вплив змін  врожайності на валовий збір:

Вплив Вр на ВЗ = Пф  х  Врф – Пф  х Врпл

Сума змін у валовому зборі за рахунок зміни площі і врожайності покаже загальні зміни у валовому зборі

ВЗф – ВЗпл

Після цього студентам надається можливість  наочно побачити аналіз впливу змін у розмірах посівних площ і врожайності на валовий збір зерна в ТОВ «Гвардійський» Сімферопольського району АРК за 2005 рік (табл. № 1) .

Для закріплення отриманих знань студенти проводять аналіз виконання плану виробництва овочів за матеріалами господарств, у яких вони працюють. Студенти виконують розрахунки. По розрахунках зіставляються результати. У підсумку проводиться тестовий контроль по даній темі, використовуючи наступні тести.

 

Варіант 1.

 

Питання № 1. – З чого починається аналіз виробництва продукції рослинництва?

 

1.     Аналізують посівні площі по культурах, потім врожайність і валовий збір.

2.     Аналізують виконання плану по врожайності, потім по площі і потім по валовому збору.

3.     Аналізують виконання плану  виробництва продукції, потім виконання плану по врожайності і посівних площах.

4.     Аналізують вплив чинників на валовий збір і аналізують структуру посівних площ.

 

Питання № 2 – Які чинники впливають на валовий збір?

 

1.     Посівні площі і врожайність по культурах.

2.     Агротехніка оброблення культур і кількість внесених добрив.

3.     Рівень механізації виробничих процесів у рослинництві.

4.     Розміри посівних площ і структура посівних площ.

 

Питання № 3 – Який розрахунковий показник необхідний для аналізу впливу чинників на валовий збір?

 

1.     Валовий збір при фактичній площі і плановій врожайності.

2.     Валовий збір при плановій площі і фактичній врожайності.

3.     Валовий збір при фактичній площі і фактичній врожайності.

4.     Валовий збір при плановій врожайності і плановій площі.

 

Питання № 4 – Як проаналізувати виконання плану по виробництву продукції рослинництва?

 

1.     Зіставити валовий збір фактичний із плановим.

2.     Фактичний валовий збір  розділити на плановий і умножити на 100 і знайти відсоток виконання плану.

3.     Проаналізувати які чинники вплинули на валовий збір площі або врожайності.

4.     Від планового валового збору відняти фактичний валовий збір.

 

Питання № 5 – Як проаналізувати вплив розмірів посівних площ на валовий збір?

 

1.     Необхідно від валового збору при фактичній площі і плановій врожайності відняти плановий валовий збір.

2.     Необхідно від  фактичного валового збору відняти плановий валовий збір.

3.     Необхідно від  фактичного валового збору відняти валовий збір при фактичній площі і плановій врожайності.

4.     Необхідно від планового валового збору відняти валовий збір з фактичної площі і планової врожайності.

 

Питання № 6 – Як визначити рівень механізації  виробничих процесів у рослинництві?

 

1.     Зіставити обсяг робіт виконаних машинами й обсяг робіт, виконаних вручну.

2.     Від загального обсягу робіт відняти обсяг робіт, виконаних машинами.

3.     Обсяг робіт, виконаних машинами розділити на обсяг робіт, виконаних вручну й помножити на 100. 

4.     Обсяг робіт, виконаних машинами розділити на загальний обсяг робіт даного виду й помножити на 100.

 

 

 

Варіант 2.

 

Питання № 1 – показники відтворення череди.

 

1.     Надходження і вибуття поголів’я.

2.     Заможність основної череди ремонтним молодняком.

3.     Надходження і вибуття поголів’я, заможність ремонтним молодняком. Щільність череди в господарстві.

4.     Надходження і вибуття поголів’я. Абсолютний приріст. Щільність худоби, заможність ремонтним молодняком.

 

Питання № 2 – Чинники, що впливають на виробництво продукції тваринництва.

 

1.     Поголів’я худоби і заможність кормами.

2.     Поголів’я худоби, система утримання, організація відтворення череди.

3.     Поголів’я худоби і його продуктивність.

4.     Поголів’я худоби і рівень механізації  трудомістких процесів.

 

Питання № 3 – Який розрахунковий показник необхідний при аналізу впливу чинників на виробництво продукції тваринництва?

 

1.     Виробництво продукції при фактичному поголів’ї і плановій  продуктивності.

2.     Виробництво продукції при фактичному поголів’ї і  фактичній продуктивності.

3.     Виробництво продукції при плановому поголів’ї і плановій продуктивності.

4.     Виробництво продукції при плановому поголів’ї і фактичній продуктивності.

 

Питання № 4 – Як визначити вплив змін у поголів’я на виробництво продукції тваринництва?

 

1.     Від розрахункового виробництва продукції відняти планове виробництво продукції.

2.     Від фактичного виробництва продукції відняти розрахункове виробництво продукції.

3.     Від фактичного виробництва продукції відняти планове виробництво продукції.

4.     Від планового виробництва продукції відняти розрахункове виробництво продукції.

 

Питання № 5 – Як визначити вплив змін у продуктивності на виробництво продукції тваринництва?

 

1.     Від розрахункового виробництва продукції відняти планове виробництво продукції.

2.     Від фактичного виробництва продукції відняти розрахункове виробництво продукції.

3.     Від фактичного виробництва продукції відняти планове виробництво продукції.

4.     Від планового виробництва продукції відняти розрахункове виробництво продукції.

 

Питання № 6 – Які чинники впливають на витрату кормів?

 

1.     Поголів’я худоби й організація ормо виробництва.

2.     Поголів’я худоби і його продуктивність.

3.     Виробництво продукції і витрата кормів на одиницю продукції.

4.     Поголів’я худоби і витрата кормів на одиницю продукції.

 

На основі тестів визначається наскільки засвоїли студенти дану тему.

         Студентам пропонується література для самостійного вивчення питань по даній темі:

-         В.К. Савчук «Аналіз господарської діяльності сільськогосподарських підприємств», стор. 209-212.

-         А.В. Фудіна «Аналіз виробничо-фінансової діяльності сільськогосподарських підприємств», стор. 131-142.

 

Таблиця № 2

Аналіз

впливу змін у витратах на 1 га  зернових культур і їхньої врожайності на собівартість 1 ц зерна в ТОВ «Гвардійський» за 2011 рік.

 

№ п/п

Показники

План

Факт

Відхилення

1

Витрати на 1 га

493

561

+68

2

Врожайність, ц/га

28

30,5

+2,5

3

Собівартість 1 ц, грн.

17,60

18,40

+0,80

 

4. Рівень собівартості 1 ц зерна, який міг би бути при планових витратах на 1 га і фактичній врожайності:

493:30,5  = 16,16 грн.

 

5. Вплив змін у витратах на 1 га на рівень собівартості 1 ц зерна

18,40  -  16,16  = 2,24 грн.

 

6. Вплив змін у розмірах врожайності на рівень собівартості 1 ц зерна:

16,16 – 17,60  = -1,44

 

Висновок: Аналізуючи собівартість 1 ц зерна в ТОВ «Гвардійський», необхідно відзначити, що вона зросла на 0,80 грн, тому що планували собівартість 1 ц 17,60 грн, а фактично вона склала 18,40 грн. Це відбулося за рахунок збільшення витрат на 1 га на 68 грн. (561 – 493) і за рахунок цього собівартість зросла на 2,24 грн і хоча врожайність збільшилася на 2,5 ц/га, що дозволило знизити собівартість 1 ц на 1,44 грн. Тому собівартість зросла тільки на 0,80 грн на 1 ц.

 

         Студентам пропонується література для самостійного вивчення питань з даної теми:

-         В.П. Долінський «Економічний аналіз», стор. 65-67.

-         М.М. Бурдюч «Економічний аналіз», стор. 48-51.

 

 

2 етап. Аналіз собівартості продукції

 

         На початку цього етапу визначається необхідність аналізу рівня собівартості, її впливу на фінансові результати діяльності підприємства, проводиться актуалізація опорних знань з наступних питань:

1.     Поняття собівартості

2.     Види собівартості

3.     Фактори, що впливають на собівартість

4.     Статті витрат з яких ведеться аналіз собівартості продукції

Викладач підводить підсумки усного опитування, указуючи на те, що при аналізі впливу факторів необхідно брати нормативні фактори, тобто витрати на 1 га і врожайність у ц/га в рослинництві, тому що витрати і валовий збір залежать ще і від розмірів площ. А у тваринництві необхідно брати витрати на одну голову і продуктивність тварин, оскільки це також нормативні величини, які не залежать від поголів'я.

         Потім викладач визначає  порядок проведення аналізу рівня собівартості на прикладі собівартості продукції рослинництва в ТОВ «Гвардійський» Сімферопольського району АР Крим (Таблиця № 2).

         Для закріплення вивченого матеріалу студенти проводять аналіз собівартості за матеріалами господарств, у яких вони працюють. Після рішення практичної ситуації, зіставляються результати розрахунків і підводяться підсумки по 2 етапу. Указується на те, що при аналізі собівартості продукції необхідно детально проаналізувати структуру витрат, звернувши увагу насамперед на ті витрати, які займають найбільшу питому вагу, визначаючи можливості зниження цих витрат з метою зниження собівартості продукції. Більш детально вказується на методику аналізу впливу факторів, тобто загальна зміна в собівартості розраховується як різниця між фактичною або плановою собівартістю аналізується собівартість у динаміку.

Загальні зміни = С-сть факт. – С-сть план.

         Для аналізу впливу факторів на собівартість продукції необхідно розраховувати підставний показник, тобто яка була би собівартість продукції при планових витратах на 1 га (гол) і фактичної врожайності (продуктивності)

 

Різниця між розрахунковою собівартістю і плановою покаже вплив змін у врожайності (продуктивності) на собівартість одиниці продукції.

Різниця між фактичною собівартістю і розрахунковою покаже вплив змін у витратах на 1 га (гол) на рівень собівартості одиниці продукції

 

            У підведені підсумку 2 етапу  проводиться тестовий контроль знань студентів.

 

 

 

Варіант 1.

 

Питання № 1 – З чого починається аналіз собівартості продукції?

 

1.     Зіставлення витрат на виробництво продукції по звіту і плану.

2.     Визначають витрати на 1 га або 1 голову худоби.

3.     Зіставлення рівня собівартості одиниці продукції за планом і звітом.

4.     Визначають структуру витрат на виробництво продукції по видах.

 

Питання № 2 – Яка ціль аналізу структури витрат?

 

1.     Виявити яку питому вагу складають витрати по статтях на виробництво продукції.

2.     Знизити собівартість продукції, визначив що в більшому ступені вплинуло на собівартість.

3.     Визначити які витрати по статтях припадають на виробництво продукції.

4.     Визначити які витрати по статтях припадають на 1 га по культурах або на 1 голову худоби по видах.

 

Питання № 3 – Що таке структура витрат?

 

1.     Співвідношення окремих статей витрат до загальної суми витрат, виражене у відсотках.

2.     Характеристика кожної статті витрат.

3.     Визначення витрат по статтях на 1 га по видах культур або 1 голову худоби по видах тварин.

4.     Виявлення витрат по статтях, які припадають на виробництво продукції.

 

Питання № 4 – Яке повинно бути співвідношення витрат на 1 га або 1 голову худоби щоб на далі знижувалася собівартість продукції?

 

1.     Ріст витрат на 1 га по культурах або голову худоби по видах тварин повинні випереджати ріст врожайності або продуктивності.

2.     Ріст витрат на 1 га по культурах або голову худоби по видах повинен бути рівним росту врожайності або продуктивності.

3.     Ріст врожайності по культурах або продуктивності по видах худоби повинний випереджати ріст витрат на 1 га або голову худоби.

4.     Витрати на 1 га по культурах або голову худоби по видах повинні знижуватися, а врожайність з 1 га або продуктивність 1 голови повинна рости.

 

Питання № 5 – Які чинники впливають на собівартість одиниці продукції?

 

1.     Витрати на 1 га (1 голову) і врожайність с/г культур або продуктивність тварин.

2.     Витрати на виробництво продукції.

3.     Витрати на 1 га або 1 голову худоби.

4.     Врожайність с/г культур або продуктивність тварин.

 

Питання № 6 – Як зіставляють ріст витрат на 1 га або на 1 голову худоби з ростом врожайності або продуктивності?

 

1.     Зіставляють витрати на голову худоби в грн із продуктивністю тварин.

2.     зіставляють ріст витрат у відсотках з ростом врожайності або продуктивності тварин у відсотках.

3.     Зіставляють ріст витрат на 1 га  або голову худоби в грн. з ростом врожайності (ц/га) або продуктивності 1 голови.

4.     Від фактичної врожайності або продуктивності відняти планову врожайність або продуктивність, потім від фактичних витрат на 1 га або 1 голову худоби відняти планові витрати на 1 га або голову худоби і результати порівняти.

 

Для самостійної роботи студентам пропонується для більш детального вивчення даної теми література:

-         В.І. Савчук, стор. 258-262.

-         А.В. Фудіна, стор. 201-206

-         В.П. Долінський, стор. 106-107

-         М.М. Бурдюг, стор. 76.

 

На III етапі очно-групових консультацій розглядається методика  аналізу реалізації продукції. Указується на те, що є головним у діяльності підприємства в умовах ринкової економіки, правильно і вміло реалізувати продукцію, тому що від цього залежить одержання виторгу й у підсумку прибутку підприємства. Проводиться фронтальне опитування студентів з питань:

1.     Канали реалізації продукції.

2.     На які цілі розподіляється продукція?

3.     Основні показники, що визначають реалізацію.

4.     Товарність продукції, її розрахунок і вплив факторів на підвищення рівня товарності.

5.     Які фактори впливають на одержання суми виторгу?

 

Підводяться підсумки по відповідях студентів. Визначається значимість досліджуваного матеріалу в підвищенні ефективності роботи підприємства.

На додаток до вищесказаного, викладач указує на те, що на обсяг реалізованої продукції впливає кількість продукції, яка мається в господарстві і її витрати на внутрішньогосподарські потреби.

Кількість продукції, яким розташовувало підприємство складається з трьох каналів її надходження:

1.     Наявність продукції, яка мається в господарстві на початок періоду.

2.     Кількість продукції, яка надходить від врожаю або від наявного поголів'я.

3.     Покупка продукції, яку господарство може придбати, а потім реалізувати.

У такий спосіб кількість реалізованої продукції можна зобразити такою рівністю:

К = Н  -  Р

де   К – кількість реалізованої продукції;

       Н – наявність продукції на підприємстві;

       Р – витрати продукції на внутрішньогосподарські потреби.

Для аналізу впливу факторів на обсяг реалізованої продукції необхідний підставний (розрахунковий) показник, тобто обсяг продукції, що господарство могло б реалізувати при фактичній наявності і плановій витраті усередині господарства.

Крозр. = Нф – Р пл.

де Нф – наявність продукції фактичне

      Р пл – планова витрата усередині господарства.

 

Різниця між розрахунковим обсягом реалізованої продукції і плановим покаже вплив змін у наявності продукції на обсяг реалізації.

К нр. = К розр. – К пл.

Де К нр – зміна в кількості реалізованої продукції за рахунок її

                   наявності в господарстві.

Різниця між фактичним обсягом реалізованої продукції і розрахунковим показує вплив змін у витраті продукції на внутрішньогосподарські потреби на обсяг реалізації.

К вр. = К ф. – К розр.

Де К вр – зміни в кількості реалізованої продукції за рахунок її

                   витрати усередині господарства

       К ф – фактична кількість наявної продукції в господарстві.

 

 

Аналіз

впливу змін у кількості реалізованого зерна і ціні реалізації на надходження суми виторгу в ТОВ «Гвардійський» за 2011рік.

№ п/п

Показники

План

Факт

Відхилення  

1

Кількість реалізованого зерна, ц 

36070

39420

+3350

2

Ціна реалізації, грн.

32

36,40

+4,40

3

Виторг від реалізації зерна, тис. Грн

1154

1434

+280

 

4.     Сума виторгу, яку могли б одержати за фактичну кількість за плановою ціною:

39420  х  32 = 1261 тис. грн.

 

5.     Вплив змін у кількості реалізованого зерна на суму виторгу:

1261 – 1154 = 107 тис. грн.

 

6.     Вплив змін у цінах реалізації на одержання суми виторгу:

1434 – 1261 = 173 тис. грн.

 

Висновок: Аналізуючи суму виторгу від реалізації зерна в ТОВ «Гвардійський» необхідно відзначити, що вона збільшилася на 280 тис. грн, тому що планували одержати 1154 тис. грн, а одержали 1434 тис. грн. Це відбулося, по-перше,  за рахунок підвищення цін на 4,40 грн (36,40-32) і за рахунок цього сума виторгу збільшився на 173 тис. грн., а також за рахунок збільшення кількості реалізованого зерна на 3950 ц, у такий спосіб виторг збільшився на 107 тис. грн. Тому  в цілому виторг збільшився на 280 тис. грн.

 

На виторг від реалізації впливають такі два фактори:

1.     Кількість реалізованої продукції.

2.     Ціна реалізації.

Т.к. У = К  х  Ц

де В – виторг від реалізації продукції

       Ц – ціна реалізації

Щоб установити вплив цих факторів, необхідно розрахувати виторг від реалізації за фактичну кількість реалізованої продукції за плановими цінами.

У расч. = К ф.  Х Ц пл.

 

Різниця між розрахунковим виторгом і плановим покаже вплив змін у кількості реалізованої продукції  на суму виторгу.

 

У до = К ф  х  Ц пл. – До пл.  х   Ц пл.

 

Де В к – зміни в сумі виторгу за рахунок зміни кількості реалізованої продукції.

         Різниця між фактичною сумою виторгу і розрахункової  покаже вплив змін у цінах на суму виторгу.

У ц = Кф  х  Ц ф  -  Кф  х  Ц пл.

Де В ц – зміни в сумі виторгу за рахунок зміни цін.

 

         Студенти знайомляться з методикою аналізу впливу факторів на суму виторгу (табл. 3). Після цього студенти за матеріалами своїх господарств вирішують практичну ситуацію по розрахунках впливу змін у кількості реалізованої продукції і цінах реалізації на одержання суми виторгу.

         Виконавши розрахунки студенти зіставляють результати і роблять висновки по розрахункам. Для закріплення матеріалу по цій темі проводиться тестовий контроль.

 

Варіант 1.

 

Питання № 1 – З чого починається аналіз виконання плану по одержанню виторгу від реалізації продукції?

 

1.     Зіставляють фактичний  виторг від реалізації продукції з прибутком, який отримали від реалізації продукції.

2.     зіставляють фактичний виторг від реалізації продукції з плановим виторгом по видах продукції.

3.     Аналізують розподіл продукції.

4.     Зіставляють виробництво продукції і внутрігосподарчі витрати по видах продукції.

 

Питання № 2 – Чинники, які впливають на одержання виторгу від реалізації продукції.

 

1.     Виробництво продукції і її реалізація.

2.     Кількість реалізованої продукції і ціна реалізації.

3.     Кількість реалізованої продукції.

4.     Кількість реалізованої продукції і собівартість реалізованої продукції.

 

Питання № 3 – Як визначити відсоток товарності і галузей у цілому по господарству?

 

1.     Кількість реалізованої продукції в натурі розділити на кількість зробленої продукції й помножити на 100.

2.     Виторг від реалізації продукції розділити на собівартість усієї продукції й помножити на 100.

3.     Виторг від реалізації продукції розділити на вартість продукції по реалізаційним цінам й помножити на 100.

4.     Визначити відсоток товарності по кожному виду продукції й скласти результати.

 

Питання № 4 – Який розрахунковий показник необхідний при аналізі надходження виторгу від реалізації?

 

1.     Який був би виторг від реалізації за фактичну продукцію по плановим цінам.

2.     Який був би виторг від реалізації продукції планової по фактичним цінам.

3.     Який був би виторг від реалізації планової продукції по плановим цінам.

4.     Який був би виторг за фактичну продукцію по фактичним цінам.

 

Питання № 5 – Як проаналізувати вплив чинників на зміну в сумі виторгу?

 

1.     Загальну зміну визначають як різницю в сумі виторгу по звіту і плану, вплив кількості як різниці розрахункового виторгу і планового, вплив ціни як різниці фактичної і розрахункової.

2.     Загальну зміну визначають як різницю в сумі виторгу  по звіту і плану, вплив кількості як різниці фактичного виторгу і розрахункового, вплив ціни як різниця в планової і розрахункової.

3.     Загальну зміну визначають як різницю в сумі виторгу по звіту і плану, вплив кількості як різниці в сумі виторгу  розрахункового і фактичного по звіту, вплив ціни як різниці  в сумі виторги розрахункової і планової.

4.     загальну зміну визначають як різницю в сумі виторгу по звіту і плану, вплив кількості як різниці в сумі виторги по звіту і розрахункової, вплив ціни як різниці в сумі виторги фактичної і розрахункової.

 

Питання № 6 – Що означає норма рентабельності?

 

1.     Розмір прибутку на 100 грн витрат.

2.     перевищення виторгу над собівартістю.

3.     Різниця між виторгом і собівартістю продукції.

4.     Розмір прибутку отриманої за реалізовану продукцію.

 

 

Підводяться підсумки по 3 етапу роботи студентів.

Дається література для самостійного і більш детального вивчення цієї теми:

-         В.К. Савчук, стор. 279-283

-         А.В. Фудіна, стор. 237-242

-         В.П. Долінський, стор. 112-120

-         М.М. Бурдуг, стор. 88-89.

 

Підводиться остаточний підсумок по роботі студентів групи і викладач указує на особливості вивчення дисципліни по інших темах.

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН ЗАНЯТТЯ

Дисципліна: Економічний аналіз

 

Тема заняття: очно-групова консультація по основних темах дисципліни «Економічний аналіз». Виконання виробничої програми «Аналіз собівартості», «Аналіз реалізації продукції».

 

Вид заняття: лекція з елементами бесіди.

 

Ціль заняття:

Навчальна: Вивчити методику розрахунку аналізу впливу факторів на обсяг виробництва продукції, її собівартість і фінансові результати.

Виховна: виробляти у свідомості студентів яке значення має правильне визначення впливу окремих факторів на поліпшення економічного стану роботи підприємства.

 

Міжпредметні зв'язки:

Що забезпечують: Статистика, тема «Статистика продукції сільського господарства, собівартість і рентабельність».

Забезпечувані: Організація і планування с/г, тема «Організація галузей і шляхи підвищення їхньої ефективності».

 

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ

 

Наочні прилади: Розрахунки по аналізу впливу факторів при аналізі собівартості продукції, реалізації продукції і фінансових результатів.

 

Роздавальний матеріал: Плани соціального й економічного розвитку господарства, бухгалтерські звіти, інструкційні карти і методичні вказівки з виконання розрахунків.

 

Технічні засоби навчання: ЕОМ.

 

Навчальні місця: аудиторія № 102.

 

Література основна: навчальні посібники В.К. Савчук «Аналіз господарської діяльності с/г підприємств»; А.В. Фудіна «Аналіз господарської діяльності с/г підприємств»; М.М. Бурдюк «Економічний аналіз – конспекти лекцій»; В.П. Долінський «Аналіз господарської діяльності на с/г підприємствах».

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ ЗАНЯТЬ

 

1.     Організаційний момент. Перевірка присутніх  в аудиторії, перевірка готовності аудиторії і робочих місць до заняття.

2.     Мотивація навчальної діяльності  заняття. Необхідність ведення аналізу виконання виробничої програми щодо підвищення ефективності роботи підприємства.

3.     Аналіз виконання виробничої програми з рослинництва.

а) актуалізація опорних знань студентів. Фронтальне опитування.

1.     Цілі і задачі аналізу виконання плану виробничої програми з рослинництва.

2.     Які фактори прямо впливають на валовий збір?

3.     За допомогою якого  прийому визначають вплив площ і врожайності на валовий збір?

 

б) мотивація навчальної діяльності.

1.     Необхідність проведення аналізу впливу факторів на валовий збір.

2.     Порядок проведення аналізу:

а) аналіз виконання плану посівних площ;

б) аналіз врожайності с/г культур;

в) аналіз виконання плану валового збору;

г) використання прийому усної підстановки при аналізі впливу зміни площі і врожайності зернових культур на валовий збір;

д) висновки по розрахункам.

Закріплення матеріалу.

         Виконання розрахунків з аналізу впливу змін площі і врожайності на валовий збір овочів по варіантах:

а) виконання розрахунків;

б) висновок по розрахункам (виконує один зі студентів);

в) зіставлення результатів;

г) тестовий контроль знань по темі;

д) підведення підсумків по 1 частині.

По даному питанню пропонується література для самостійної роботи:

-         В.К. Савчук, стор. 209-212;

-         А.В. Фудіна, стор. 131-142;

-         В.П. Долінський, стор. 65-67;

-         М.М. Бурдюч, стор. 48-51.

 

4. Аналіз собівартості продукції рослинництва.

1.     Актуалізація опорних знань:

а) поняття собівартості;

б) види собівартості;

в) які фактори впливають на собівартість;

г) з яких витрат складається собівартість продукції рослинництва;

2.     Мотивація навчальної діяльності:

а) необхідність проведення аналізу собівартості продукції;

б) рішення практичної ситуації на аналіз впливу врожайності і витрат на 1 га на рівень собівартості;

3.     Закріплення матеріалу – рішення задач самостійно по варіантах.

4.     Висновки по розрахункам.

5.     Тестовий контроль знань з теми.

 

Підведення підсумків по 2 частині.

По даному питанню пропонується література для самостійної роботи:

-         В.К. Савчук, стор. 258-262;

-          А.В. Фудіна, стор. 201-206;

-         В.П. Долінський, стор. 106-107;

-         М.М. Бурдюч, стор. 76-78.

 

5.     Аналіз реалізації продукції:

1.     Актуалізація опорних знань (фронтальне опитування):

а) канали реалізації продукції;

б) на які цілі розподіляється продукція, отримана в господарстві;

в) основний показник, який визначає реалізацію;

г) які фактори впливають на надходження виторгу;

 

2.     Мотивація навчальної діяльності:

а) необхідність збільшення реалізації продукції;

б) порядок проведення аналізу реалізації продукції;

в) аналіз впливу факторів на одержання суми виторгу;

рішення практичної ситуації з розрахунку аналізу впливу факторів на одержання суми виторгу;

 

3.     Закріплення отриманих знань. Рішення практичної ситуації з аналізу впливу змін кількості реалізованої продукції і цін реалізації на одержання суми виторгу.

Висновки по розрахункам (тестовий контроль знань студентів). Підведення підсумків по 3 частині.

Література для самостійної роботи:

-         А.В. Фудіна, стор. 237-242;

-         В.К. Савчук, стор. 279-283;

-         В.П. Долінський, стор. 112-120;

-         М.М. Бурдуч, стор. 88-89.

Особливості ведення аналізу по інших темах. Підведення підсумків по заняттю.