Налоговая система

Тема 1:    Облік   та   розрахунок   фіксованого сільсько-господарського податку.

Мета заняття: навчатися розраховувати фіксований сільськогосподарський податок.

Методичні рекомендації: при розрахунку фіксованого сільськогосподарського податку слід керуватися Законом України “Про фіксований сільськогосподарський податок”, який діє до 1 січня 2010 р.

 

         Платниками фіксованого сільськогосподарського податку є сільськогосподарські підприємства різних форм власності.

         Ставка податку з одного гектару сільськогосподарських угідь встановлюється в процентах до їх грошової оцінки в таких розмірах:

-         для ріллі, сіножатей та пасовища – 0,5%;

-         для багаторічних насаджень – 0,3 %;

Платники податку протягом звітного (податкового) року щомісячно до 20 числа сплачують у бюджет фіксований сільськогосподарський податок. Суму податку перераховують до бюджету з розбивкою за періодами:

-         I квартал – 10 %;

-         II квартал – 10 %;

-         III квартал – 50 %;

-         IV квартал – 30 %.

Розрахунок фіксованого сільськогосподарського податку підприємства складають за типовою формою самостійно і подають податковій инспекції станом до 1-го лютого наступного року.

Місце роботи: центральна бухгалтерія.

 

Посада: бухгалтер по розрахункам, бухгалтер по податкам.

 

Обладнання: щоденник, розрахунок ФСГП, ЕКВМ.

 

Хід роботи:

 

1.       На підставі данних господарства скласти розрахунок фіксованого сільскогосподарського податку, визначити щомісячні платежі підприємства до бюджету.

2.       Визначити суми нарахування та сплати ФСГП, відобразити на рахунках бухгалтерського обліку та відповідних облікових регістрах.

 

 

 

Вихідні данні:

 

Завдання № 1

 

Господарство КСП “Сонячне”, згідно із земельними актами, володіє 6087 га сільськогосподарських угідь, з них:

-         рілля – 3190 га

-         сіножаті – 10 га

-         багаторічні насадження – 1687 га

-         пасовища – 1687 га

Грошова оцінка 1 га сільськогосподарських угідь, грн.:

-         рілля – 3710,00

-         сіножаті – 1842,00

-         пасовища – 1147,00

-         багаторічні насадження – 14351,00.

 

Завдання № 2

 

Господарство агрофірма “Лучиста”, згідно із земельним актом, володіє 3790 га сільськогосподарських угідь, з них:

-         рілля – 3000,00

-         сіножаті – 1730,00

-         пасовища – 1200,00

-         багаторічні насадження – 30500,00

Примітка. При складанні розрахунку по фіксованому сільськогосподарському податку типової форми необхідні реквізити вказати самостійно.

 

Питання для самоперевірки.

 

1.     Згідно з яким законодавчим актом застосовується ФСГП?

2.     Хто є платником податку?

3.     Що є об’єктом оподаткування ФСГП?

4.     Які ставки та строки сплати ФСГП?

5.     Що використовується при складанні звітності?

 

Наприклад. Рішення завдання 1.

1.     ( 3190 га х 3710,00 + 10 га х 1842,00 + 1687 га х 1147,00) ї 0,5 %

                                                100                                                                 

       = 68941,55 (сума фіксованого податку для I групи.

 

2.     ( 1200 га х 14351,00) х 0,3 %

                    100

      = 51663,60 (сума фіксованого податку для II групи)

 

3.     68941,55 + 51663,60 = 120605,15 грн. – загальна сума фіксованого податку за рік.

 

Розподіл суми податку по строкам сплати:

 

I  квартал (10 %)  120605,15 х 10 % = 12060,51

II квартал ( 10 %) 120605,15 х 10 % = 12060,51

III квартал (50 %) 120605,15 х 50 % = 60302,58

IV квартал (30 %) 120605,15 х 30 % = 36181,55

Щомісячні сплати 1/3 частина квартальної суми.

 

 

Література:

 

1.     Закон України  “Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні”.

2.     Закон України “Про фіксований сільськогосподарський податок”.

3.     Положення про порядок стягнення та обліку фіксованого сільськогосподарського податку.

4.     Огійчук М.Ф. та ін. Бухгалтерській облік на сільськогосподарських підприємствах: Підручник. – К.: Аграрна освіта, 2001. – с. 177 – 182.

 

 

Тема 2: Облік та звітність про податок на додану вартість (ПДВ).

Мета: Навчитися розраховувати ПДВ та складати звітність.

 

Методичні рекомендації:

 

Податок на додану вартість – це основні надходження до бюджету. Платниками податку на додану вартість є суб’єкти підприємницької діяльності та юридичні особи, які зареєстровані податковою інспекцією як платники податку на додану вартість, тобто їм призначений індивідуальний податковий номер. Платником податку є особа ( в тім числі і сільськогосподарський товаровиробник), обсяг оподаткованих операцій з продажу товарів (робіт, послуг) якої протягом будь-якого періоду з останніх дванадцяти календарних місяців перевищував 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Податкова база – вартість, додана на кожній стадії виробництва та реалізації товару (робіт, послуг).

Згідно законодавства ставка податку на додану вартість 20 % до вартості реалізації (продажу) та придбання товарів (робіт, послуг).

Платник податку зобов’язаний надати покупцю податкову накладну, яка є звітним документом і одночасно розрахунковим документом.

Податкова накладна видається в разі продажу товарів (робіт, послуг) покупцю, та реєструється у Книзі продажу товарів (робіт, послуг).

У Книзі продажу товарів (робіт, послуг) визначається податкове зобов’язання  підприємства за звітний період.

В разі придбання товарів (робіт, послуг) отримані податкові накладні реєструються у Книзі обліку придбання товарів (робіт, послуг), де визначається податковий кредит за звітний період.

Ведення детального обліку придбання та продажу товарів (робіт, послуг) значно спрощує процес підготовки декларації з податку на додану вартість. Дані Книг обліку продажу та придбання і декларації з податку на додану вартість взаємопов’язані .

 

Декларації з податку на додану вартість складаються з трьох розділів:

1.     Податкові зобов’язання  – складаються згідно Книги обліку продажу товарів (робіт, послуг).

2.     Податковий кредит – складається згідно Книги обліку придбання товарів (робіт, послуг).

3.     Розрахунки з бюджетом за звітний період – визначається розмір податку на додану вартість, який повинно сплатити підприємство.

Цей розмір визначається як різниця між сумою податкових зобов’язань та податкового кредиту. Якщо результат позитивний, то підприємство сплачує податок до бюджету (або перераховує кошти на свій спеціальний рахунок, який відкритий у банку за результатами операцій першої та другої облікової групи).

 

Місце роботи: центральна бухгалтерія.

Посада: бухгалтер по податкам.

 

Хід роботи

 

1. На підставі даних господарства оформити податкові накладні на придбання та продаж товарів (робіт. послуг).

2. Відповідно до оформлених податкових накладних зробити запис в Книгу обліку придбання та продажу товарів (робіт, послуг).

3.     Скласти податкову декларацію дня сільськогосподарських підприємств по податку на додану вартість.

Вихідні данні

 

1.     ООО АФ “Пригородний” за січень поточного  придбало такі товарно-матеріальні цінності (роботи, послуги):

-         від ТЕК “Сучасник” – бензин А-80 4500 кг по ціні без урахування податку  на додану вартість 1,80 грн за 1 кг;

-         від ОАО “Сільської хімії” – аміачну селітру 10000 кг по ціні без урахування податку  на додану вартість 0,86 грн за 1 кг;

-         від ТОВ “Сільгосптехніка” – послуги по капітальному ремонту трактора Т-150 вартістю 5317,16 грн без урахування податку на додану вартість.

За січень місяць агрофірма реалізувала продукцію таким покупцям:

-         Сімферопольський Хлібокомбінат – зерно пшениці 25000 кг по ціні 0.75 грн за кілограм без урахування податку на додану вартість;

-         Сімферопольському м’ясокомбінату – м’ясо великої рогатої худоби 700 кг по ціні без урахування податку на додану вартість 7,50 грн за 1 кг.

Примітка. Усі підприємства зареєстровані у податковій інспекції як платники податку на додану вартість. При  складанні документів необхідні реквізити у відповідних податкових документах зазначити самостійно.

2.     КСП ”Гвардійське за січень поточного року придбало такі товарно-матеріальні цінності (роботи, послуг):

-         від “Сортонасіння” – елітне насіння кукурудзи 2100 кг по ціні без урахування податку на додану вартість 2,00 грн за 1 кг;

-         від ТЕК “Сучасник” дизпаливо 1340 кг по ціні без урахування податку на додану вартість 1,60 грн за кілограм;

-         “Укртелеком” – послуги зв’язку  МТС 1535,00 грн без урахування податку на додану вартість.

За січень місяць господарство реалізувало продукцію таким покупцям:

-         Сімферопольський м’ясокомбінат – м’ясо великої рогатої худоби 4500,00 кг по ціні без урахування податку на додану вартість 7,50 грн за 1 кг;

-         Робітникам в рахунок оплати праці – молоко 200 кг по ціні без урахування податку на додану вартість 1,00 грн за 1 кг;

-         Гвардійській хлібопекарні – борошно першого сорту 2460 кг по ціні без урахування податку на додану вартість 1,85 ;

-         “Криммолоко” – молоко 12300 кг по ціні без урахування податку на додану вартість 1,00 грн за 1 кг.

Наприклад :

Розраховуємо податкове зобов’язання для КСП “Гвардійське” за січень:

1) реалізовано м’ясо 4500кг х  7,50 = 33750,00     20% ПДВ = 6750,00 грн.;

2) молоко  200 кг х 1,00 = 200,00         20% ПДВ = 40,00

3) борошно   2460, кг х 1,85 = 4551,00         20% ПДВ = 910,20

У рядок 1 Декларації на ПДВ заносимо обсяг продажу без урахування ПДВ – 38501,00 грн. у колонку “А”, у колонку “Б” ПДВ – 7700,00 грн. Дані з рядка 1 переносимо в рядок 9 по колонці “Б”.

Розраховуємо податковий кредит:

1. Придбано насіння 2100 кг х 2,00 = 4200,00           20% ПДВ = 840,00 грн.

2. Дизпаливо 1340 кг х 1,60 = 2144,00                        20% ПДВ = 428,80 грн.

3. Послуги     1535, 00                                                   20% ПДВ = 307,00

У рядок 10 – заносимо обсяг  придбання без урахування ПДВ – 7879,00 грн. у колонку “А”, у колонку “Б” ПДВ – 1576,00 грн., яку переносимо у рядок 17.

У рядок 18 заносимо чисту суму зобов’язань з ПДВ за поточний звітний період ( рядок 9 – рядок 17). Позитивне значення (7700,00 – 1576,00 = 6124,00) це сума яка підлягає нарахуванню (рядок 20 та рядок 23). У зв’язку з тим, що КСП “Гвардійське” сільгоспідприємство, то у рядку 23: 1 – сума сплати ПДВ – 910,00 грн., у рядку 23.2 – сума, яка залишається у розпорядженні господарства 6950,00 грн.

 Питання до самоперевірки:

1.     Хто, згідно законодавства України, є платником податку на додану вартість.

2.     Що є об’єктом оподаткування?

3.     Які встановлені ставки по ПДВ?

4.     Чи є пільги по сплаті ПДВ у сільськогосподарських товаровиробників?

5.     Згідно чого оформлюють декларацію по ПДВ?

 

 

Тема 3: Податковий облік прибутку підприємств.

Мета заняття: навчитися самостійно визначати  розмір прибутку та суму податку, яка підлягає до сплати.

Методичні рекомендації: Сільськогосподарські підприємства, які не платники фіксованого сільськогосподарського податку, сплачують податок с прибутку, одержаного в господарстві.

 

Отриманий прибуток є джерело розвитку матеріально-технічної бази і соціального розвитку колективу, а також важливе джерело формування державного бюджету України.

Прибуток визначається шляхом зменшення суми скоригованого валового доходу звітного періоду на суму валових витрат.

С 01.01.2004 року прийнята єдина ставка оподаткування для підприємств – суб’єктів підприємницької діяльності всіх форм власності – 25% об’єкта оподаткування.

 

Валовий дохід має наступні надходження:

-         виручка від продажу власної продукції (послуг, робіт);

-         доходи від операцій з цінними паперами, валютними цінностями, борговими зобов’язаннями;

-         від операцій із землею;

-         приріст балансової вартості запасів;

-         одержані суми штрафів, неустойок, пені;

-         доходи у вигляді безповоротної фінансової допомоги;

-         доходи від урегулювання сумнівної і безнадійної заборгованості.

 

До валових затрат відносять:

-         усі витрати пов’язані з виробництвом і реалізацією продукції;

-         на утримання та експлуатацію об’єктів соціальної інфраструктури;

-         пов’язані з поліпшенням основних засобів;

-         за операціями  із борговими забов´язаннями  із валютними цінностями;

-         на благодійні цілі;

-         заохочувальні на оплату праці;

-         суми безнадійної дебіторської заборгованості;

-         суми сплачених або нарахованих податків, зборів, обов’язкових платежів.

 

Облік валових  доходів і валових витрат підприємства ведеться у “Книзі обліку валових доходів і валових витрат”.

Платники податків не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним кварталом, подають до податкового органу декларацію про прибуток підприємства. Вона складається зростаючим підсумком з початку звітного фінансового року, в тисячах гривень з одним десятинним знаком.

Як додаток до декларації прикладається (12) спеціальних типових таблиць.

Для розрахунку амортизаційних відрахувань слід пам’ятати , що на старі основні засоби річні норми відрахувань  1 група 03 – 5%;     2 група 03 – 25%;  3 група 03 – 15% ;  на нові основні засоби, придбані з січня 2004 року щоквартальні норми відрахувань  1 група 03 – 2%,  2 група 03 – 10%,  3 група 03 – 6%.

Податок = (Валовий доход – Валові витрати – Амортизаційні відрахування” х 25 %.

 

Хід роботи

Визначити:

1.     Скоригований валовий дохід підприємства за 1 квартал,

2.     Скориговані валові витрати.

3.     Суму амортизаційних відрахувань.

4.     Розмір прибутку підприємства за звітний квартал.

 5. Суму податку на прибуток.

 

Вихідні дані

 

1.     ООО АФ “Пригородний” за звітний квартал:

-         одержала від продажу продукції, наданих робіт та послуг – 52450,00 грн.

-         понесла витрати пов’язані з придбанням товарів (робіт, послуг) – 22017,16 грн.;

-         витрати на оплату праці – 8796,00;

-         сума страхового збору до фондів державного загально обов’язкового страхування – 3772,11 грн.;

-         сума податків, зборів, сплачених в звітному  періоді – 5119,25 грн.;

-         вартість поліпшення основних засобів – 2700,00 грн.;

-         амортизаційні відрахування – 11008,99 грн.

2.     КСП “Гвардійське” за звітний квартал:

-         одержало дохід від продажу продукції, наданих робіт та послуг 74280,00 грн.;

-         понесла витрати пов’язані з придбанням запасів, послуг – 29680,00;

-         витрати на оплату праці – 9216,05 грн.;

-         сума страхового збору (внесків) до державного загально обов’язкового  страхування – 3428,37 грн.;

-         сума податків, зборів – 6418,00 грн.;

-         відємне значення оподаткування за попередній період – 15600,00 грн.;

-         амортизаційні відрахування – 18600,00 грн.

 

Наприклад:

 Декларування доходу КСП “Гвардійське”. У рядок 01.1 заносимо доходи від продажу – 74,3 т грн., уся сума переноситься у рядок 03.

-         скоригований валовий дохід  у рядок 04.1 – 29,7 т грн.; 04.2 – 9,2 т грн.; 04.4. – 3,4 т грн.; 04.6 – 6,4 т грн.; 04.9 – 15,6 т грн.

Підраховуємо суму валових витрат у рядок 04 як суму усіх підпунктів, переносимо її у рядок 06 – скориговані валові витрати – 64,3 тис грн. У рядок 07 – 18,6 тис грн. Розраховуємо об’єкт оподаткування: рядок 03 – 07 = 74,3 – 64,3 = 10,00 т грн.

Прибуток, що підлягає оподаткуванню (рядок 11.1) за базовою ставкою 25%. Нарахована сума податку 10,00 х 25% = 2,5 т грн. – у рядок 12.1, яку переносимо у рядок 14 – податкове зобов’язання  звітного періоду. Та у рядок 17 – сума податку до сплати.

Примітка: При складанні декларації при прибуток підприємства необхідні реквізити зазначити самостійно.

 

Питання до самоперевірки:

 

1.     Що є важливим джерелом формування державного бюджету України?

2.     Хто є платником податку на прибуток?

3.     Яка ставка оподаткування?

4.     Як визначити прибуток?

5.     Порядок складання декларації про прибуток підприємств.

6.     Для чого потрібні додатки до декларації?

 

 

 

Тема 4: Облік обов’язків платежів підприємств та порядок складання звітності.

Мета: навчитися розраховувати обов’язкові державні, соціальні платежі.

 

Методичні рекомендації:

До обов’язкових державних платежів підприємств відносяться:

1)    Збір до державного Пенсійного фонду України. Об’єктами обчислення є фактичні витрати на оплату праці найманих робітників.

Ставка збору встановлена у розмірі 32% від об’єкта оподаткування; 42 % для підприємств, які сплачують єдиний податок;  4% - для підприємств, на яких працюють інваліди.

Залежно від розміру оплати праці фізичних осіб встановлено ставки збору у розмірі 1%, якщо сукупний оподаткованих дохід (СОД) на перевищує 150,00 грн.;  в розмірі 2% - якщо СОД перевищує 150 грн.

Розрахунок подається щомісячно.

2)     Збір до Фонду Соціального страхування на випадок тимчасової непрацездатності.

Ставка встановлена у розмірі 2,9% від фактичних витрат на оплату праці робітників, в СОД не включають оплату по листу непрацездатності починаючи з шостого дня хвороби.

Фізичні особи сплачують внесок до фонду у розмірі 0,5% від СОД. Розрахунок подається поквартально.

3)    Збір у фонд соціального страхування на випадок безробіття.

Ставка збору встановлена у розмірі 2,1 % від фактичних витрат на оплату праці робітників та в розмірі 0,5% від СОД, крім оплати праці працюючим пенсіонерам.

Розрахунок подається щоквартально.

4)    Збір у фонд соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійних захворювань.

Ставка збору встановлена від 0,2% до 13,9% від фактичних виплат, на оплату праці в залежності від риску виробництва.

Фізичні особи внесок не сплачують.

Перерахування у фонди одночасно з одержанням коштів в установах банків на оплату праці.

 

Місце роботи: центральна бухгалтерія.

 

Посада: бухгалтер по розрахункам з оплати праці.

 

Хід роботи

 

1.     На підставі витягу з розрахунково-платіжної відомості підприємства визначити суми платежів до Пенсійного фонду та ФСС.

2.     Скласти звіт в Пенсійний фонд.

3.     Скласти звіт до ФСС на випадок тимчасової непрацездатності.

4.     Скласти звіт до ФСС на випадок безробіття.

5.     Скласти звіт до ФСС від нещасного випадку на виробництві та професійних захворювань.

Примітка: Відсутні реквізити зазначити самостійно. Заборгованості по обов’язковим платежам за станом на початок року немає.

 

Вихідні данні:

 

1.     Витяг з розрахунково-платіжних відомостей за 200….рік. ОООАФ “Пригородний”

Прізвище, ім´я  та

 по-батькові

Пільги по податку

Нарахована оплата праці

січень

лютий

березень

1. Мальченко Ю.Г.

3 дітей до 18 років

485,00

518,00

610,00

2.Ивасюк Т.П.

Інвалід II групи

380,00

380,00

380,00

3.Павленко Е.І.

 в т.ч по листу непрацездатності

 -

 -

907,00

-

1018,00

210,00

980,00

4. Іванова О.В. (пенсіонер)

-

503,00

617,00

405,00

 

 

Витяг з розрахунково-платіжних відомостей за 200…рік. КСП “Гвардійське”

 

Прізвищє, ім’я та по-батькові

Пільги по податку

Нараховано СОД за місяць

1. Шевченко Е.В.

-

1200,00

Лисак М.Ю.

у т ч по листу непрацездатності починаючи з 6-го дня

3 дітей до 18 років

-

780,00

105,00

3. Марченков К.І.

інвалід II групи

416,00

4. Мороз В.В. (пенсіонер)

-

509,00

 

Наприклад:

1.     Шевченко Е.В. СОД – 1200,00 грн.;

Внесок пенс фонд 2% - 24,00 грн.;

ФСС ТВП – 0,5 % - 6,00 грн.;

ФСС ВБ – 0,5 % - 6,00 грн.

2.     Лисак М.Ю. СОД – 780,00 грн. у т.ч. оплата по листу непрацездатності починаючи з 6 дня 105,00 грн.;

Внесок П.Ф. 2% - 15,60 грн.;

ФСС ТВП  0,5 % - 3,37 грн.;

ФСС ВБ  0,5 % - 3,90 грн.

3.     Марченко К.І. – СОД – 416,00 грн.

Внесок ПФ 2 % - 10,18 грн.;

ФСС ВПО  0,5 % - 2,54 грн.;

ФСС ВБ 0,5 %  -            .

Усього СОД за місяць 2905,00 грн.

Збір в ПФ 32% 

4.     Мороз В.В. – СОД -  509,00 грн. працюючий пенсіонер;

Внесок ПФ 2 % - 10,18 грн.

ФСС ВПО  0,5 %  - 2,54 грн.

ФСС ВБ  0,5 %  -   -

Усього СОД за місяць 2905,00 грн.

Збір в ПФ 32 %  -  929,60 грн.

(2905,00 х 32 %)

(ФСС ТВП  -  2,9 %  -- 81,20 грн.)

(2905,00  -  105,00) х 2,9 %

ФСС ВБ – 2,1 %        - 50,32 грн.

(2905,00 – 509,00) х 2,1 %

ФСС НВВ – 0,2 %   -  5,81 грн.

( 2905   х  0,2 %)

 

Питання до самоперевірки

 

1.     Назвіть види обов’язкових платежів.

2.     Які встановлені ставки платежів в Пенсійний фонд?

3.     Які ставки у фонди соціального страхування?

4.     Які є пільги по внескам у фонди соціального страхування..

 

 

 

 

Складаємо звіт в пенсійний фонд згідно додатку 23.

Загальну суму фактичних витрат на оплату праці строка 1.1. дорівнює строці 2 та 2.1. – 2905 грн.

По строці 3 та 3.1. нараховані внески 32 % - 929,00

По строці 5  - нараховані внески фізичних осіб – 58,00

По строці 8 – загальна сума внесків  - 987,00.

 

Складаємо звіт у ФСС з ТВП – ф 4 – ФССз

За звітний квартал 1й місяць нараховано (розділ 2) – 2800,00 гривень по ставці 2,9 %; тож сума у розділі де заробітна плата, з якої утримуються страхові внески – по ставці  -  0,5 %.

В розділі 3 – за перший місяць  - навпроти цієї суми – розраховано внесок до фонду – 81,20 грн.; та фізичних осіб – 13,99 грн.

Заносимо у строку 2 нараховану суму внесків за квартал з колонки “Всього” розділу 3, якщо більш ніяких розрахунків не відбувалось, то цю суму переносимо до строки 11. Зараховані суми – це оплата листів непрацездатності.

Перераховані суми вибираємо у банківських документах.

Потім підраховуємо суму заборгованості. Якщо сума нарахованих внесків більш ніж платіж  це заборгованість за страхувальником (строка 17); та навпаки – це заборгованість за фондом (строка 12).

Складаємо звіт у ФСС ВБ – розрахункова відомість додаток № 5.

У першому розділі по місяцям відображається загальна сума виплат – 2396,00 грн для роботодавців та застрахованих осіб.

У розділі другому – нараховано внесків щомісячно окремо по роботодавцю по ставці 2,1 %, та застрахованим особам по ставці 0,5 % . (Строка 2) – це суми 50,32 грн. та 11,98 грн.

У розділі перераховано – дані  з  банківських  документів.

Потім підраховуємо залишок.

Якщо сума внесків більш суми платежів – залишок за платником (строка 13), та навпаки – залишок за фондом (строка 8).

Складаємо звіт у ФСС НВВ – додаток № 32.

У першому  розділі розрахунок внесків по ставці 0,2 %. За 1 місяць – 5,81 грн. (строка 3) зараховані суми – оплата по листу непрацездатності по нещасному випадку на виробництві та професійних захворювань. (строка 18) . Перераховано (строка 21) – по банківським документам.

Підраховуємо суму несплачених платежів (строка 29) чи заборгованість за Фонди (строка 15).

 

 

 

 

Тема 5: Прибутковий податок  з громадян.

Мета: Навчитися визначати прибутковий податок з громадян.

 

Методичні рекомендації:

 

         Основним прямим податком з фізичних осіб в Україні є прибутковий податок.

         Платником  податку є фізичні особи незалежно від віку, громадянства та інших ознак, що мають самостійне джерело доходів.

         Об’єктом  оподаткування є :

-         у громадян, що мають постійне місце проживання в Україні – сукупний оподаткований дохід за календарний рік, який складається з місячних сукупних оподаткованих доходів, отриманих з різних джерел як на території України так і за її межами;

-         у громадян, які не мають постійного міста проживання в Україні – дохід, отриманий з джерел в Україні.

Ставка прибуткового податку з 01.01.04 року – по 331.10.04 року – 13% від сукупного оподаткованого доходу, та 15% с 01.11.2004 року.

При розрахунку податку слід звернути увагу на податкові, соціальні пільги для громадян України. Вони надаються при сукупному оподаткованому доході до 510,00 грн. і становлять 61,50 грн., тобто 30% від мінімальної оплати праці (205,00 грн.).

         Податок розраховується після вирахування з сукупного оподаткованого  доходу  суми внеску в Пенсійний фонд, в Фонд соціального страхування при тимчасовій втраті працездатності, в Фонд Соціального страхування на випадок безробіття.

 

 

Місце роботи: центральна бухгалтерія.

 

Посада: бухгалтер по розрахункам з оплати праці.

 

Хід роботи

 

1.     На підставі витягу з розрахунково-платіжної відомості підприємства треба визначити прибутковий податок з громадян.

2.     Скласти довідки про суми виплачених доходів і утриманих з них податків фізичних осіб. Форма 1 ДР.

 

Примітка. При складанні типових форм податкової звітності необхідні реквізити зазначити самостійно.

 

Вихідні дані:

 

2.     Витяг з розрахунково-платіжних відомостей за 200….рік. ОООАФ “Пригородний”

Прізвище, імя та

 по-батькові

Пільги по податку

Нарахована оплата праці

січень

лютий

березень

1. Мальченко Ю.Г.

3 дітей до 18 років

485,00

518,00

610,00

2.Івасюк Т.П.

Інвалід II групи

380,00

380,00

380,00

3.Павленко Е.І.

 в т.ч по листу непрацездатності

 -

 -

907,00

-

1018,00

210,00

980,00

4. Іванова О.В. (пенсіонер)

-

503,00

617,00

405,00

 

 

Витяг з розрахунково-платіжних відомостей за 200…рік. КСП “Гвардійське”

 

Прізвищє, ім’я та по-батькові

Пільги по податку

Нараховано СОД за місяць

1. Шевченко Е.В.

-

1200,00

Лисак М.Ю.

у т. ч. по листу непрацездатності починаючи з 6-го дня

3 дітей до 18 років

-

780,00

105,00

3. Марченков К.І.

інвалід II групи

416,00

4. Мороз В.В. (пенсіонер)

-

509,00

 

Наприклад: Розрахуємо прибутковий податок по КСП “Гвардійське”:

1.     Шевченко Е.В. – (1200,00 – 24,00 – 6,00 – 6,00) х 13% = 151,32 грн.

2.     Лисак М.Ю  -  ( 780,00 – 15,60 – 3,37 – 3,30) х 13% = 98,43 грн.

3.     Марченков К.І. = [( 416,00 – 8,32 – 2,-8 – 2,08) – 61,50 х 150%] х 13 % - 40,46 грн.

Пільга надається СОД менш 510 грн., згідно законодавства вона збільшується на 150 %.

4.     Мороз В.В. [509,00 – 10,18 – 2,54) – 61,50] х 13% = 56,52.

Пільга надається бо СОД менш 510,00 грн.

 

 

Питання до самоперевірки:

 

1.     Хто є платником прибуткового податку з громадян в Україні?

2.     Що є  об’єктом  оподаткування?

3.     Порядок розрахунку прибуткового податку?

4.     Що це? “податкова соціальна пільга”.

5.     Звітність до податкової інспекції.

 

 

 

Тема 6: Акцизний збір.

Мета: Познайомитися з методикою розрахування акцизного збору та складання звітності.

 

Методичні рекомендації:

         Платниками акцизного збору на алкогольні напої та тютюнові вироби є:

1.     Суб’єкти підприємницької діяльності, а також їх філії, відділення (інші відокремлені підрозділи) – виробники підакцизних товарів (послуг) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини.

2.     Нерезиденти, які здійснюють виготовлення підакцизних товарів (послуг) на митній території України безпосередньо або через їх постійні представництва чи осіб, прирівняних до них згідно із законодавством.

3.     Будь-які суб’єкти підприємницької діяльності, інші юридичні особи, а також їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, які імпортують на митну територію України підакцизні товари, незалежно від наявності внесених до них іноземних інвестицій.

4.     Фізичні особи – резиденти або нерезиденти, які ввозять (пересилають) підакцизні речі або предмети на митну територію України у вигляді супроводжувального або не супроводжувального багажу, а також фізичні особи, які одержують такі підакцизні речі (предмети), переслані (надіслані) із-за митного кордону України у вигляді поштових чи інших відправлень або не супроводжувального багажу, в обсягах або вартістю, що перевищують норми безмитного провезення (пересилання) для таких фізичних осіб, визначені митним законодавством.

5.     Юридичні або фізичні особи, які купують (одержують в інші форми володіння, користування або розпорядження) підакцизні товари у податкових агентів.

Акцизний збір обчислюється:

a)     заставками у процентах до обороту з продажу:

-         товарів, що реалізуються за державними фіксованими та регульованими, що реалізуються за державними фіксованими та регульованими цінами,

-         виходячи з їхньої вартості за цими цінами без урахування торговельних знижок, а також сум податку на додану вартість.

b)    у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції).

Платники щомісячно, не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним, складають і подають до державних податкових інспекцій за місцем свого знаходження (реєстрації) розрахунки акцизного збору.

Строки подання розрахунку акцизного збору, а відповідно і строки сплати (доплати) акцизного збору, які припадають на вихідний (неробочий) або святковий день, переносяться на перший робочий день після вихідного або святкового дня. У разі подання платником розрахунку акцизного збору поштою, датою подання слід вважати дату відправлення розрахунку рекомендованою кореспонденцією (за поштовим штемпелем і квитанцією).

Суми акцизного збору, що підлягають сплаті, визначаються платниками самостійно відповідно до чинного законодавства і сплачуються до бюджету.

 

Місце роботи: центральна бухгалтерія.

Посада: бухгалтер по розрахунку акцизного збору.

 

Хід роботи.

1.     Скласти розрахунок діючої типової форми по акцизному збору.

2.     Визначити розмір плати акцизного збору.  

Наприклад: Пиво солодове   - 20л. Визначити розмір плати акцизного збору.                           

20 х 0,14 =

Примітка. Потрібні реквізит зазначити самостійно.

 

Питання для самоконтролю.

1.     Хто являється платниками акцизного збору на алкогольні та тютюнові вироби?

2.     Хто установлює строки сплачування акцизного збору?

3.     Який порядок обчислення і сплати акцизного збору?  

 

Тема 7: Єдиний податок.

Мета: Познайомитися з методикою розрахунку єдиного податку та складанням звітності.

 

Методичні рекомендації:

         Платниками єдиного податку можуть бути юридичні та фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності, які самостійно обрали єдиний податок як спосіб оподаткування отриманих ними доходів і одержали відповідне свідоцтво від органу державної податкової служби.

         Право запровадження спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, яка передбачає можливість сплати єдиного податку, мають такі суб’єкти малого підприємництва:

·        Фізичні особи, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і у трудових відносинах з якими, включаючи членів їх сімей, протягом року перебуває не більше 10 осіб та обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 500 тисяч гривень,

·        Юридичних осіб - суб’єктів підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких за рік середньо облікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн. гривень.

Об’єктом оподаткування для юридичних осіб є сума виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) без урахування акцизного збору, а також податку на додану вартість залежно від рішення платника єдиного податку щодо ставки.

Для фізичних осіб ставки єдиного податку встановлюються місцевими радами за місцем їх державної реєстрації залежно від виду діяльності та не може становити менш ніж 20 гривень та більш ніж 200 гривень на місяць. У разі, коли фізична особа здійснює кілька видів підприємницької діяльності, для яких установлено різні ставки єдиного податку, вона отримує одне свідоцтво і сплачує єдиний податок, що не перевищує встановленої максимальної ставки. У разі, коли фізична особа – платник єдиного податку - здійснює підприємницьку діяльність з використанням найманої праці або за участю у  підприємницькій діяльності членів її сім’ї, ставка єдиного податку збільшується на 50% за кожну особу.

Юридична особа самостійно обирає одну з таких ставок єдиного податку:

v 6% суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) без урахування акцизного збору в разі сплати податку на додану вартість,

v 10% суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), за винятком акцизного збору, в разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку.

Суб’єкт підприємницької діяльності – фізична особа та юридичні особи – сплачує єдиний податок щомісяця не пізніше 20 числа наступного місяця на окремий рахунок відділень Державного казначейства України.

Юридичні особи – платники єдиного податку за результатами господарської діяльності за звітний (податковий) період (квартал) подають до 20 числа місяця, що настає за звітним (податковим періодом), до органу державної податкової служби розрахунки про сплату єдиного податку, акцизного збору і, в разі обрання ними єдиного податку за ставкою 6%, розрахунок про сплату податку на додану вартість, а також платіжні доручення на сплату єдиного податку за звітний період з позначкою банку про зарахування коштів.

Суб’єкт підприємницької діяльності – фізична особа, яка сплачує єдиний податок, звільняється від обов’язку нарахування та перерахування до державних цільових фондів зборів, пов’язаних з виплатою заробітної плати працівникам, які перебувають з ним у трудових відносинах, включаючи членів його сім’ї. Доходи, отримані від здійснення підприємницької діяльності, що обкладається єдиним податком, не включаються до складу сукупного оподатковуваного доходу за підсумками звітного року такого платника та осіб, що перебувають з ним у трудових відносинах, а сплачена сума єдиного податку є остаточною і не включається до перерахунку загальних податкових зобов’язань як самого платника податку, так і осіб, які перебувають з ним у трудових відносинах, включаючи членів його сім’ї, які беруть участь у підприємницькій діяльності.

Платники єдиного податку не сплачують такі види податків і зборів:

§  Податку на додану вартість, окрім випадку, коли юридична особа обрала спосіб оподаткування доходів за єдиним податком за ставкою 6%,

§  Податку на прибуток підприємств,

§  Податку на доходи фізичних осіб (для фізичних осіб - суб’єктів малого підприємництва),

§  Плати (податку) за землю,

§  Збору за спеціальне використання природних ресурсів,

§  Збору на обов’язкове соціальне страхування,

§  Відрахувань та зборів на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування України,

§  Комунального податку,

§  Податку на промисел,

§  Збору на обов’язкове державне пенсійне страхування,

§  Збору на видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі та сфери послуг,

§  Внесків до Фонду України соціального захисту інвалідів,

§  Внесків до державного фонду сприяння зайнятості населення,

§  Плати на патенти

 

 

Місце роботи: центральна бухгалтерія.

Посада: бухгалтер по розрахункам з податками.

 

Хід роботи:

1.       Скласти розрахунок діючої типової форми по єдиному податку.

2.        Визначити розмір плати єдиного податку.

 

Примітка. Потрібні реквізити зазначити самостійно.

Наприклад: Середня за списком кількість – 5, виручка від реалізації (без акцизного збору) – 10000 грн., виручка від реалізації основних засобів – 1000 грн., усього виручка від реалізації – 11000 грн., ставка податку – 6% (якщо платник ПДВ) і 10% (якщо не платник ПДВ).

Сума податку = 11000 х 6% = 660 грн.

Сума податку = 11000 х 10% = 110 грн. 

Питання для самоперевірки.

1.     Хто являється платниками?

2.     Яка ставка податку?

3.     Який порядок обчислення податку?

4.     Які види податків і зборів не сплачують платники єдиного податку?

 

 

 

Тема 8: Збір за забруднення навколишнього природного середовища.

Мета: Познайомитися з методикою розрахунку збора за забруднення навколишнього природного середовища  та складанням звітності.

 

Методичні рекомендації:

         Платниками збору за забруднення навколишнього природного середовища є суб’єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, в тому числі їх об’єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої територіальної громади, бюджетні, громадські та інші підприємства, установи та організації, постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи в країні, громадяни, які здійснюють на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони викиди і скиди забруднювальних речовин у навколишнє природне середовище та розміщення відходів.

         Об’єктами обчислення збору за забруднення навколишнього природного середовища є:

-         для стаціонарних джерел забруднення – обсяги забруднювальних речовин, які викидаються в атмосферу або скидаються безпосередньо у водний об’єкт, та обсяги відходів, які розміщуються у спеціально відведених для цього місцях чи на об’єктах,

-         для пересувних джерел забруднення – обсяги фактично використаних видів пального, внаслідок спалення яких утворюються забруднювальні речовини.

Нормативи збору за забруднення навколишнього природного середовища встановлюються як фіксовані суми в гривнях за одиницю основних забруднювальних речовин та розміщених відходів.

Норматив збору для:

-         обладнання та приладів, що містять ртуть, елементи з іонізуючим випромінюванням – 55 гривень /1 одиницю,

-         люмінесцентних ламп – 1 гривня/1 одиницю.

За розміщення відходів, на які не встановлено класів небезпечності, береться збір, встановлений за розміщення відходів першого класу небезпечності.

Суми збору, що справляється за скиди, викиди пересувними джерелами забруднення та розміщення відходів, обчислюються платниками щоквартально з наростаючим підсумком від початку року на підставі затверджених лімітів, виходячи з фактичних обсягів скидів, нормативів збору та коригувального коефіцієнта.

Щорічні розрахунки збору на наступний рік (прогнозні) подаються платниками до органів державної податкової служби за попереднім погодженням з органами Мінекобезпеки до 1 липня поточного року.

Платники щокварталу складають розрахунки збору за встановленою формою та подають до органів державної поточної служби до 15 числа місяця, наступного за звітним кварталом.

За четвертий квартал звітного року розрахунок збору (остаточний розрахунок збору за звітний рік) подається платниками, з обов’язковим попереднім погодженням з органами Мінекобезпеки, до органів державної служби в 10-денний строк після подання платниками річної статистичної звітності про кількість викидів, скидів, розміщених відходів і використаного пального не пізніше 20 січня року, наступного за звітним. Платники, що не складають статистичну звітність, подають річний розрахунок збору та довідку про фактичні обсяги викидів, скидів, розміщення відходів, використаного пального на погодження до органів Мінекобезпеки. Погоджений розрахунок збору подається до органів державної податкової служби до 15 січня року, наступного за звітним.

Збір сплачується платниками щокварталу до 20 числа місяця, що настає за звітним кварталом.

Збір, що справляється за викиди стаціонарними джерелами забруднення, скиди та розміщені відходи в межах лімітів, зараховується на валові витрати виробництва та обігу, а за перевищення цих лімітів – справляється за рахунок прибутку, що залишається в розпорядженні платників. Платники – фізичні особи, які є суб’єктами підприємницької діяльності, сплачують цей збір зі свого доходу. Збір, що справляється за викиди пересувними джерелами, зараховується на валові витрати виробництва та обігу. Для платників – бюджетних організацій – збір зараховується на видатки і передбачається в кошторисі доходів і видатків.

 

Місце роботи: центральна бухгалтерія.

Посада: бухгалтер по розрахункам з податками.

 

Хід роботи:

3.       Скласти розрахунок діючої типової форми по збору за забруднення навколишнього природного середовища.

4.       Визначити розмір плати збору за забруднення навколишнього природного середовища.

 

Примітка. Потрібні реквізити зазначити самостійно.

Наприклад: ЧП «Мир» використовувала 3 т ДТ і 50 т бензину. Розрахувати розмір збору. Норматив збору – 4,50 грн., коефіцієнт коригуючий – 1, коефіцієнт підпорядкованості міста – 1,25 

3 т х 1,25 х 1 х 4,50 = 16,86 грн.

50 т х 1,25 х 1 х 4,580 = 281,25 грн.

Питання для самоперевірки.

5.     Хто являється платниками?

6.     Як встановлюються нормативи збору?

7.     Який порядок обчислення збору та сплати?

 

 

 

Тема 9: Збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

Мета: Познайомитися з методикою розрахунку збора на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства та складанням звітності.

 

Методичні рекомендації:

         Платниками збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства є суб’єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності й підпорядкування, які реалізують в оптово-роздрібній торговельній мережі алкогольні напої та пиво.

         Об’єктом оподаткування є виручка, одержувана від реалізації в оптово-роздрібній  торговельній мережі алкогольних напоїв та пива.

         Ставка збору становить 1% від виручки, одержуваної від реалізації в оптово-роздрібній торговельній мережі алкогольних напоїв та пива.

          Збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства платники сплачують на спеціальній рахунок Державного казначейства України щомісячно до 15 числа, що настає за звітним місяцем.

 

Місце роботи: центральна бухгалтерія.

Посада: бухгалтер по розрахункам з податком.

 

Хід роботи:

5.       Скласти розрахунок діючої типової форми по збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

6.       Визначити розмір плати збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

 

Примітка. Потрібні реквізити зазначити самостійно.

Наприклад: СПК «Ізумрудний» одержана виручка від реалізації алкоголю та пива за 2003 рік у сумі 556000 грн. Розрахувати розмір податку.

556000 х 1% = 5560 грн. за рік.

Питання для самоперевірки.

8.     Хто являється платниками?

9.     Яка ставка збору?

10.                       Який порядок обчислення збору та сплати?

 

 

 

Тема 10: Плата за спеціальне використання водних ресурсів.

Мета:  Познайомитися з методикою розрахунку плати за спеціальне використання водних ресурсів та складанням звітності.

 

Методичні рекомендації:

         Платниками збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту є підприємства, установи та організації (їх відокремлені підрозділи, що мають банківські рахунки та складають окремий баланс) незалежно від форми власності, а також громадяни – суб’єкти підприємницької діяльності, які використовують водні ресурси та користуються водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту.

         Обєктом обчислення збору за спеціальне використання водних ресурсів є фактичний обсяг води, що його використовують водокористувачі, з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання.

          На період до 2001 р., для відповідних категорій водокористувачів, незалежно від їх відомчого підпорядкування, збір за спеціальне використання водних ресурсів обчислюється із застосуванням коефіцієнтів, а саме для:

-         рибогосподарських підприємств із вирощування рибо спадкового матеріалу і товарної риби в ставках та озерах – 0,1,

-         сільськогосподарських виробників, включно з тими, хто здійснює експлуатацію іригаційних і меліоративних систем (виробництво сільськогосподарської продукції та зрошення, крім виробництва рису) – 0,2,

-         теплових та атомних електростанцій (виробництво тепло- та електроенергії) – 0,5,

-         підприємств житлового та комунального господарства, включаючи відомчі – 0,1,

-         виробників рису – 0,08.

Розрахунок збору за спеціальне використання водних ресурсів та  збору за користування водами для потреб гідроенергетики подається до органів державної податкової служби за місцезнаходженням платника щоквартально наростаючим підсумком від початку до 15 числа місяця, наступного за звітним кварталом.

Розрахунок збору за користування водами для потреб водного транспорту подається до органів державної податкової служби за місцезнаходженням платника до 15 числа місяця, наступного за звітним періодом (півріччя, девять місяців та рік). Сплата платежу за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту за звітний квартал (період) здійснюється 19 числа місяця, наступного за звітним кварталом (періодом).

За понадлімітне використання водних ресурсів плата обчислюється і справляється у пятикратному розмірі.

У межах встановленого ліміту платежі відносяться на витрати виробництва, а за понадлімітне їх використання – стягуються з прибутку, що залишається в розпорядженні суб’єкти підприємницької діяльності.

 

Місце роботи: центральна бухгалтерія.

Посада: бухгалтер по розрахункам з податком.

 

 

Хід роботи:

1.     Скласти розрахунок діючої типової форми по збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту.

2.       Визначити розмір плати збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту.

Примітка. Потрібні реквізити зазначити самостійно.

Наприклад ППВКХ Водорибор. Розмір збору встановлюється от річного ліміту -  18060 м3, обєм фактичного використання води – 17114 м3. У тому числі в межах ліміту – 17114 м3, норматив – 0,1035 грн.

Розмір збору = 1177,30 грн.

Питання для самоперевірки.

1.     Хто являється платниками?

2.     Яка ставка збору?

3.     Який порядок обчислення збору та сплати?

 

 

Тема 11: Плата за землю.

Мета: Познайомитися з методикою розрахунку плати за землю  та складанням звітності.

 

Методичні рекомендації:

         Платники плати за землю та землекористувач, у тому числі орендатор, власники землі та землекористувачі вносять платнику за землю у вигляді земельного податку, орендаторі – орендної плати.

         Обєктом плати за землю є земельна ділянка, що перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди.

         Ставки земельного податку з одного гектара сільськогосподарських угідь встановлюються у відсотках від їх грошової оцінки у таких розмірах:

-         для ріллі, сіножатей та пасовищ – 0,1,

-         для багаторічних насаджень – 0,03.

Ставки земельного податку з земель, які мають визначену грошову оцінку становлять 1% від їх грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у пунктах 5-10 ставок плати за землі населених пунктів та пункту 2 ставок земельного податку  сільськогосподарського призначення.

Податок із частини площ земельних ділянок, наданих підприємствам, установам і організаціям, що перевищують норми відведення, справляється у 5 –ти кратному розмірі.

Податок із земельних ділянок, наданих для підприємств промисловості, транспорту, зв’язку та іншого призначення справляється з розрахунку 5% від грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.

Податок із земельних ділянок, наданих для залізничного транспорту, Збройних Сил України та інших військових формувань, створених відповідно до законодавства України, справляється в розмірі 0,02% від грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, крім земель військових сільськогосподарських підприємств.

Податок із земельних ділянок, наданих у тимчасове користування на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення справляється в розмірі 50% від грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.

 Податок із земельних ділянок, що входять до складу земель лісового фонду і зайняті виробничими, культурно-побутовими, житловими будинками та господарськими будівлями і спорудами, справляються у розмірі 0,3% від грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.

Податок із земельних ділянок, наданих на землях водного фонду, за винятком земельних ділянок, справляється у розмірі 0,3% від грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.

Юридичні особи подають розрахунки земельного податку (за станом на 1 січня) відповідній державній податковій інспекції до 1 лютого. Щодо ново відведених земельних ділянок розрахунки розмірів податку подаються юридичними особами протягом місяця від дня виникнення права власності або користування земельною ділянкою.

Нарахування земельного податку громадянам проводиться державними податковими інспекціями, які видають платникові до 15 липня поточного року платіжне повідомлення про сплату податку.

Власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

У разі припинення права власності або користування земельною ділянкою податок сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні в поточному році.

Земельний податок сплачується рівними частками власниками землі та землекористувачами – виробниками товарної сільськогосподарської і рибної продукції та громадянами до 15 серпня і 15 листопада, а всіма іншими платниками – щоквартально до 15 числа наступного за звітним кварталом місяця.

Платники, яких своєчасно не було залучено до сплати земельного податку, сплачують податок не більш як за два попередні роки.

Перегляд неправильно нарахованого податку, стягнення або повернення його платнику допускаються не більш як за два попередні роки.

 

Місце роботи: центральна бухгалтерія.

Посада: бухгалтер по розрахункам з податком.

 

Хід роботи:

1.       Скласти розрахунок діючої типової форми по податку і платіжне повідомлення про сплату податку.

2.        Визначити розмір плати єдиного податку.

Наприклад:

Види земель

Площа

Ставка

Сума налога

1.Землі сільськогосподарського призначення

 

 

 

- орні

 

 

 

- використані по цільовому призначенні

 

 

 

- лісосмуги

60

21,0

1260

-землі без покриву

50

21,0

1050

- пашня

3100

21,0

65100

- пасовища

150

4,70

2397

- пасовища улуч.

150

21,0

3150

2. Землі під водою

20

71,99

1439,8

- карєри

25

1199,84

29996

Усього

х

х

104392,8

Лісосмуги розмір збору = площа х ставку = 60 х 21,0 = 1260

 

Примітка. Потрібні реквізити зазначити самостійно.

 

Питання для самоперевірки.

11.                       Хто являється платниками?

12.                       Яка ставка податку?

13.                       Який порядок обчислення податку?

 

 

Тема 12: Порядок обліку та розрахунку місцевих податків і зборів.

Мета: вивчити порядок розрахунку місцевих податків та зборів і навчитися складати звіти.

 

Методичні рекомендації:

         Місцеві податки і збори є джерелом формування доходів місцевих бюджетів.

         До місцевих податків та зборів згідно законодавства відн6осимо:

-         податок з реклами,

-         комунальний податок,

-         готельний збір,

-         збір за паркування автотранспорту,

-         ринковий збір,

-         збір за участь в перегонах на іподромі,

-         збір за право використання місцевої символіки,

-         збір за право проведення кіно-і телезйомок,

-         збір за проведення місцевих аукціонів,

-         збір за проїзд територією прикордонних областей,

-         курортний збір,

-         та інші.

Механізм утримання і порядок сплати місцевих податків і зборів встановлюється сільськими, селищними та місцевими радами відповідно до переліку і в рамках обмежених розмірів ставок, встановлених законом України «Про систему оподаткування» від 18.02.97 №77/97 – ВР, Декретом Кабінету Міністрів від 20.05.93 р. №56-93 «Про місцеві податки і збори».

Місцеві ради мають право вводити тільки такі місцеві податки і збори, які передбачені законодавством, але вони можуть скорочувати перелік місцевих податків і зборів, проте не збільшувати його.

Органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції мають право встановлювати податкові ставки, повністю відмінити окремі місцеві податки і збори або звільнити від них окремі категорії платників і дозволити відстрочити в сплаті місцевих податків і зборів.

Розмір зборів та місцевих податків не повинен перевищувати (витяг):

-         комунальний податок – 10% від неоподаткованого мінімуму по заробітної плати в залежності від середньомісячної кількості працівників,

-         збір за паркування автотранспорту – за 1 годину не повинен перевищувати 3% мінімальної заробітної плати в спеціально обладнаних місцях та 1% - у відведених місцях,

-         ринковий збір – не повинен перевищувати 20% мінімальної заробітної плати для громадян та трьох мінімальних заробітних плат для юридичних осіб залежно від його територіального розташування та виду продукції чи товару за кожен день торгівлі,

-         збір за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі – не повинен перевищувати 20 неоподаткованих мінімумів заробітних плат та однієї неоподаткованих мінімальної заробітної плати за день – за одноразову торгівлю (одне торгове місце дорівнює одному погонному метру прилавка).

 

Місце роботи: центральна бухгалтерія.

Посада: бухгалтер по розрахункам з податками.

 

Хід роботи

 

1.     Скласти розрахунок діючої типової форми по комунальному податку за I квартал поточного року.

2.     Визначити розмір плати ринкового збору за день.

3.     Визначити розмір збору за дозвіл на торгівлю за місяць.

4.     Розрахувати збір за парковку автотранспорту.

 

Примітка. Потрібні реквізити зазначити самостійно.

 

Вихідні дані:

Варіант 1

1.     Середньомісячна кількість працівників за перший місяць 210 чол., за другий – 214 чол., за третій – 220 чол. Неоподатковуваний мінімум складає 17,00 грн.

2.     Торговельне місце 6 погонних метрів прилавка, а мінімальний розмір ринкового збору, установлений міською радою, дорівнює 3,40 грн за день.

3.     КСП «Гвардійське» встановило на ринку для реалізації сільськогосподарської продукції, площа торгового місця 15 погонних метрів.

4.     Підприємство користувалося спеціально обладнаним місцем для паркування автотранспорту на 4 години.

 

 

 

Варіант 2

1.      Середньомісячна кількість працівників за перший місяць 180 чол., за другий – 204 чол., за третій – 203 чол. Неоподатковуваний мінімум складає 17,00 грн.

2.     Торговельне місце 4 погонних метрів прилавка, а мінімальний розмір ринкового збору, установлений міською радою, дорівнює 2,70 грн за день.

3.     АФ «Пригородний» встановила кіоск на ринку для реалізації сільськогосподарської продукції, площа торгового місця 10 погонних метрів.

4.     Підприємство користувалося спеціально обладнаним місцем для паркування автотранспорту на 3 години.

 

Наприклад: по АФ «Пригородний»

1.     Комунальний податок

1 місяць – 180 чол х 17,00 грн х 10% = 306,00

2 місяць – 204 чол х 17,00 х 10% = 346,80

3 місяць – 203 чол х 17,00 х 10% = 345,10

Податок разом за квартал – 997,90

2.     Ринковий збір

4п.м. х 2,70 = 10,80 грн.

3.     Збір за дозвіл на торгівлю

11 п.м. х 2,70 = 29,70 грн – ринковий збір

20 (НПМ) х 17,00 грн = 340 грн.

4. Збір за паркування

     3 години х 1,70 = 5,10 грн.

 

Питання для самоперевірки.

1.     Назвіть перелік місцевих податків і зборів.

2.     Яка економічна суть податків?

3.     Хто установлює строки сплачування податків?

4.     Назвіть приклади розрахунків місцевих податків.

Література

1.     Закон України “Про державний бюджет на поточний рік”

2.     Закон України «Про систему оподаткування» від 18.02.97 №77/97-ВР

3.     Закон України «Про фіксований сільськогосподарський податок» від 17.12.98 №320-XIV

4.     Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 №334/94-ВР

5.     Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств”” від 22.05.97 №283-97-ВР.

6.     Закон України та інструкція “Про прибутковий податок з громадян», затверджений наказом Головної Державної податкової адміністрації України” від 21.04.93 №12 зі змінами і доповненнями.

7.     Положення про порядок стягнення та обліку фіксованого сільськогосподарського податку затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 23.04.99 №658.

8.     Закон України та інструкція “Про податок на додану вартість” від 03.04.97 №56-93.

9.     Закон України “Про збір на обовязкове соціальне страхування” від 26.06.97 №402/97-ВР.

10.                        Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про збір на обовязкове державне пенсійне страхування” №967-XIV від 15 липня 1999 р.

11.                        Наказ Міністерства праці та соціальної політики “Про затвердження Порядку справляння збору на обовязкове державне пенсійне страхування на випадок безробіття” від 03.10.97 р. №4.

12.                        Постанова КМУ “Про затвердження переліку видів оплати праці та інших виплат, на які не нараховуються збір на обов’язкове державне пенсійне страхування та які не враховуються при обчисленні середньомісячної заробітної плати призначення пенсій” від 18.05.98 р. №697.

13.                        Закон України “Про обовязкове соціальне страхування на випадок безробіття” №1533-111 від 2 березня 2000 р.

14.                        Закон України “Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні” №996-XIV від 16 липня 1999 р.

15.                        План рахунків бухгалтерського обліку підприємств і організацій та інструкція по його застосуванню, затверджені Міністерством фінансів України від 30.11.99 №291.

16.                        Ткаченко Н.М. Бухгалтерський облік на підприємствах України. – К.: А.С.К., 2000 р.